Na 1 500 nejrůznějších prodejců zboží a poskytovatelů služeb zkontrolovali od dubna do konce září inspektoři České obchodní inspekce v rámci letní turistické sezóny. Jejich pozornost byla zaměřena zejména do míst hojně navštěvovaných domácími i zahraničními turisty a výsledky kontrol nejsou příliš optimistické. „Více než třetina kontrolovaných podnikatelů podle zjištění inspektorů neplní povinnosti stanovené zákony a svým jednáním poškozuje zájmy spotřebitelů. Kromě zásad poctivosti prodeje, které byly porušovány nejčastěji, byly zjištěny nedostatky v seznámení s cenou, při vydávání dokladu o koupi a často také používání měřidel bez platného ověření. Na místě uložené pokuty dosáhly téměř 500 000 korun a pokuty uložené řediteli inspektorátů 120 000 korun. Výše dalších pokut není dosud známa, neboť mnohá správní řízení ještě probíhají,“ uvedl k závěrečné zprávě z kontrol letní turistické sezóny ústřední ředitel ČOI, Vladimír Velčovský.
Kontrola v rámci letní turistické sezóny byla orientována na všechny maloobchodní subjekty na trhu, kde byl předpoklad prodeje zboží nebo nabídky služeb. Při celkovém počtu 1546 kontrol bylo zjištěno porušení předpisů v 556 případech (tj. 36 %). Zaměření kontrol podle jednotlivých inspektorátů a míst, kde byly provedeny, přibližuje následující tabulka.
Porušení zákona o ochraně spotřebitele a dalších předpisů
- trvalým problémem sezónních prodejců a poskytovatelů služeb je porušování zásad poctivosti prodeje. Spotřebitelům nebyly zboží nebo služby správně účtovány, často v návaznosti na zjištění, že prodávající nedodrželi deklarovanou míru nápojů a hmotnost pokrmů, v 306 případech (45,4 %).
- neseznámení s cenou nabízených výrobků a služeb bylo zjištěno ve 102 případech (15,1 %).
- s neochotou se setkávali inspektoři také při vydání dokladu o koupi nebo poskytnuté službě na vyžádání spotřebitele. V 59 případech (8,8 %) jim nebyl doklad vydán nebo neobsahoval všechny náležitosti (tj. co, kým, kdy a za kolik bylo prodáno).
Zákon o ČOI porušilo používáním měřidel bez platného úředního ověření celkem 168 kontrolovaných subjektů (24,9 %).
Kromě nízkého právního vědomí lze za další příčinu porušování povinností kontrolovanými subjekty považovat také benevolenci spotřebitelů k nedostatkům prodávajících a poskytovatelů služeb. Při cestování nebo letních aktivitách tolik „nepočítají“, co a kde utratí, a svou tolerancí umožňují zejména různým podnikavcům nepoctivé jednání a bezpracné zisky.