FinExpert.e15.cz

Nejvíce vysokoškoláků má Finsko

Pro všechny členské země Evropské unie patří dostatek vzdělaných občanů mezi základní priority státu. Vzdělání přitom v dnešním světě nekončí obdržením závěrečného diplomu, stává se celoživotní záležitostí.
Nejvíce vysokoškoláků má Finsko

Vzdělaní lidé jsou přínosem pro společnost, neboť podporují a udržují demokracii, přispívají k blahobytu ve společnosti, udržuje sociální smír a méně podléhají vlivu různých nezákonných organizací, sekt či jiných protidemokratických spolků.

Muži a ženy touží po vzdělání stejně

V Evropské unii byl v roce 2002 podíl vysokoškolsky vzdělaných lidí ve věku 25-69letých 21%. Nejvyšší podíl vysokoškoláků v populaci vykazují země Skandinávie (Finsko 31 % a Švédsko 29 %). Nejnižší zastoupení vysokoškoláků potom je v Itálii a v Portugalsku (10 %). Pro všechny země Evropské unie je typický minimální rozdíl v počtu vysokoškolsky vzdělaných mužů a žen, výjimku tvoří Německo a Finsko. V Německu má vysokoškolský diplom 28 % mužů oproti 18 % žen, ve Finsku je situace opačná – vysokoškolaček je v celé populaci 34 % zatímco vysokoškoláků 28 %.

Kvalitní vzdělání = cesta k nižší nezaměstnanosti

Nemůže být pochyb, že kvalitní vzdělání a příprava na povolání pomáhají v boji proti nezaměstnanosti. Příprava na povolání je nástrojem aktivní politiky státu ve vztahu k trhu práce, přizpůsobuje pracovní kvalifikaci potřebám trhu a je tudíž klíčovým prvkem zpružňování trhu práce, současně usnadňuje mladým lidem vstup na trh práce a umožňuje znovu zaměstnat dlouhodobě nezaměstnané. Je statisticky podloženo, že existuje závislost mezi stupněm dosaženého vzdělání a schopností uplatnit se na trhu práce. Mezi vysokoškoláky vzdělanými v Evropské unii je nezaměstnanost necelé 4 %, zatímco ve skupině lidí se základním vzděláním přesahuje 13 %.

Význam celoživotního vzdělání roste

Celoživotní vzdělání je stále důležitější, neboť občané Evropské unie mění během svého ekonomicky aktivního života v průměru čtyřikrát až pětkrát zaměstnání. Univerzity v Evropské unii proto dostávají od státu a sponzorů potřebné zdroje, aby mohly zajišťovat celoživotní vzdělání a zvyšovat tím kvalifikaci občanů. Ze zvyšování znalostí a dovedností občanů těží celá „ekonomika státu“. Mezi nejdůležitější dovednosti patří zejména základní schopnost osvojovat si nové poznatky a dovednosti – „učit se, jak se učit“ po celý život, vždyť životní dráhy lidí se odvíjejí od neustálého rozšiřování dovedností.


Podíl vysokoškoláků (25–69letí) v zemích EU v roce 2002

Klepněte pro větší obrázek

Pramen: Eurostat, Bevölkerung und soziale Bedingungen-Bildung in den Regionen der Europäischen Union und Eurostat, Bevölkerung und soziale Bedingungen-Das Bildungsniveau in Europa in den neunziger Jahren - einige Schlüsseldaten

Další článek


 

Související články


celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

kouzla s procenty
anonym
23. 8. 2004, 00:05

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená