Vzdělaní lidé jsou přínosem pro společnost, neboť podporují a udržují demokracii, přispívají k blahobytu ve společnosti, udržuje sociální smír a méně podléhají vlivu různých nezákonných organizací, sekt či jiných protidemokratických spolků.
Muži a ženy touží po vzdělání stejně
V Evropské unii byl v roce 2002 podíl vysokoškolsky vzdělaných lidí ve věku 25-69letých 21%. Nejvyšší podíl vysokoškoláků v populaci vykazují země Skandinávie (Finsko 31 % a Švédsko 29 %). Nejnižší zastoupení vysokoškoláků potom je v Itálii a v Portugalsku (10 %). Pro všechny země Evropské unie je typický minimální rozdíl v počtu vysokoškolsky vzdělaných mužů a žen, výjimku tvoří Německo a Finsko. V Německu má vysokoškolský diplom 28 % mužů oproti 18 % žen, ve Finsku je situace opačná – vysokoškolaček je v celé populaci 34 % zatímco vysokoškoláků 28 %.
Kvalitní vzdělání = cesta k nižší nezaměstnanosti
Nemůže být pochyb, že kvalitní vzdělání a příprava na povolání pomáhají v boji proti nezaměstnanosti. Příprava na povolání je nástrojem aktivní politiky státu ve vztahu k trhu práce, přizpůsobuje pracovní kvalifikaci potřebám trhu a je tudíž klíčovým prvkem zpružňování trhu práce, současně usnadňuje mladým lidem vstup na trh práce a umožňuje znovu zaměstnat dlouhodobě nezaměstnané. Je statisticky podloženo, že existuje závislost mezi stupněm dosaženého vzdělání a schopností uplatnit se na trhu práce. Mezi vysokoškoláky vzdělanými v Evropské unii je nezaměstnanost necelé 4 %, zatímco ve skupině lidí se základním vzděláním přesahuje 13 %.
Význam celoživotního vzdělání roste
Celoživotní vzdělání je stále důležitější, neboť občané Evropské unie mění během svého ekonomicky aktivního života v průměru čtyřikrát až pětkrát zaměstnání. Univerzity v Evropské unii proto dostávají od státu a sponzorů potřebné zdroje, aby mohly zajišťovat celoživotní vzdělání a zvyšovat tím kvalifikaci občanů. Ze zvyšování znalostí a dovedností občanů těží celá „ekonomika státu“. Mezi nejdůležitější dovednosti patří zejména základní schopnost osvojovat si nové poznatky a dovednosti – „učit se, jak se učit“ po celý život, vždyť životní dráhy lidí se odvíjejí od neustálého rozšiřování dovedností.
Podíl vysokoškoláků (25–69letí) v zemích EU v roce 2002

Pramen: Eurostat, Bevölkerung und soziale Bedingungen-Bildung in den Regionen der Europäischen Union und Eurostat, Bevölkerung und soziale Bedingungen-Das Bildungsniveau in Europa in den neunziger Jahren - einige Schlüsseldaten