Ceny benzínu i nafty jsou aktuálně příznivé, samozřejmě platí ono „jak kde a jak u koho“, ale obecně vzato se ceny fosilních paliv pohybují na úrovni jako před pěti lety. Všichni ale tak nějak podvědomě tušíme, že to nevydrží věčně a právě cena bude rozhodujícím důvodem, proč do budoucna naroste podíl CNG/LNG vozidel. Stlačený zemní plyn (CNG) a zkapalněný zemní plyn (LNG), respektive jeho podíl na spotřebě paliv pro dopravu představuje v ČR jen asi 0,27 %, do roku 2030 by to prý mohlo být deset procent.

Podíl CNG vozidel je v ČR aktuálně jen 0,1 % (obr.: cgoa.cz)
Jde o predikci Českého plynárenského svazu (ČPS), který dále odhaduje, že do patnácti let bude v tuzemsku více než tři sta plnicích stanic a v dekádě po roce 2030 by po českých silnicích mohlo jezdit více 300 tisíc vozidel na zemní plyn. Jeho roční spotřeba by za této konstelace měla činit 600 až 700 milionů m3. Pro srovnání: loňská spotřeba CNG činila v ČR necelých 30 milionů m3.
Seznamte se s nejčastějšími mýty okolo spotřeby paliva.
Jezdit na CNG je jako tankovat 20 Kč za litr
Co se týče cen, rozdíly oproti benzínu a naftě jsou stále výrazné. Obě tyto komodity by musely „padnout“ pod 20 Kč za litr, aby se vyrovnaly ceně CNG. Výhodou vozidel, které používají pro svůj pohon CNG nebo LPG je také osvobození od silniční daně. Konkrétně jde vozidla pro dopravu osob nebo vozidla pro dopravu nákladů s největší povolenou hmotností méně než 12 tun, viz § 3 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční.

Nárůst spotřeby CNG a mapa plnicích stanic (obr.: cgoa.cz)
Cena CNG vykazuje oproti tradičním fosilním palivům větší stabilitu. Dle Jiřího Šimečka z ČPS se cena CNG za posledních sedm let zvýšila jen o 2 až 4 Kč za kubík, ale to zejména v důsledku zvýšení spotřební daně. Jako další výhody CNG uvádí sníženou hladinu hluku, z hlediska paliva větší bezpečnost než benzín, větší dojezdovou vzdálenost, fakt, že nemůžete natankovat nekvalitní palivo a nikdo vám ho z nádrže neukradne.
Nízká spotřební daň
Spotřební daň na CNG je u nás stanovena do roku 2020 na nejnižší hranici, jakou dovolují směrnice EU a v tomto směru by se i do budoucna měla podpora zachovat, jelikož snižování emisí CO2 je dlouhodobý cíl klimatické politiky EU. Důvod je prostý, vozy na CNG mají o 25 až 30 % nižší emise.
ČPS publikovala i několik zajímavých čísel, zejména pro motoristy. Ve zkratce:
- ¼ vozového parku ČR je přestárlá (starší 20 let)
- průměrný věk osobních vozů v ČR/EU: 14,2 roku/8,3 roku
- podíl přestárlých osobních aut na počtu ujetých kilometrů: 6 %
- podíl přestárlých osobních aut na imitování škodlivých látek: 40 %
- podíl silniční dopravy na emisích částic o průměru do velikosti 10-5 m (tzv. polétavý prach) v Praze: 95 %
Uvažovali jste někdy o přechodu na CNG?