Nově přijatý zákon o nemocenské ještě nevstoupil v platnost, ale už nyní ovlivňuje chování řady českých firem. Firmy, které podle nového zákona od příštího roku budou muset hradit svým zaměstnancům prvních 14 dní nemocenské, se začaly více soustředit na opatření proti vysoké nemocnosti a investují do prevenčních programů. Vzrůstá poptávka po tzv. zdravotních benefitech. Firmy svým pracovníkům hradí očkování, vitaminy, rehabilitace, fitness a wellnes programy nebo ozdravné pobyty. Řada firem zavádí motivační programy zvýhodňující zdravé zaměstnance a stoprocentní docházku, jiné často nemocným zaměstnancům krátí nenárokové složky platu.
Dlouhodobě postupně narůstá zájem českých firem o poukázky, které lze uplatnit v oblasti zdraví, fitness apod. Tento aktuální vývoj však nelze vysvětlit především novým zákonem o nemocenské, který by měl být účinný od počátku příštího roku. Firmy tyto poukázky využívají jako preventivní opatření a poskytují je svým zaměstnancům jako účelově cílené zaměstnanecké výhody nad rámec mzdy.