FinExpert.e15.cz

Odměna za věrnost: Sleva za výzkum

„Billa kartičku máte?“ Podobný dotaz jste určitě nejednou slyšeli.
Odměna za věrnost: Sleva za výzkum

Možná jste se také zamysleli, k čemu taková kartička je a jaké výhody má pro své držitele. Anebo už ji používáte, ale vrtá vám hlavou, co z toho vlastně má váš supermarket.

Věrnostní karty si dnes můžete pořídit u řady českých prodejců. Ze supermarketů je ovšem nabízí pouze Billa a Tesco. Albert o zavedení klubu pro zákazníky teprve uvažuje, ostatní společnosti si vystačí s krátkodobými akcemi.

Řekni mi, co kupuješ...

Účast ve věrnostním programu u Billy ani u Tesca nic nestojí. Pokud klubovou kartičku nezapomenete používat, čekají vás výhodné nákupy a slevové kupony. Skrytou cenu však za „odměny“ zaplatíte.

Tím, že se stanete členem klubu, poskytnete supermarketům cenné informace o sobě. A nejde jen o jméno, příjmení, věk a tak dále. K těmto údajům, které uvedete ve vstupním dotazníku, supermarket sbírá a připojuje přesné záznamy o tom, co přesně, jak často a za jakou cenu nakupujete. Jestli slyšíte na „akce“ nebo na změnu pozice výrobků v regálech.

„Člen klubu výslovně souhlasí s tím, aby společnost ukládala jeho osobní údaje uvedené na přihlášce do své databáze a k nim přiřazovala údaje o frekvenci nákupů, jejich množství a složení a údaje o čerpání výhod Billa Clubu. Tento souhlas může být kdykoli odvolán společně se zánikem členství v klubu,“ stojí v podmínkách členství Billa Clubu.

Tato data jsou pro supermarkety k nezaplacení – získávají detailní přehled, co spotřebitele zajímá. Za takové informace by v rámci obvyklého marketingového výzkumu zaplatily desítky až stovky tisíc korun. A to by šlo o výzkum jednorázový, kdežto data „z klubu“ se sbírají dlouhodobě.

Vstřícnější systém nabízí Billa

Více výhod nabízí členům svého klubu Billa. Zákazníci mohou využívat slevy de facto při každém nákupu, systém dvojích cen (nižší pro majitele karty Billa Club) se objevuje u řady běžných výrobků. Kromě toho mohou zákazníci sbírat za nákupy body, s nimiž lze vybrané zboží pořídit levněji. Aktuálně například župan, který stojí běžně 899 Kč, získají za 449 Kč a patnáct bonusových bodů.

Za výhodu členství v Billa Clubu můžeme označit vysoké množství slev. Nevýhodou je kromě „odevzdání“ osobních informací také pravidlo, podle kterého se nevyužité body dvanáct měsíců po svém připsání smažou. Pokud je chce tedy zákazník využít, musí uskutečnit nákup, který často nepotřebuje.

Méně benefitů čeká na majitele věrnostní karty Tesco. V rámci programu Clubcard mu společnost každé tři měsíce vrátí setinu sumy, kterou utratil (toto číslo se zaokrouhluje dolů, na desítky), ve formě poukázky. Spolu s poukázkou dostane zákazník vždy šest slevových kuponů, které ale nižší cenu podmiňují nákupem dalších výrobků. Za nákup čtyř lahví vody například dostane dvě zdarma.

Aby člen klubu na výhody získal nárok, musí za čtvrt roku utratit nejméně tři tisíce korun. V opačném případě se dosavadní částka převede do dalšího čtvrtletí.

Výhodou Tesca jsou přenosné karty

Celkově je tedy u Tesca objem slev ve srovnání s Billou nižší. Čerpat je lze navíc jednorázově, v případě kuponů jen pro nákup některého zboží. Komplikovaněji působí také celý systém. Utracená částka se totiž prvně přepočítává na body a teprve z nich na poukázky.

Za výhodu však lze považovat to, že na rozdíl od Billy dostane každý člen Clubcard tři karty. Ty jsou všechny přenosné. Využívat je tedy mohou i rodinní příslušníci nebo přátelé, čímž se zvýší celková hodnota nákupů a počet bodů pro registrovaného uživatele.

„Jedinečnost tohoto programu v porovnání s jinými je, že sbírání bodů a získávání výhod ničím nepodmiňuje,“ komentuje mluvčí Tesca Eva Karasová. Není to zcela pravda. Jak jsem již zmínila, slevu získají pouze ti zákazníci, kteří poskytnou společnosti svá osobní data.

Dalším supermarketem, který by v budoucnu mohl lákat zákazníky do svého klubu, je Albert. „Uvědomujeme si výhody věrnostního programu. O jeho zavedení v budoucnu uvažujeme, doposud o tom nepadlo finální rozhodnutí,“ komentuje Judita Urbánková z oddělení komunikace společnosti.

Slevy pro každého

Ostatní společnosti zůstávají u krátkodobých akcí a pravidelných slev na vybrané zboží.

Skupina SPAR organizuje slevové akce, které spočívají ve sbírání bodů. Zákazníci si je lepí na speciální kartičky, později lze za tyto body nakoupit zboží, které síť běžně neprodává. Jedná se například o příbory Zwilling nebo ručníky Armani.

Hlavní výhodou tohoto systému je, že nemusíte nikde sdělovat své osobní údaje a prodejce se nedozví nic o vašich nákupech a útratě. Pro některé lidi je však metoda sbírání jednotlivých samolepek méně pohodlná. Vzhledem k tomu, že se jedná o krátkodobé nabídky, se zákazník také musí o výhody aktivně zajímat a udržovat si přehled, v jakém období trvají.

Klasické „akce“ najdete v prodejnách Penny market, Kaufland a Globus. Ten svým zákazníkům kromě toho nabízí i kreditní kartu Globus, se kterou lze v hypermarketech nakupovat na úvěr.

Obyčejná sleva pro „všechny“ může potěšit a může také stimulovat k nákupům do zásoby – třeba i věcí, které nepotřebujete a jen tak potřebovat nebudete. Nevýhodou proti věrnostním slevám je nejistota, kdy které zboží ve slevě najdete.

Pokud jsou však slevy váš život nebo aspoň váš koníček, navyknete si sledovat letáky supermarketů, případně utvoříte vlastní „klub“ podobně naladěných a informace o aktuálních slevách si v něm vyměňujete třeba přes SMS. Pro modernější lovce slev je na internetu k nalezení řada stránek, kde najdete pohromadě aktuální akční letáky všech supermarketů.

Zdroj: www.penize.cz

Další článek


 

celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

Billa body na konkretne polozky je pekny podvod, cen...
bill
28. 11. 2011, 11:56
Věta "a kartičku máte" mě totálně prudí. Dávno vím p...
Jetelina
26. 8. 2011, 14:18
Neskončila ta akce s Armani osuškami ve Sparu již v ...
Honza
25. 8. 2011, 09:25
Řekl bych, že je zde pár nepřesností - od Billy jsme...
Ringo
25. 8. 2011, 09:21
Nejhorší je TESCO. Za skoro nulovou slevu jim poskyt...
Aleš
23. 8. 2011, 15:53

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená