FinExpert.e15.cz

Oracle chce udržet 95 % zákazníků PeopleSoftu

Nákladnější, ale jistější cestu sjednocování svého impéria pod společný produkt zvolila společnost Oracle (výrobce podnikových aplikací a databází). Poté, co v prosinci za 10,3 miliardy dolarů převzala konkurenční PeopleSoft (výrobce podnikových aplikací), představila nyní strategii, jak s nově získanou společností naloží. Rozhodla se pro další vývoj produktů PeopleSoftu i jím ovládaného JD Edwards (výrobce podnikových aplikací). Konkurence však nespí, využila počáteční nejistoty zákazníků PeopleSoftu a nabídla jim zvýhodněné přechody na své produkty. V České republice má v současné době PeopleSoft 10 zákazníků, JD Edwards asi 34.
Oracle chce udržet 95 % zákazníků PeopleSoftu

Společnost Oracle oznámila, že dále bude vyvíjet nové verze a podporovat produkty PeopleSoft Enterprise, JD Edwards EnterpriseOne a JD Edwards World. Pro začlenění PeopleSoftu do svých struktur si tak vybrala pomalou cestu. Jedním z důvodů tohoto rozhodnutí je pravděpodobně obava z možného přechodu současných zákazníků PeopleSoftu a JD Edwards ke konkurenci, pokud by jim nebyla zajištěná další návaznost. Už v důsledku dlouhého boje společnosti Oracle o PeopleSoft přišel podle některých informací PeopleSoft o několik milionů dolarů. Klienti totiž z obavy nejistého vývoje událostí dali přednost konkurenci. Pokračování tohoto trendu se svým řešením snaží Oracle zabránit a za cíl si klade udržet 95 % stávajících zákazníků PeopleSoftu a JD Edwards.

Zatím se nezměnil ani systém, jakým se svými zákazníky jednají v České republice firmy, které zde PeopleSoft a JD Edwards zastupují. K jeho úpravám by mělo dojít v nejbližších měsících. V současné době ale budou společnosti BSC (zástupce JD Edwards na českém trhu) a Deloitte (v ČR má na starost zákazníky PeopleSoftu) nadále směřovat finanční platby do centrály jednotlivých společností v zahraničí. „Předpokládáme, že i v budoucnosti bude BSC Praha partnerem pro prodej licencí a poskytování služeb, a věřím, že se i procesy s tím spojené do začátku června sjednotí. Myslím si, že se licence budou prodávat obdobně, jak je tomu dnes. Tedy jednak přímo společností Oracle a jednak přes vybrané partnery. Ale o tom všem se teď zatím jen jedná,“ uvažuje o budoucím vývoji prodeje licencí Markéta Szabová, ředitelka divize podnikových systémů v BSC Praha. Podle ní bude společnost svým novým zákazníkům nadále nabízet JD Edwards, ale zároveň i Oracle. „Jsou segmenty trhu, kde je smysluplnější nabízet produkty JD Edwards, protože jsou pro něj vhodnější. Jinde má zase jednoznačně Oracle EBS větší šanci. I toto je koordinováno přímo se společností Oracle,“ vysvětluje.
 
Podle Szabové se zatím Oraclu daří plnit stanovený cíl udržet si 95 % zákazníků. „Nevím o nikom z našich zákazníků, který by v důsledku akvizice uvažoval o změně systému,“ uvedla.

Zajímalo nás také vyjádření společnosti Deloitte, která v České republice zastupuje PeopleSoft. I po několika urgencích však její zástupci naše dotazy úspěšně ignorovali.

Celý proces integrace PeopleSoftu a JD Edwards pod střechu Oracle by měl skončit v roce  2013, kdy se předpokládá sjednocení produktů PeopleSoftu, JD Edwards i Oraclu. „Nové řešení vznikne využitím toho nejlepšího z produktů všech tří společností, tedy z hlediska funkčnosti, nikoliv z pohledu zdrojového kódu, ten bude samozřejmě nový,“ uvedl k chystaným změnám Martin Illner, generální ředitel Oracle Czech. V důsledku tohoto rozhodnutí není nijak dramatické ani snižování počtu zaměstnanců. Propouštění se navíc  podle Illnera zcela vyhne české pobočce Oraclu, ta podle něj bude dokonce přijímat nové pracovníky, což podle něj odráží růst v řádu „desítek procent“, který Oracle Czech zaznamenala.


Přechodu PeopleSoftu pod křídla Oraclu se rozhodli využít také jeho konkurenti a nabídli stávajícím uživatelům těchto produktů zvýhodněný přechod na jejich řešení. Ondřej Tomas, Solution Sales Director z Oraclu, označil zmiňované nabídky svých konkurentů za „pouhý marketingový tah“ a dodal, že konkurence přitom nemá pro zákazníky PeopleSoftu a JD Edwards nic konkrétního připraveno. Tomu se ovšem brání Petr Karásek, ředitel divize Microsoft Business Solutions: „Nabízíme produkty, které jsou plně připraveny pro tento segment (zejména Axapta), a naši partneři mají zkušenosti s obdobnými implementacemi. Globálně působící společnost Conexus nabízí našim partnerům pomoc s migrací JD Edwards aplikací na produkty Microsoft Business Solutions, s maximálním snížením rizika přechodu pro zákazníky. Takže nejde o marketingový krok, ale skutečně aplikovatelnou nabídku.“

Karásek však Oracle nepovažuje za velkého konkurenta „microsoftím“ řešením. „Globálně patří Oracle určitě mezi nejvýznamnější hráče v oblasti trhu ERP (aplikace pro řízení podniku) pro velké zákazníky. Na českém trhu středních podniků, kde působí Microsoft Business Solutions, se s těmito podnikovými aplikacemi konkurenčně potkáváme zřídka,“ uvádí a dodává, že ze stejného důvodu neočekává významný dopad akvizice na jeho divizi. Soustředění Microsoftu na oblast středně velikých podniků potvrzuje také nová verze informačního systému Navision, která nese číselné označení 4.0. Přesto je však první verzí Navisionu, kterou Microsoft od akvizice společnosti Navision představil. „Předpokládáme, že funkce, které nová verze nabízí, motivují uživatele starších verzí k přechodu na novou,“ uvedl Karásek a dodal, že velké procento zákazníků bude moci na tuto verzi přejít automaticky, jelikož většina současných klientů si připlácí ke standardní ceně 10 % roční přirážku, která jim toto umožní. Tento systém je velmi strategický – Microsoft tak dostává finanční prostředky na další vývoj svých produktů od svých zákazníků přímo.

Ani SAP (největší dodavatel podnikových aplikací na světě) nečekal, až Oracle uklidní zákazníky převzatých společností, a přišel se svou zvýhodněnou nabídkou přechodu od konkurence. „SAP nedávno ohlásil speciální program pro zákazníky PeopleSoftu a JD Edwards zaměřený na zabezpečení služeb údržby jejich  stávajícího aplikačního softwaru s možností přejít v horizontu až pěti let na SAP řešení se zápočtem vynaložených nákladů na pořízení jejich existujícího řešení. Předpokládáme, že tato iniciativa může v České republice seriózně oslovit asi 30 českých firem,“ říká Martin Bednár, generální ředitel společnosti SAP Central Europe, která koncem roku 2004 evidovala v Česku 421 zákazníků. Toho, že by Oracle získal realizovanou akvizicí na síle a mohl ohrozit poměrně výsadní postavení SAP, se Bednár nebojí: „Na českém trhu podle našeho názoru nedojde do budoucna k žádným velkým pohybům, protože jak Oracle, tak PeopleSoft mají v ČR podle IDC poměrně malý podíl na trhu, přičemž SAP zde dlouhodobě drží přes 50 %. Našim cílem je si tuto pozici udržet,“ uvedl Bednár.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená