FinExpert.e15.cz

Nový MLM: Vydělejte na brýlích

V Česku vznikl nový síťový marketing OptikDoDomu. Jako jediný prodává přes osobní reference dioptrické a sluneční brýle.
Nový MLM: Vydělejte na brýlích

Neutrácíme miliony za reklamu, neplatíme pronájmy drahých prostor, a proto si můžeme dovolit poloviční ceny. Říkáte si, že jste to od multilevel marketingů slyšeli už tisíckrát? Tvůrce systému Petr Seidl dokonce tvrdí, že jediná konkurence je v Anglii, díky čemuž se v klidu mohou rozrůstat.

Když jsem poprvé slyšel o síti nabízející brýle, představoval jsem si, že ke mně domu přijde paní a namísto tašky s cédéčky, jakou nosí zástupci Amway, pověsí na zeď tabulku s písmenky a poté mi prodá brýle. Neváhal jsem a zaregistroval jsem se na web jako zákazník i prodejce brýlí. O den později mi volá zástupkyně a překvapuje mě. Ačkoliv se s ní snažím vyjednávat, brýle mi prodá, jen pokud budu mít předpis od očního lékaře. Jednoho mi nakonec doporučila a tím hovor končí.

„Jsme taková virtuální optika, a z toho také vychází naše nabídka. Zákazník si vybere přesně to co mu dobře sedí, sluší a v čem se cítí dobře. Ve srovnání s běžnou kamennou optikou jsme schopni plně uspokojit zhruba 85 % zákazníků. Především vyrábíme a prodáváme vlastní obroučky, co se týká optických prací, k tomu využíváme profesionální zabrušovací servis,“ říká majitel internetové optiky Petr Seidl.

OptikDoDomu má oproti běžným MLM systémům i další specifika. Zaprvé se nejedná o společnost, ale o živnost. „Nejsem ukrytý za žádnou právní slupkou. Jako OSVČ ručím celým svým osobním majetkem za finanční stabilitu firmy a veškeré finanční vyrovnání s obchodními partnery,“ vysvětluje Petr Seidl.

MLM bez nádechu sekty

V byznysu s brýlemi se pohybuje 15 let. Zkušenosti má z oblasti výroby, distribuce i maloobchodu. Po 10 let pracoval v jedné z největších firem na výrobu slunečních i dioptrických brýlí, kde rozjížděl export do evropských zemí a později působil jako výkonný ředitel.

“Před třemi lety za mnou přišli bývalí spolupracovníci, jestli bych měl zájem dělat brýle. Řekli jsme si, že může být zajímavé dělat je na míru, a z praxe víme, že se to finančně vyplatí,“ říká Petr Seidl. Nejprve firma vytvářela a nechávala vyrábět kolekce pro další společnosti či reklamní agentury, které brýle používaly jako propagační zboží.

Dalším krokem byl nový projekt OptikDoDomu. „Chtěli bychom dioptrické brýle nabízet především tak, aby je každý mohl nosit jako skutečný módní doplněk. Každý si u nás může dovolit nakoupit více brýlí a střídat je na základě sladění z různým druhem oblečení,“ říká.

Obruby brýlí se ručně tvoří asi ve 40 krocích a stejně jako u konkurence jejich výroba v Asii. Broušení skel zase nechávají na partnerovi v Německu. Po třech letech fungování stále častěji prodávali brýle přes reference – nejprve u známých a ti za nimi poslali zase své přátele. „Přišli jsme s další myšlenkou, a to vytvořit distribuci až ke spotřebiteli. Tehdy to fungovalo, akorát jsme tomu chtěli dát formu a řád multilevel marketingu,“ popisuje Petr Seidl. Jako MLM začal OptikDoDomu fungovat od ledna letošního roku. Petr Seidl i jeho manželka nejprve vyzkoušeli několik síti, kde hledali inspiraci. „Načichnul jsem k Amway a manželka do LR cometic a vyzkoušeli jsme i několik dalších. Jejich způsob se mi bytostně nelíbí, je to slibování zázraků z ničeho,“ shrnuje zkušenost z MLM.

Kromě vzdušných zámků se mu nelíbily nucené nákupy zboží. „Když se člověk dostane do MLM, tak za půl roku zjistí, že má plnou garáž výrobků, a přemýšlí, komu je prodá,“ říká Petr Seidl. Složité 21% systémy, kde tvoří hlavní část výdělků provize ze sítě, nahradil jednoduchým výpočtem. „Dali jsme maximální provizi z přímého prodeje,“ vysvětluje. Jestliže člen OptikDo Domu prodá do 7 brýlí měsíčně, získá 25 %, od 8 kusů výše pak dostane 30 %. Zároveň až do čtvrté linie dostává 2–7 % ze sítě, kterou vytvořil. „Bránili jsme se ohromovat neskutečnými čísly a tvrdit, že během měsíce budete milionář. Když se tomu bude prodejce věnovat, uživí ho to na plný úvazek,“ tvrdí Petr Seidl.

Důvod, proč má být OptikDoDomu úspěšný, vysvětluje jednoduše – lidé brýle potřebují nutně k životu a nejde o zbytné věci, které nabízí spousta jiných MLM sítí. „Máme systém, ve kterém zákazníci dostanou kvalitní produkt a ušetří čas,“ říká.

Jak se stát optickým poradcem? Prvním krokem je koupě kufříku s 20 dioptrickými brýlemi v ceně 3 500Kč. Kufřík se čtyřmi slunečními brýlemi stojí 1 000 korun. Petr Seidl upozorňuje, že částka je vratná, pokud si to zájemce do jednoho roku rozmyslí a brýle vrátí neporušené. Kromě toho také získá manuál optického poradce a školení, na němž se naučí číst recepty očních lékařů. Také získá přístup do online kanceláře s marketingovými materiály. „Pokud si nový poradce není jistý, může posílat oskenované recepty. Vyplnění potřebných políček z receptu je snadné i pro laika, systém navíc nedovolí zadat nesmyslné kombinace,“ vysvětluje Petr Seidl.

Hlavní role optického poradce nespočívá v tom, aby určoval dioptrie nebo diagnózu. Zákazník přichází za poradcem již s receptem od lékaře a pouze si vybírá obroučky brýlí. „Poradce hlavně musí být komunikativní. Po desáté návštěvě zjistí, které obroučky lidem sedí a jaké doporučit. Nejvíce zákazníci oceňují, že na ně nikdo netlačí jako v obchodě a v klidu si u zrcadla vybírají,“ popisuje Petr Seidl.

Brýle potřebuje každý třetí

Konkurenci kamenných obchodů či supermarketů, které nabízejí brýle, příliš vážně nebere. Brýle v marketech nejsou vhodné na běžné nošení a navíc mají na obou čočkách stejnou dioptrii, ačkoliv lidé mají obvykle na každém oku jinou. Brýle z kamenných obchodů zase považuje za drahé. „My navíc děláme limitované série o 200 kusech, poté nabízíme nový model,“ vysvětluje Petr Seidl.

Průměrná cena kompletních dioptrických brýlí prodaných od ?OptikDoDomu se pohybuje kolem 2 500Kč. Podle Petra Seidla lidé, kteří kupují dražší brýle, platí pouze za image značky. „Ze zkušenosti s maržemi vím, že naše kvalitní obruby za 1 200 Kč stojí v běžné optice 3 000 Kč,“ říká.

OptikDoDomu jako síťový marketing spustil Petr Seidl v polovině ledna. Do konce června jeho brýle začalo prodávat 70 optických poradců s tím, že do konce roku chce získat 100 až 150 dalších. „Nepředstavujeme si, že síť bude nekonečná. Chceme pokrýt Česko a zajistit, aby vydělávala peníze schopným. Nicméně vidíme, že z 50 poradců je 20 % skutečně kvalitních, zbytek se buď rozběhne, nebo skončí,“ říká Petr Seidl. Přibližně pětina z poradců jsou vystudovaní optici, což pro tento byznys není nezbytné. Jde hlavně o bývalé prodejce z kamenných obchodů, kteří vědí, jaké marže se v obchodech pohybují a kteří chtějí zkusit podnikat. Samotní poradci mají poměrně volnou ruku v tom, kde všude budou nabízet brýle Icona. Mohou si zřídit elektronický obchod nebo jakoukoliv jinou webovou prezentaci, což mnohé MLM systémy zakazují. „Věřím, že cenami můžeme konkurovat e-shopům,“ podotýká Petr Seidl.

OptikDoDomu přistoupil k modernímu vzdělávání. Na rozdíl od školení ve sportovních halách či seminářích v hotelech, používá tak zvané webináře, ke kterým se mohou zájemci připojit online. Přestože poradce nabírají pomalu a snaží se udržet kvalitu, Petr Seidl předpokládá, že tento byznys za pár let poroste obrovským tempem. V současné době lidé v Česku zaplatí za dioptrické brýle zhruba 20 miliard korun ročně, přičemž se pro zhruba třetinu populace stanou brýle nezbytností. „Jsme schopni brzy prodávat 10 tisíc dioptrických brýlí za rok, ale chceme být ve všem maximálně realističtí. Nechceme podnikat s obrovskými plány a půjčovat si v bance jako spousta jiných firem,“ dodává Petr Seidl.

Další článek


 

celkem 23 komentářů

Nejnovější komentáře

Poznáte firmu Organo Gold? Firma funguje 5 rokov, v ...
Adrian
28. 12. 2013, 21:49
Re: Inzerce
kolbaba
22. 8. 2010, 15:48
Re: plast nebo sklo
Tomas
21. 8. 2010, 10:04
Re: plast nebo sklo
khonsun
19. 8. 2010, 11:36
Re: plast nebo sklo
proof
19. 8. 2010, 08:37

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více