FinExpert.e15.cz

Obchodování přes web stále vázne

Internet nám změnil každodenní život, od způsobu vykonávání práce až po vzájemnou každodenní komunikaci a zábavu.
Obchodování přes web stále vázne

Úspěch podniků a živnostníků je závislý na kvalitě a rychlosti předávání informací, při kterém má internet své nezastupitelné místo. Internet je dneska považován za základní věc (jako například automobil) a kdo nemá k internetu přístup, protože si to nemůže finančně dovolit, může se cítit handicapovaný a sociálně vyloučen. Jak si stojí při využívání internetu české firmy  při mezinárodním srovnání?

S penetrací internetu jsme v Česku stále pozadu

V Česku pravidelně  používá internet 92 % firem mající 10 a více zaměstnanců a 13 % firem umožňuje svým zákazníkům objednávání zboží či služby  přes internet. Z domácností má připojení  k internetu každá pátá. Nejvíce je připojení k internetu rozšířeno v pražských domácnostech (35 %), naopak nejméně v Olomouckém kraji (13 %). Oproti ostatním evropským zemím však zaostáváme, když v Evropské unii (EU25) má v průměru 48 % domácností přístup k internetu z domova. Na samé špici jsou Nizozemci 78 %, Dánové 75 %, Švédové 73 % a Lucemburčané 65 %. Na pomyslném konci tabulky jsou Litevci (pouze 16 %).

Nakupování přes web se ještě nerozhýbalo

Nejvíce v Česku s počítačem pracují muži ve věku 15 až 24 let a nejčastějším využíváním internetu je komunikace. Dalšími častými aktivitami na internetu jsou hledání informací o zboží a službách, vyhledávání služeb týkajících se cestování a ubytování a stahování on-line novin a časopisů. Nakupování přes internet není  v Česku ještě tak oblíbené jako v západní Evropě, přesto počet spokojených nakupujících (i prodávajících) rok od roku stupá.  Častěji nakupují přes internet  muži než ženy a mladší než starší. Nejčastější je  nakupování elektronického vybavení, knih a učebnic, sportovních potřeb a vstupenek.

Především v zemích Skandinávie není pro prosperující firmy žádný problém přijímat objednávky zboží či služeb přes internet. V podstatě u sériového zboží, u kterého není potřeba speciálních objednávek, není problém internetového nákupu či prodeje. Internet umožňuje rozvoj především malým podnikům a mikrofirmám, které mají okolo deseti zaměstnanců. Tyto firmy jsou pružné, inovativní a zdrojem nových pracovních míst. Není bez zajímavosti, že nová pracovní místa v dnešním světě vznikají z převážné části v malých firmách, které se dokáží flexibilně adaptovat na nově vzniklé podmínky na trhu. V Dánsku dokonce každá třetí firma umožňuje internetovou objednávku zboží či služby, ve Velké Británii 25 % a ve Švédsku 23 %.

S rostoucím věkem klesá zájem o internet

Ve věkové skupině od 16 let do 24 let pracuje dnes s internetem pravidelně naprostá většina evropské populace. Ve Švédsku, Dánsku, Finsku, Nizozemí a Lucembursku je to více než 92 % všech mladých lidí, v Česku 65 %. S výjimkou Řecka pracuje ve všech zemích s internetem pravidelně více než 50% všech mladých lidí. U penzistů (lidí nad 65 let) je situace obdobná. Opět nejvíce s internetem pracují Nizozemci (34 %), Dánové (30 %) a Švédové (27 %) - zatímco např. v Česku pouze 2 % a ani ostatní východoevropské země na tom nejsou lépe. Znalosti penzistů ohledně internetu se rok od roku neustále zvyšují a noví šedesátiletí penzisté již využívají internet nejenom pasivně, ale využívají jej aktivně  např. formou komunikačního programu  Skype.

Švédové a Britové v nákupech na síti vedou

Více než třetina Švédů a Britů využívá pravidelně výhod nakupování přes internet: úsporu času, mnohdy nižší ceny a především klid a pohodlí nákupu z domova. Počet lidí nakupujících přes internet ve světě neustále roste především z důvodů nižších internetových cen (není to však pravidlo) a „nestresového“ nakupování.  Ve východní Evropě však ještě nemá tento typ nákupu mnoho příznivců (využívá ho cca. 5 % obyvatel).

Jak využívají pravidelně internet firmy v EU?  (v %)

Země Firmy využívající internet Firmy umožňující objednání zboží či služby přes internet
Finsko 98 17
Dánsko 97 32
Švédsko 96 23
Slovinsko 96 12
Rakousko 95 10
Belgie 95 16
Německo 94 16
Itálie 92 3
Lucembursko 92 10
Česko 92 13
Irsko 92 21
Řecko 92 7
Slovensko 92 7
Nizozemí 91 14
Velká Británie 90 25
Španělsko 90 3
Malta 90 3
Estonsko 90 8
Polsko 87 5
Litva 86 6
Kypr 85 4
Portugalsko 81 9
Maďarsko 78 4
Lotyšsko 75 1

Zdroj: Statistisches Bundesamt, Im Blickpunkt: Deutschalnd in der EU 2006

Další článek


 

celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Re:Nejvetsi brzda
Rafter
25. 5. 2007, 19:41
Re:Nejvetsi brzda
khonsun
25. 5. 2007, 15:28
Re:Nejvetsi brzda
Rafter
24. 5. 2007, 17:02
Re:Nejvetsi brzda
JackCZ
24. 5. 2007, 14:21
Nejvetsi brzda
Rafter
24. 5. 2007, 09:08

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená