FinExpert.e15.cz

Nevhodný vánoční dárek můžete vrátit, ale ne vždy

Každoročně se setkáváme s nevhodnými dárky, které dostaneme od našich nejbližších. Sdružení SOS připravilo zajímavý přehled obchodů, kde se vám možná podaří dárky vyměnit za jiné zboží. Nezapomeňte však, že i nevhodný dárek je dán s úmyslem vás potěšit, a tak buďte k případným návratům obezřetní.
Nevhodný vánoční dárek můžete vrátit, ale ne vždy

Tak jako každý rok i letos se SOS dotazovalo některých obchodníků, zda umožňují výměnu nevhodných vánočních dárků, které spotřebitelé dostali či zakoupili pod stromeček. Výsledky dopadly nad očekávání dobře. Přestože tuto povinnost zákon obchodníkům neukládá, většina velkých obchodních řetězců i menších obchodů možnost výměny svým zákazníkům nabízí a někteří dokonce vracejí zpět hotovost v případě, že si zákazník náhradní zboží nevybere.

Vrácení zboží umožňují obchody dobrovolně

V letošním roce SOS oslovilo celkem 13 obchodních řetězců či známých obchodů, z nichž na otázky odpovědělo 10 obchodů. SOS položilo dotazovaným obchodům čtyři krátké otázky, které se týkaly možnosti výměny zboží. Jak vyplývá z výsledků, oslovení prodejci vycházejí o Vánocích, ale i v průběhu celého roku svým zákazníkům vstříc a zboží na požádání vyměňují, i když jim tuto povinnost žádný zákon neukládá.

Raději se informujte předem

Podmínky vrácení zboží se u jednotlivých obchodníků liší, a tak je důležité, abyste si před nákupem zjistili, zda konkrétní obchod možnost výměny nabízí a raději si možnost vrácení nechat potvrdit na kupní doklad. Ve stručnosti lze výsledky shrnout do zjištění, že obvykle mohou zákazníci vracet zboží neporušené, v originálním obalu, s původní visačkou a dokladem o koupi či záručním listem. Někteří obchodníci vyměňují také spodní prádlo a plavky, ale většina obchodů to z hygienických důvodů neumožňuje, což je pochopitelné.

Na internetu je to povinnost

U internetových obchodů je situace poněkud odlišná, neboť zákazník má zákonem stanovené právo zboží zakoupené přes internet vrátit do 14 dnů bez udání důvodu, resp. odstoupení od smlouvy musí být do 14 dnů doručeno prodávajícímu. To neplatí pro zboží, které je zmíněno v § 53 občanského zákoníku v odstavci 8 (jedná se např. o CD a DVD s porušeným obalem apod.)

Otázky pro prodejce

1. Jste ochotni vyměňovat vánoční dárky vrácené z důvodu nevhodnosti? Pokud ano, za jakých podmínek? Co musí spotřebitel splnit, aby mu bylo zboží vyměněno (např. originální obal, visačku apod.)?
 
2. Týká se výměna pouze vánočního zboží (omezeno datem, do jakého je třeba zboží vyměnit) nebo je možné zboží vyměňovat v průběhu celého roku?
 
3. V případě prodeje textilního zboží, je možná výměna spodního prádla a plavek?
(Tato otázka se týká pouze obchodů, které se zabývají prodejem textilu.)

4. Jste ochotni vracet peníze, v případě, že si spotřebitel žádné náhradní zboží nevybere?

bauMAX

  1. Zboží je možno vrátit bez udání důvodu do 30 dnů.  Zákazník musí  předložit  paragon a zboží musí být zabaleno v originálním obalu
  2. Zboží je možné vyměňovat v průběhu celého roku, do 30 dnů od zakoupení
  3. Tento druh zboží není součástí sortimentu
  4. Ano, v případě nevhodného zboží je možné vrátit peníze

C&A

  1. Zboží je možné vyměnit nebo vrátit do 30ti dnů od nákupu. Musí být nenošené a s visačkou a kupním dokladem
  2. Zboží je možné vyměňovat v průběhu celého roku
  3. Ano, prádlo a plavky také vyměňují. Za stejných podmínek jako ostatní zboží
  4. Ano, v případě nevhodného zboží je možné vrátit peníze

CARREFOUR

  1. Výměna je možná, a to do osmi dnů od zakoupení výrobku. Při uplatňování takové výměny je třeba doložit zejména doklad o nákupu zboží či záruční list, byl-li poskytnut
  2. Zboží je možné vyměňovat v průběhu celého roku
  3. Výměna spodního prádla není možná
  4. Peníze nevrací  systematicky, ale záleží na typu akce a hodnotě výrobku

ELECTROWORLD

  1. Zboží lze vracet během celého roku, pokud je vráceno s dokladem o koupi v neporušeném originálním obalu, nepoužité se záručním listem, a to do 7 dnů od jeho zakoupení
  2. Zboží je možné vyměňovat v průběhu celého roku
  3. Tento druh zboží není součástí sortimentu
  4. V případě, že si zákazník nevybere jiné zboží, je možné vracet hotovost, vyjma mobilních telefonů, a to také do 7 dnů

HYPERNOVA

  1. Zboží lze vracet během celého roku, pokud je vráceno s dokladem o koupi v neporušeném originálním obalu, nepoužité a pokud není dosud potvrzen záruční list, a to do 7 dnů od jeho zakoupení
  2. O Vánocích se budou snažit vyjít vstříc s výměnou zdvojeného zboží apod., které bylo zakoupeno jako dárek. V zásadě nebude 7 denní lhůta na vrácení prodlužována, ale bude záležet na domluvě s info koutkem v dané pobočce
  3. Textil charakteru spodního prádla, tedy i plavky, bohužel nelze vyměnit z hygienických důvodů
  4. Pokud zákazník dodrží podmínky na vrácení zboží, může si v hodnotě zboží vybrat jiné, nebo mohou být vyplaceny peníze v hotovosti.

INTERSPAR

  1. V případě je že zboží nepoškozené a ještě originál zabalené, mohou jej zákazníci vrátit do 5 pracovních dnů bez udání důvodu
  2. Možnost této výměny platí po celý rok
  3. Spodní prádlo a plavky není možné vyměňovat
  4. V případě, že si zákazník jiné zboží nevybere, vrací hotovost

MARKS & SPENCER

  1. Služba REFUNDACE umožňuje zákazníkům vyměnit, popř. vrátit zboží zakoupené v kterékoliv prodejně v ČR či v zahraničí, a to bez udání důvodu, v časovém limitu 90 kalendářních dnů od zakoupení. Refundovaným zbožím se rozumí zboží, které je nenošené, s původními visačkami, obaly či krabičkami, tzn. dále prodejné jako nové. Refundovaným zbožím není zboží:
    a)  použité
    b) zákazníkem ušpiněné
    c)  poživatiny
    d) kosmetické a toaletní výrobky
    e)  bižuterie
    f)  krejčovsky upravované (označené na etiketě písmenem “K”)
    g)  prodané jako poškozené či ušpiněné bez paragonu (označené na etiketě písmenem “S”)
  2. Služba REFUNDACE je platná po celý rok
  3. Výměna spodního prádla a plavek je možná za podmínek z bodu jedna
  4. Ano, je možné vracet i hotovost

OBI

  1. Možnost vrácení zboží se řídí Reklamačním řádem, který je platný pro všechny markety OBI v ČR a v průběhu roku se nemění. Možnost výměny vánočních dárků se tedy řídí bodem č. 2 Reklamačního řádu prodejní sítě OBI. Pokud kupující není se zakoupeným zbožím plně spokojen, má možnost zboží vyměnit nebo vrátit. Uvedené zboží musí být vráceno neporušené, zabalené v originálním obalu včetně původního příslušenství (kabely, návody atd.) tak, aby bylo schopné dalšího prodeje. U zboží, jehož povaha to umožňuje (např. stavební materiál, samostatné balení) má kupující možnost vrátit tu část zakoupeného zboží, které neupotřebil. Výměna se vztahuje na barvu, velikost nebo typ výrobku. Výměnu nebo vrácení zboží dle tohoto článku je možné provést do 15 kalendářních dnů ode dne prodeje zboží. Podmínkou pro výměnu nebo vrácení zboží je předložení originál dokladu o zaplacení, záruční list, event. montážní list.
  2. Pravidla pro vrácení zboží jsou platná po celý rok
  3. Tento druh zboží není součástí sortimentu
  4. Zákazníci mohou za vrácené zboží obdržet zpět finanční hotovost v hodnotě vráceného zboží

TESCO

  1. Vyměňují nejen nevhodný vánoční dárek, ale jakékoli zboží zakoupené i během roku. Zboží by mělo být v originálním obalu s účtenkou. Lze ho potom vyměnit nebo vrátit - ve druhém případě vrátí plnou částku. Požadavek na vrácení nebo výměnu zboží nelze uplatňovat v případě výměny hudebních či filmových nosičů, spodního prádla apod.
  2. Zboží lze vracet či vyměňovat v  průběhu celého roku
  3. Spodní prádlo ani plavky se vracet ani vyměňovat nemohou
  4. V případě, že zákazník požádá o vrácení peněz, tak požadavku vyhoví

A co ostatní?

Většinou u menších obchodníků s výměnou zboží mnohdy nepochodíte, vyplatí se proto na tuto možnost informovat předem. Bývá pravidlem, že pokud obchodník na tuto možnost přistoupí (často je to ovlivněno jen tím, jak se ho vám podaří přesvědčit), podmíní výměnu zboží za jiné, tj. nevrátí vám hotovost. Poměrně dobře lze vyměnit nepoškozené knihy výměnou za jiné publikace, s elektronikou u menších prodejců to bývá horší. Neposkytnutí hotovosti však nelze chápat špatně - pokud  vám obchodník nabídne výměnu zboží, je to jeho dobrá vůle i konkurenční výhoda a aspoň tak zůstává zachován původní úmysl dárce - nadělit vám radost (peníze přece kazí charakter, ne?)

Další článek


 

Související články


celkem 11 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Parfemy
ProdejParfemu.cz
24. 12. 2005, 15:56
Re: Parfemy
ProdejParfemu.cz
24. 12. 2005, 15:54
Re: Oskar a poznámka k Hypernově
TheBusDriver
18. 12. 2005, 00:04
Re: Parfemy
Slavek
17. 12. 2005, 17:42
Darovanému koni na zuby nekoukej...
PF
14. 12. 2005, 08:41

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více