FinExpert.e15.cz

Olympiáda v Turíně: Který sponzor zvítězí?

Každý velký sportovní podnik je dnes opleten marketingovým snažením velkých firem. Představme si, že by místo sportovců soutěžily o místa na stupních vítězů sponzorské firmy. Od kterých z nich mohou investoři očekávat nejlepší výsledky?
Olympiáda v Turíně: Který sponzor zvítězí?

Jako mnoho jiných sportovních událostí, také olympiádu si bez přítomnosti televizních kamer takřka nelze představit. Kde je dnes televize, tam směřuje také marketing, reklama a propagace sponzorských firem.

Blue Chips sponzorují národní barvy

Přenosy z Turína mají podle odhadů přinést až 900 milionů dolarů zaplacených za reklamu v televizi. Jenom sponzoři amerického olympijského týmu za zvidětělnění svých značek po dobu konání olympiády v Turíně vynaložili okolo 60 mil. dolarů.

Právě těchto firem si povšiml komentátor časopisu The Motley Fool (www.fool.com), Andy Cross, který se pokusil porovnat jejich obchodní vyhlídky.
 
Nahlédněme společně s ním do pomyslné křišťálové koule a odhadněme, která ze sponzorských firem může v příštích letech svým akcionářům přinést největší profit.

Sponzory amerického týmu jsou firmy:

Anheuser-Busch (NYSE: BUD, http://finance.yahoo.com/q?s=bud)
AT&T (NYSE: T, http://finance.yahoo.com/q?s=t)
Bank of America (NYSE: BAC, http://finance.yahoo.com/q?s=BAC)
General Motors (NYSE: GM, http://finance.yahoo.com/q?s=gm)
Home Depot (NYSE: HD, http://finance.yahoo.com/q?s=hd)
Johnson & Johnson (NYSE: JNJ, http://finance.yahoo.com/q?s=jnj)

Z obchodní perspektivy je určitě důležité sledovat, zda podobný druh výdaje přináší firmám očekávaný efekt. Háček je v tom, že není úplně jednoduché najít kritéria, podle kterých by se to dalo zjistit. Sponzorsky vynaložené peníze se firmám vrací ve formě posílení tržního postavení jejich značky. Zejména vlastníci nejznámějších značek si tímto způsobem mohou pozici na trhu posílit vůči svým konkurentům.

Investiční olympiáda trvá o něco déle

Existují ovšem důležitější věci, než efekt jedné marketingové kampaně. Zkusme posoudit, které z uvedených šesti firem se v příštích letech podaří přinést investorům největší profit. Horizontem nám může být datum konání příští zimní olympiády, která se bude konat v roce 2010 Vancouveru.

Zlatá medaile

  • podle odhadu Andyho Crosse ji získá: Anheuser-Busch (BUD)

Tři důvody pro:

  1. BUD je neoddikutovatelně pivním králem USA. Společnost má za sebou těžké období, které odráží stagnaci na americkém trhu s pivem. Prodej tohoto nápoje by se ale měl zlepšit. Společnost BUD má velkou převahu v distribuci na domácím trhu, takže pokud se splní předpovědi některých analytiků, a dojde k oživení v tomto segmentu trhu, pak by firma Anheuser-Busch z podobného vývoje profitovala více, než její konkurenti.¨
  2. Společnost využívá program zpětného odkupu akcií, ve výši jedné až dvou miliard dolarů ročně. Díky tomu se zvyšuje profit připadající na neodkoupené akcie a očekávaným efektem je růst jejich hodnoty.
  3. BUD se agresivně tlačí na čínský trh. Několik let ovšem ještě potrvá, než se tato strategie začne vyplácet.

A námitka proti:

Bod číslo jedna z výše zmíněných samozřejmě nemusí platit. Pokud se odbyt piva na americkém trhu nezvýší,  akcionáři BUD se jen těžko dočkají výraznějšího zvýšení ceny svých akcií.

Stříbrná medaile

  • Johnson & Johnson (JNJ)

Tři důvody, proč budou těsně druzí:

  1. Johnson & Johnson se nepodařilo převzít společnost Guidant, což vyvolalo celou sérii negativních reakcí investorské veřejnosti. Akcie JNJ od loňského dubna ztratily 15 % své hodnoty.
  2. Společnost má však stále velmi významné postavení v důležitých tržních sektorech, kterými jsou léčiva, osobní hygiena a zdravotní pomůcky.
  3. Společnost je v dobrém stavu co se týče finančních ukazatelů (P/E okolo 15), dosahuje zisku a zpětně z trhu odkupuje své akcie.

A námitka proti:

JNJ se v oblasti výroby léčiv momentálně "přetahuje" s několika silnými konkurenty. Pokud si s nimi neporadí, nebudou prodeje jejích výrobků nijak závratně růst a to samozřejmě ovlivní i očekávaný růst hodnoty jejích akcií.

Bronzová medaile

  • Bank of America (BAC)

Tři důvody, proč může být BAC na stupních vítězů:

  1. BAC akcionářům na dividendách ročně vyplácí 4.6 procenta aktuální hodnoty akcií. Navíc má za sebou dlouhou historii zvyšování dividend.
  2. P/E 10 a také ostatní finanční ukazatele vypovídají o tom, že BAC jsou za současnou cenu atraktivní.
  3. Letos by se této bance měly začít vracet výdaje za převzetí některých společností v minulosti ve formě zvýšeného zisku. Totéž je zároveň určitým riskem, pokud se převzatým společnostem nepodaří očekávané zisky skutečně přinést.

Námitka proti:

Bank of America, jako každá velká americká banka, je mnoha způsoby propojena s nejrůznějšími sektory americké ekonomiky. Každý nepříznivý výkyv v této ekonomice ji může výrazně poznamenat.

Černý Petr

V nejhorší situaci z uvedené šestice je pro komentátora The Montley Fool společnost General Motors. Připomíná mu kdysi hodně populárního britského skokana na lyžích "létajícího Orla" Eddieho Edwardse (http://www.nyt.co.uk/eddiethe.htm). Cross doporučuje manažerům GM, aby si co nejdříve nasadili ochranné přilby.

Český fanoušek a znalec dobrého piva si asi o situaci koncernu Anheuser-Busch pomyslí své. Z grafu vypozorovatelný déle než čtyři roky trvající pokles hodnoty akcií této firmy zámořské komentátory rozděluje do dvou táborů. Jako na každém akciovém trhu: zatímco jedni tvrdí, že pokles je už tak výrazný, že nemůže pokračovat, jiní zastávají opačné stanovisko. A ještě dodejme, že Andy Cross z The Motley Fool k datu publikování svého textu (3. 2. 2006) vlastnil akcie firem AT&T, Home Depot a Johnson & Johnson.
 
Původní znění komentáře najdete na adrese:

Three Blue Chips Go for the Gold

Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená