FinExpert.e15.cz

Nevhodný dárek většinou můžete vrátit

Pokud dostanete anebo koupíte nevhodný dárek na Vánoce, může vám přijít vhod ho vrátit. Víte, kde se vám podaří uspět?
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) v letošním roce oslovilo 15 vybraných obchodů s nejrůznějším zbožím, které působí po celé České republice. Přestože v předvánočním shonu měli všichni dost napilno, podařilo se získat vyjádření od 12 z nich. Je nutné upozornit, že se hlavně jedná o ochotu a vstřícnost, protože zákon jim to nenařizuje.

S výměnou uspějete, s vrácením jak kde

Obchodníci se často snaží vyjít svým zákazníkům vstříc a umožňují výměnu nevhodných vánočních dárků. V některých případech jsou dokonce ochotni vrátit peníze, pokud si zákazník žádné náhradní zboží nevybere. Někteří obchodníci tuto službu nabízejí pouze v období vánočních svátků a krátce po nich, ale většina z oslovených takto vychází vstříc zákazníkům v průběhu celého roku.

Liší se zpravidla lhůta na možnost vrácení a podmínky, za kterých je zboží možné vrátit. Je vždycky dobré se ještě před zaplacením zboží informovat na možnost výměny. To platí obzvlášť, pokud nakupujete dárek, kterým si nejste tak úplně jisti.

Do průzkumu záměrně nebyly zařazeny internetové obchody, neboť u nich je situace poněkud odlišná. Spotřebitel má zákonem stanovené právo zboží zakoupené přes internet vrátit do 14 dnů bez udání důvodu, resp. odstoupení od smlouvy musí být do 14 dnů doručeno prodávajícímu. To neplatí pro zboží, které je zmíněno v § 53 občanského zákoníku v odstavci 8. Jedná se např. o CD a DVD s porušeným obalem apod. Prodávající musí nejpozději do 30 dnů od odstoupení od smlouvy vrátit peníze a nesmí po spotřebiteli požadovat žádné sankce za odstoupení.

Dotazy, které SOS položilo vybraným obchodům:

  1. Jste ochotni vyměňovat vánoční dárky vrácené z důvodu nevhodnosti? Pokud ano, za jakých podmínek? Co musí spotřebitel splnit, aby mu bylo zboží vyměněno (např. originální obal, visačku apod.)?
  2. Týká se výměna pouze vánočního zboží (omezeno datem, do jakého je třeba zboží vyměnit) nebo je možné zboží vyměňovat v průběhu celého roku?
  3. V případě prodeje textilního zboží, je možná výměna spodního prádla a plavek? (Tato otázka se týká pouze obchodů, které se zabývají prodejem textilu.)
  4. Jste ochotni vracet peníze, v případě, že si spotřebitel žádné náhradní zboží nevybere?

Vyjádření jednotlivých obchodů

Název obchodu Otázka č. 1 Otázka č. 2 Otázka č. 3 Otázka č. 4
Palác knih Luxor Dárky jsme ochotni vyměnit za těchto podmínek: výměna zboží za zboží ve stejné ceně, zákazník by měl mít paragon, kniha by měla být tzv. v bezvadném stavu tedy ve stavu, v jakém byla zakoupena. Datem není vrácení, resp. výměna, omezena.   Upřednostňujeme výměnu zboží, ale ve výjimečných případech, kdy si zákazník skutečně nevybere adekvátní náhradu, jsme ochotni vrátit peníze.
Baťa Přijímáme nenošené zboží k vrácení nebo výměně na kterékoliv prodejně Baťa ČR nejraději do 30 ti dnů od zakoupení, ale je možné i později. Zboží je nutné vrátit v originál krabici a k vrácení je nutná účtenka. Výměnu nebo vrácení nenošeného zboží je možné provést u každého zboží v průběhu celého roku.   Ano, vracíme také peníze.
Kaufland Ano, výrobek musí mít originální obal, zákazník musí předložit pokladní doklad. Výměnu je možné provést v průběhu celého roku. Ano, i když je prodej textilu u nás pouze doplňkový. Ano vracíme i peníze - dle našich podmínek Záruky výměny zboží.
DM drogerie Ano, v rámci naší filosofie našim zákazníkům garantujeme výměnu zakoupeného zboží. Stačí pouze předložit paragon. V každé prodejně visí na viditelném místě tzv. plakát Služby bez „Ale“ a „Nebo“, který zákazníky seznamuje se všemi garancemi, které jim nabí Záruku výměny zboží či vrácení peněz nabízíme po celý rok nikoliv pouze před Vánoci.   Ano, vracíme také peníze.
         
Rockpoint Ano, zboží vyměňujeme. Zákazník jej musí přinést bez viditelných stop opotřebení, v originálním obalu a doložit svůj nákup (paragon, záruční list). V období Vánoc je lhůta na výměnu až 6 týdnů, v průběhu celého roku má zákazník možnost vrátit zboží do 14 dnů od zakoupení. Pokud prádlo nevykazuje stopy opotřebení, má ho zákazník možnost vrátit. Peníze nevracíme (nevztahuje se na reklamace), pouze vyměňujeme zboží. Zákazník má možnost si vybrat jakékoliv zboží z nabídky ve stejné ceně.
Giga sport Nepoškozené zboží standardně měníme během celého roku do 14ti dnů od data nákupu. Zboží musí mít hlavně originál účtenky. Originální obal s visačkou se doporučuje, ale není podmínkou. Výměna není vázána na vánoční zboží. 14ti denní lhůta je standardní dobou pro výměnu, ale naši vedoucí jsou za předpokladu dodržení všech ostatních podmínek (zejména pak nepoškozenost zboží), ochotni vyjít zákazníkům vstříc prodloužením termínu výměny. Zákazníci si většinou tuto možnost vyžádají již při zakoupení zboží.
Plavky a spodní prádlo z hygienických důvodů neměníme. Peníze běžně vracíme do tří týdnů od nákupu našim věrným zákazníkům registrovaným v programu Plus Card. Neregistrovaným zákazníkům umožňujeme pouze výměnu zboží.
ALLTOYS Jsme ochotni vyměňovat nevhodné dárky. Výrobek musí být v originálním balení s visačkou a nepoškozený. Zboží je možné měnit během celého roku bez omezení   Peníze nevracíme,vždy se dá najít náhradní zboží v našem sortimentu.
IKEA Ano, v IKEA nabízíme speciální záruku – možnost vrácení zboží do 3 měsíců. Jediné, co je k vrácení potřeba, je účtenka a zboží v původním obalu. (výjimkou je metrový textil, ložní prádlo, výrobky z výprodeje nebo ze speciální nabídky).. Tato služba platí pro výrobky IKEA po celý rok .   Ano, zákazníkovi mohou být vráceny peníze.
CPI-Chicco-Smíchov Ano, pouze v originálním neporušeném obalu. Je možné za stejných podmínek vyměnit zboží po celý rok.   Peníze vracíme pouze ve výjimečném případě.
New Yorker Ano, zboží musí být vráceno do 14 dnů, musí mít originální visačku a spotřebitel musí předložit paragon. Výměna je možná v průběhu celého roku. Spodní prádlo a plavky z hygienických důvodů nevyměňujeme. V případě, že si spotřebitel nevybere jiné zboží, vracíme rovněž peníze.
Botanicus Ano, výměnu zboží umožňujeme. Spotřebitel musí doložit originální obal a paragon. Výměna je možná v průběhu celého roku.   Ne, peníze nevracíme.
DRAPA SPORT Nepoužité zboží můžete vrátit do 4 týdnů od zakoupení. Musí být v originálním obalu a vyměnit jej můžete ve všech našich prodejnách. Zboží po prvním použití také můžete vrátit do 4 týdnů, ale pouze v prodejně, kde bylo zakoupeno. Výměna je možná v průběhu celého roku.   U nepoužitého zboží jsme ochotni vrátit i peníze. U zboží, které je po prvním použití, peníze nevracíme.
Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  11

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více