Blíží se hlavní turistická sezóna a cestovní kanceláře se předhánějí v nabídkách na zájezdy do všech končin světa a slibují nezapomenutelné zážitky. Zda jsou jejich přísliby reálné nebo jde jen o marketingové tahy, zjistíme až na základě vlastní zkušenosti. Česká obchodní inspekce kontroluje, jestli je jejich jednání v souladu se zákonem a přináší několik rad, kterými se při cestování s cestovní kanceláří řídit.
Doporučení České obchodní inspekce:
- Vybírejte z nabídek více kanceláří a porovnávejte rozsah nabízených služeb i ceny.
- Sledujte rizikové faktory vybrané země na stránkách ministerstva zahraničí.
- V případě nerozhodnosti, který hotel si vybrat, hledejte ohlasy klientů na služby jednotlivých hotelů.
- Seznamte se pečlivě se smluvními podmínkami, které jsou součástí smlouvy.
- Vyžadujte při objednávce řádně vyplněnou cestovní smlouvu, tedy se všemi povinnými údaji (viz zák. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, §§ 852a-852k) a údaji o rozsahu placených služeb, nespoléhat na dodržení ústních ujednání.
- Při nedodržení podmínek smlouvy nápravu stavu vyžadujte okamžitě na místě plnění/pobytu bez zbytečného prodlení, nejlépe písemně, prostřednictvím delegáta nebo u odpovědného pracovníka hotelu.
- Dle možností pořiďte fotodokumentaci smlouvě neodpovídající služby nebo nevyhovujících podmínek, pro případnou reklamaci po návratu, pokud nebyla sjednána náprava na místě.
- Reklamaci můžete uplatnit písemně nejdéle do 3 měsíců po ukončení plnění (po návratu z dovolené, a to u kanceláře, s níž byla uzavřena smlouva.
- V případě nevyřízení reklamace do 30 dnů nebo jejího nepřijetí kontaktujte nejbližší inspektorát ČOI.