Z dnešních 1 300 kilometrů zpoplatněných silnic by se mohlo jednat o skok až na 5 700 kilometrů, tedy celou desetinu české silniční sítě.
V současné době se platí mýto na 1 100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. K nim by dle návrhu ministerstva dopravy mělo přibýt 3 960 kilometrů mimoměstských úseků silnic první třídy a dle návrhu samotných krajů ještě dalších 1 700 kilometrů silnic druhé třídy.

V současnosti je zpoplatněno 1 300 km silnic.
Ministerstvu se to ale zdá příliš a stanovilo pravidla pro výběr silnic druhých tříd, které zpoplatnění podléhat budou: jsou to takové, které spojují dvě významnější silnice, jsou v okolí osamocené, a nebo jsou prokazatelnou a často využívanou objížďkou mýtného úseku.
Kdo a kolik bude platit?
Mýto se bude vztahovat na auta těžší než 3,5 tuny, přičemž sazba na silnicích první a druhé třídy bude výrazně nižší než na dálnicích. Závisí totiž na tom, kolik se do dané silnice musí investovat peněz.
Ministerstvo nyní připravuje výběrové řízení na provozovatele mýtného systému. Cenu jeho realizace zatím sdělovat nechce s tím, že bude záviset na konečné délce nově zpoplatněných silnic.
A co na to dopravci?
Dle Martina Felixe, tiskového mluvčího Česmad Bohemia, dopravci pochopí a smíří se s poplatněním silnic prvních tříd a s tímto krokem souvisejícím vzrůstem nákladů. Proti zpoplatnění silnic II. a III. třídy však ostře protestují a zdůvodňují faktem, že tyto silnice transitní kamiony ani nevyužívají a tak všechny náklady dopadnou na malé obchodníky.
Ministerstvo kontruje, že dopravci protestují předčasně. O návrzích se teprve bude jednat, navíc nepřichází v úvahu, že by prošel návrh krajů o zpoplatnění 1 700 kilometrů. U menších silnic ministerstvo uvažuje kvůli velkému zatížení těžkými dopravními vozy spíše než o mýtném, o zákazech vjezdu.