FinExpert.e15.cz

Nekalé praktiky obchodníků s cennými papíry

Další ochutnávka z Osobních financí upozorňuje na ožehavý problém solventnosti obchodníků s cennými papíry.
Nekalé praktiky obchodníků s cennými papíry

Článek je následující víkendovou ochutnávkou z nového čísla Osobních financí. Přinášet vám v nich budeme zajímavé články ve zkrácené verzi. Kompletní článek naleznete v Osobních financích, které si můžete předplatit zde.


I zaměstnanec obchodníka s cennými papíry, s kterým fyzicky jednáme – makléř, je jen člověk. A i mezi makléři se může objevit „černá ovce“, která se stará především o svůj vlastní prospěch a zneužívá naši důvěru (viz Kdo může být obchodníkem s cennými papíry).

Střet zájmů

Při obchodování s cennými papíry využíváme služeb obchodníků s cennými papíry (OCP), nebo např. investičního zprostředkovatele. OCP však musí poskytovat investiční služby „obezřetně“. To znamená, musí dodržovat postupy k zamezení střetu svých či jiných zájmů a zájmů klienta, k ochraně vnitřních informací a k zabránění manipulací trhu.

Pokud by přece jenom nebylo možné se vyhnout střetu zájmů, musí mít přednost klient. Navíc své služby musí poskytovat „s odbornou péčí spočívající zejména v kvalifikovaném, čestném a spravedlivém jednání v nejlepším zájmu zákazníků a řádného fungování trhu“, jak praví zákon o podnikání na kapitálovém trhu (zákon).


Ukázkové číslo Osobních financí zdarma.


Pokud se od vás OCP bude snažit získat informace o vaší finanční situaci, o vašich zkušenostech s obchodováním s cennými papíry a o cílech, které svými investicemi chcete dosáhnout, jak se stavíte vůči riziku apod., není to proto, že je příliš zvědavý. Ukládá mu to totiž zákon. Ptá se také proto, že mu to pomůže lépe dosáhnout vašeho investičního cíle. Jinými slovy toho, aby zákazník byl spokojen.

Srozumitelné informace

A stejně jako seriózní OCP nepodceňuje získávání těchto informací (pomocí investičního dotazníku a rozhovoru), nepodceňuje ani opačný tok informací, jejich poskytování. OCP musí informovat zákazníka „úplně, pravdivě a srozumitelně o každé podstatné skutečnosti“ a zejména o možných rizicích. I zákon zdůrazňuje „srozumitelně“. Míra srozumitelnosti je ovšem relativní pojem, OCP by se měl tedy přesvědčit, zda zákazník informacím skutečně rozumí. V případě, že z poskytnutí investiční služby vyplývají pro zákazníka další závazky, musí OCP vyžadovat zákazníkův písemný souhlas.

Neetické chování a nestandardní situace

To je jen stručný výtah povinností OCP vůči klientovi, které přímo zmiňuje zákon. V praxi však může někdy dojít k nestandardnímu či neetickému chování OCP, poradenské či zprostředkovatelské firmy, investičního zprostředkovatele, pojišťovacího zprostředkovatele, resp. jejich konkrétního zaměstnance (dále jen obchodníka), který sledoval pouze svůj zájem nebo zájmy jiných obchodních partnerů a ne zájem klienta. Nebezpečnost takového chování závisí také na tom, jaký máme s OCP vztah, resp. jakou smlouvu jsme s ním podepsali. Pokud je to komisionářská či mandátní smlouva, příkazy k prodeji či nákupu musíte autorizovat sami, v případě smlouvy o obhospodařování investičních nástrojů klienta rozhoduje o nákupech a prodejích OCP sám.

Pozor si dávejte především na následující neetické chování:

  • Čeření – churning

Obchodník nabádá zákazníka k mnohem intenzivnějšímu obchodování, než by odpovídalo jeho záměrům či situaci na trhu. Obchodník inkasuje poplatky účtované podle objemu provedených obchodů bez ohledu na to, jestli jeho zákazník vydělá nebo prodělá. Nebo může OCP, na základě smlouvy o obhospodařování majetkového účtu klienta, sám provádět nadměrný počet obchodů. Můžeme se setkat i s jiným pojmenování jako „twisting“ či „overtrading“. Za normální situace by tedy klient prováděl mnohem méně obchodů a zaplatil by méně na poplatcích. Problémem však může být rozlišit opravdu dobře míněné rady a doporučení, díky kterým můžete využít dříve nečekaných a do budoucna slibných investičních příležitostí.

Další "nekalé praktiky" naleznete v kompletní verzi článku v aktuálním čísle Osobních financí.

Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více