I za březnovým nárůstem maloobchodu stál především motoristický segment trhu. Maloobchodní tržby se díky prodejům nových aut zvýšily o 5,2 %, zatímco obchod bez aut rostl jen o 1,3 %.
Obrázek obchodu zůstává v posledních několika měsících stále stejný. Stále vysoký zájem zaznamenávají internetové obchody, elektronika a auta. Zájem o potraviny naproti tomu dále klesá.
Je otázkou, na kolik je vysoký prodej aut způsobený zájmem tuzemských spotřebitelů a firem o nová auta, respektive kolik prodaných aut míří do zahraničí v podstatě formou reexportu.
Pozitivní zprávou je, že tržby v obchodech rostou a potvrzují tak oživení spotřebitelské poptávky, která má za sebou dva slabé roky. Díky nízké inflaci se zlepšuje finanční situace domácností, zvláště když lidé mohou od letošního roku výrazně ušetřit za elektřinu a plyn. Když k tomu připočteme levnější volání, tak se zvětšuje domácnostem prostor pro nákupy jiného zboží a služeb.
Autor je analytikem společnosti ČSOB.