FinExpert.e15.cz

Nekupte to, když je to tak výhodné!

Právě tímto slavným filmovým sloganem se v poslední době začíná řídit čím dál větší počet lidí. Nechávají se ovlivnit masivními reklamními kampaněmi obchodníků a pak se jako o život ženou do obchodu, koupit dané zboží za uvedenou atraktivní cenu, i když posléze zjistí, že je vůbec nepotřebují nebo není v takové kvalitě, jakou očekávali.
Nekupte to, když je to tak výhodné!

Obecně existují dva typy lidí. První, má dostatek volného času a sleduje aktuální nabídku akčních cen zboží a pomalu se připravuje na souboj se stejně připravenými konkurenty v den vypuknutí avizované akce.

Tuto situaci mnozí poznali po letošních Vánocích, kdy obchodníci slibovali rekordně nízké ceny prodávaného zboží. Mnoho lidí netrpělivě čekalo na vyhlášení totálních výprodejů, které obchodníci zahájili ihned na začátku roku a termíny „sleva“ nebo „akční zboží“ se bezpochyby staly hitem letošního začátku roku.

Druhý typ lidí je buď natolik zaneprázdněn, že uvedené akce částečně nebo zcela ignoruje nebo věci kupuje podle své aktuální potřeby.

Obchodníci jdou po vás

Strategie obchodníků je jednoznačná. Snaží se získat nového zákazníka a udržet si stávajícího, a proto sahají k rapidním slevám a reklamním kampaním. Přitom dobře vědí, že 5 %-10 % sleva na zboží už zmlsaného zákazníka příliš neosloví, a tak sahají k procentnímu vyjádření od 50 a výše. Letos se dokonce objevovali slevy "až 95 %". Ukázalo se, že podobná čísla u nás nechají jen málokterého zákazníka klidného. Do obchodů se valily houfy zájemců o levnou elektroniku, oblečení, zahradní stoje a podobné zboží. S příliš atraktivními cenami zboží se tam však na rozdíl od reklamních letáků bohužel nesetkali.

Pokud se obchodníkům podaří vzbudit takovou pozornost pomocí reklamních akcí, mohou zářit spokojeností. Jakmile zákazníci vkročí do jejich prodejen a hledají avizované zboží, jejich zisk je téměř jistý. Málokdo odolá příležitosti nakoupit další zboží, když na to zlevněné jak naschvál nemůže mezi přeplněnými regály natrefit. Obchodníkům určitě dělá dobře, když je příliv zákazníků dokonce tak masivní, že obchody musí regulovat provoz, aby je zvládly. Zákazník, který pak stojí několik minut ve frontě jen na nákupní košík, si klade otázku, zda mu takový způsob nakupování stojí za to a zda se nedá odpoledne nebo víkend strávit jiným způsobem.

Není to jen v ceně

Není nic neobvyklého a každá ekonomická literatura to potvrzuje, že pokud klesá cena zboží, roste po něm poptávka. Tento fakt dokumentují fronty v obchodech, kde se takový druh zboží prodává. Ale pozor, vždy se nemusí jednat o úplně výhodnou koupi. K tomu je ale potřeba zohlednit další ukazatele a vlivy, kterou konečnou cenu formují. Bylo by velmi povrchní si myslet, že skutečná cena, kterou zaplatíte se rovná ceně na účtence, jež vám pokladní vydá při platbě nákupu.

Pokud chceme zjistit skutečnou hodnotu zboží, kterou jsme zaplatili, je potřeba přičíst ještě několik dalších položek:

  1. Čas strávený obstaráním zboží.
  2. Míra příjemnosti a pohodlnosti nákupu.
  3. Míra množství informací o výrobku a tudíž riziko špatného nákupu (které pak ovlivňuje míru užitku, popřípadě množství času stráveného reklamacemi).
  4. V neposlední řadě také množství nezamýšlených, z velké části zbytečných nákupů.

Chystáte-li se na nákup „akčního zboží“, měli byste si odpovědět na následující otázky, které vám pak konečné rozhodnutí velice dobře potvrdí nebo naopak vyvrátí:

  1. Potřebujete a využijete dané zboží?
  2. Nemáte již podobný výrobek doma?
  3. Vyplatí se vám koupit levné zboží, když jen stěží předem zjistíte něco o jeho kvalitě?
  4. Vyplatí se úspora několika desítek korun za jízdu autem a složité hledání zlevněného výrobku?
  5. Koupíte si kromě „cenově výhodného“ zboží i další výrobky, i když jste to prvotně v úmyslu neměli?
  6. Musíte si na nákup akčního zboří půjčit od přátel nebo dokonce žádat banku o poskytnutí úvěru?

Jakmile si na výše uvedené otázky odpovíte a zjistíte, že daný výrobek vlastně nepotřebujete nebo na něj nemáte, můžete být jedině rádi. Právě jste ušetřili několik desítek či stovek korun, v ojedinělých případech i tisícikoruny.

Kromě úspory peněz vás pak může těšit i fakt, že v krajních případech nedopadnete tak, jak hrdina z výše uvedeného filmového sloganu, který si celý příbytek zaskládal sice výhodně koupenými, ale zcela nepotřebnými věcmi.
 

Další článek


 

Související články


celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Pane autore,
Aleš
21. 2. 2005, 12:26

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená