Více než sto tisíc korun ušetří zájemce o nový vůz, pokud si jej nekoupí doma, ale třeba na Slovensku nebo v Polsku. Například Škoda Superb 1,9 TDI v Česku stojí 782 tisíc korun; na Slovensku ji lze pořídit o 109 tisíc a v Polsku o 99 tisíc korun levněji. Přestože tyto cenové rozdíly platí už od léta, auto od sousedů si zatím přivezl málokdo.
„Přetrvává názor, že v Česku jsou nová auta nejlevnější. To se však vývojem kursu změnilo,“ říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Antonín Šípka. Málokdo podle něj také ví, že při dovozu aut ze Slovenska, Polska, Maďarska a zemí Evropské unie se neplatí žádné clo.
Většímu rozšíření dovozů nových aut ze zahraničí zatím brání mimo jiné špatná informovanost. Většina lidí, včetně prodejců nových vozů z Náchoda, Trutnova, Opavy, Hodonína nebo Kyjova se mylně domnívá, že na tuzemských hranicích se z ceny auta platí 17,1 procenta cla.
„Pokud je zboží vyrobeno v zemi unie nebo CEFTA, tedy v Česku, Polsku, Maďarsku nebo na Slovensku, pokud je uvedeno v seznamu preferenčního obchodu a dostane osvědčení o preferenci, je snížena celní sazba. U aut o sto procent, tedy na nulu, nižší sazba je třeba i u elektroniky,“ řekl mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták. Auto mohou tímto způsobem dovážet jednotlivci i firmy. Potvrzení o preferenci vystavuje prodejce, respektive na dokladu EUR 1 (pro zboží nad 6000 eur) je vystaví příslušný celní úřad.
Překážkou není ani daň z přidané hodnoty. Tu kupující zaplatí v ceně vozu, po překročení hranic dostane zaplacenou částku od prodejce nazpět a poté hradí českou daň. Od letošního října je navíc z iniciativy Evropské komise liberalizován trh, takže automobilky nesmějí bránit dealerům v prodeji aut do zahraničí.
Zdroj: HN