Televizní diváci, kteří si nechávali v 90. letech dobrovolně strhávat domovní antény, toho po několika letech zkušeností s porevolučně šarlatánskými praktikami poskytovatelů v mnoha případech hořce litovali. Předem neoznámené a nepřiměřené zdražování,oproti slibům poměrně rozpačitá programová nabídka, to vše spoustu lidí od kabelovky dokonale odradilo. Nyní se situace na tomto trhu již víceméně ustálila a dominují zde společnosti UPC a Karneval. Zavedli do branže kvalitu a serióznost? Jaká je opravdová úroveň jejich nabídek očištěných od různých akcí a reklamních triků?
Minimální rozdíly
Jak už to tak v konkurenčních bojích dvou dominantních firem bývá, výsledkem jsou nabídky od sebe nepříliš se lišící. Ani v tomto případě nebude mít souboj jednoznačného vítěze. Momentální reklamní akce nás sice neustále lákají na různé speciální nabídky, jenže dřív nebo později vždy skončí a finální podoby tarifů a nabídek jsou si u UPC a Karnevalu podobné jako vejce vejci. To platí jak u kabelové televize, tak u vysokorychlostního internetu.
Začněme televizí. Obě společnosti mají dvě základní nabídky. Tarif Mini je u obou souborem asi 10 programů obsahujících hlavně ČT 1, ČT 2, Novu, Primu a většinou i nějakou regionální televizi. Klasik (od UPC) nebo Komplet (od Karnevalu) obsahuje další zhruba tři desítky programů, včetně těch nejpopulárnějších, jako jsou např. dokumentární Discovery Channel, sportovní Galaxii, hudební Óčko aj. U obou poskytovatelů se nabídka liší podle lokalit, avšak hlavně u těch spíše podružnějších programů. Zjednodušeně platí, že čím menší město, tím méně programů, ale počet programu se neliší nijak dramaticky. I míra nadabování či titulkování programů cizích stanic je stejná.
Podstatnější rozdíly najdeme u tzv. prémiových kanálů. Karneval nabízí pouze HBO, v drtivé většině lokalit najednou i s HBO 2, ovšem pouze k nabídce Komplet. UPC poskytuje tandem HBO a HBO 2 i k zúžené nabídce Mini. Navíc se může pochlubit i dalším prémiovým kanálem, hard erotickým Private Gold, ovšem pouze ke Klasiku či k Mini s HBO.
Tarify a aktivace
I měsíční platby jsou u obou společností podobné, přičemž se už zákazník ani nemusí bát různých dalších příplatků. Aktivační poplatek je vyšší u levnějších nabídek Mini – 1500 Kč u Karnevalu a u UPC 500 Kč, ovšem při kombinaci Mini+HBO 250 Kč. Aktivace kompletního balíku programů vyjde u UPC na 250 Kč, u Karnevalu na 1000 Kč, za přiobjednání HBO zaplatíte Karnevalu dalších 500 Kč. Pokud ovšem nemáte ve svém bytě vybudovanou zásuvku, ceny aktivace jsou u UPC dvojnásobné.

1) V lokalitách, kde není poskytována nabídka Mini, je cena 389 Kč
Zdroj: kabelové televize
Boj o síť
Podstatným impulsem pro zostření konkurenčního boje se stalo zavádění vysokorychlostního internetu. Bohužel tento boj se odehrává jen v Brně, Liberci, Ostravě a Praze. Pouze v těchto městech totiž svůj Chello internet nabízí i UPC. Oproti tomu společnost Karneval je se svými 22 pokrytými městy o dost napřed.
V oblasti cen se nyní hodně mluví o prolomení psychologické hranice 500 Kč, když Karneval nabízí nejlevnější tarif Turbo 250 za 499 Kč vč. dph. Přestože je tento tarif nejlevnější, svou rychlostí download/upload 250/50 kbps je bezmála 10 krát rychlejší než vytáčené připojení.
Jinak se i zde nabídky hodně podobají, obě firmy mají čtyři tarify, kde se jak rychlosti tak ceny liší jen minimálně.
O aktivačních poplatcích je dobré informovat se individuálně, neboť neustále probíhají různé akce a zvýhodněné nabídky, takže cena aktivace se pohybuje někde mezi 0 Kč a 1500 Kč.
Při současném objednání internetu a kabelové televize můžete něco málo ušetřit. Ovšem sleva se pohybuje do výše dvou set korun a to pouze u dražších tarifů.
Bez limitu, ale s počítadlem
Obě společnosti se shodně chlubí neomezeným internetem. Ano, množství stahovaných dat je opravdu neomezené, ovšem pozor na tzv. Fair Use Policy. Toto pravidlo říká, že po stažení určitého množství dat se rychlost připojení mnohonásobně zpomalí, tak aby jeden uživatel neomezoval svým nadměrným stahováním ostatní. Zpomalený režim trvá až do začátku nového měsíce.
Pro ilustraci, u nejlevnějšího tarifu Karnevalu Turbo 250 je limit stáhnutých dat 2/2 GB (2 GB pro stahování a 2 GB pro odesílání dat). Uživateli, který na internetu posílá maily a prohlíží si stránky, by toto omezení vadit nemělo, 2 GB znamená prohlédnutí cca. 2000 stránek. Ovšem pro stahování filmů, či hudby je tento tarif takřka nepoužitelný. Jako určitá útěcha je zde možnost rozšířit si tento limit o 5 GB za 300 Kč, nebo o 10 GB za 450 Kč.

Zdroj: kabelové televize
Z článků o kabelové televizi na www.zive.cz: