Většina obchodníků používá letní slevy z důvodu uvolnění skladovacích a obchodních ploch a nikoli s cílem podpořit prodej. Oproti předchozím rokům se letní slevy letos týkaly stále širšího sortimentu.
Tradiční jsou již slevy v oblasti oděvů a obuvi. Obvykle probíhají letní slevy od konce června až do poloviny srpna. Dosahují přitom výše 20 – 50 % z obvyklé ceny, v některých případech však dokonce až 70 %. Relativně častá je také strategie dvou vln slev – po nižším snížení cen v první fázi přichází ještě jedno, výraznější snížení cen, jehož cílem je vyčistit obchodní plochy od zbývajícího neprodaného zboží.
„Nevyužíváme letní slevy k podpoře prodeje - jsou nutností vyvolanou koncem letní sezóny a s tím související ztrátou zájmu zákazníků o nákup tohoto zboží,“ uvedl Aleš Drábek ze společnosti C & A Moda. Při slevách dochází s ohledem na snížení ceny k zákonitému zvýšení počtu zákazníků. „Počet zákazníků se mírně zvýší (o cca 10 %), obrat klesne v přibližně stejném rozsahu. Až o 20 % však vzroste průměrný počet položek zakoupených jedním zákazníkem,“ doplnil David Pažitka z La Halle.
Letní snížení cen se oproti minulosti stále častěji uplatňuje také v dalších segmentech maloobchodního trhu. Se sezónními výprodeji se tak spotřebitelé setkávají například v obchodech se sportovními potřebami, zahradní technikou či kosmetikou.
Letní slevy probíhají také v hobby obchodech – cílem je rovněž zde primárně vyprodání letního zboží. „Cílem letního výprodeje není zvýšení obratu, nýbrž vyprodání sezónních artiklů. Zvýšená frekvence zákazníků, kterou samozřejmě zaznamenáváme, je pak důsledkem masivní komunikace v médiích,“ uvedla Eva Čižmárová, z Baumaxu. Výprodeje se týkají především zahradního nábytku, kempingového a sezónního zboží, některých druhů rostlin a některých typů ventilátorů.
Zdroj: GE Capital Multiservis