Audit opravy pojištěného vozidla – to je nová služba pro klienty České pojišťovny. Každý, kdo má pochybnosti o tom, zda jeho pojištěný automobil byl po dopravní nehodě řádně opraven, může jedním telefonátem o audit požádat a tyto skutečnosti ověřit. Auditem opravy mají být hájeny zájmy zákazníků, ať už těch, kteří byli dopravní nehodou právě postiženi, tak těch, kteří by mohli doplatit zvýšením sazeb svého pojistného na neoprávněné nároky některých autoservisů.
Smluvní servisy bez smlouvy
Opatrní buďte ke službám autoservisů, které z vlastní zkušenosti neznáte. Pozor si také dávějte i na takové opravny, které nemají uzavřenu smlouvu o spolupráci s pojišťovnou, a přesto vás ujišťují, že za vás vše při jednáních v rámci likvidace vyřídí. Často se totiž pod rouškou pohodlné služby snaží klienta záměrně „odříznout“ od veškeré komunikace s pojišťovnou. Tyto nekalé manýry potvrzuje i odborník Filip Saidl, likvidátor pojišťovny.
Výchozí situace je vždy stejná - klient po nehodě nahlásí škodu pojišťovně. Pojišťovna vyšle na prohlídku poškozeného vozu svého likvidátora nebo mobilního technika, který poškozený vůz vyfotografuje a popíše rozsah škody včetně seznamu dílů určených jak k opravě, tak k výměně. V některých opravnách se však nedrží zápisu likvidátora a některé díly záměrně nevymění, ale pouze opraví nebo zrenovují. Protože pojišťovna při likvidaci vychází ze zápisu mobilního technika a z faktury servisu, velmi často a bez jakéhokoli podezření fakturu uhradí. Přitom částka může být i několikanásobně vyšší, než tvoří skutečné náklady na opravu.
Opravy někdy svádějí k podvodům
Audit opravy je v zahraničí poměrně běžnou součásti likvidace pojistných událostí. Pracovníci pojišťovny prověří, zda faktura předložená klientovi je shodná s fakturou odeslanou autoservisem do pojišťovny a v případě rozporu poskytnou potřebnou součinnost při jednání se servisem o odstranění nedostatků či následných právních krocích. V některých případech může jít pouze o vyjasnění nesrovnalostí, ale v mnoha i o podvod.
Motoristé by měli být na pozoru před autoservisy a asistenčními službami, které tvrdí, že jsou smluvními "pro všechny pojišťovny". Pojišťovny vybavují své skutečné smluvní servisy certifikáty, zpravidla s platností na jeden rok a smluvní servis jej musí mít vyvěšen v přijímací kanceláři. Pokud má zákazník opravny pochybnosti, může si tuto skutečnost ověřit na webových stránkách pojišťovny nebo na její informační telefonní lince.