FinExpert.e15.cz

Nejen povinné ručení... Zdraží i havarijní pojištění! Jak vybírat?

O tom, že nás čeká zdražování povinného ručení, ví asi každý.
Nejen povinné ručení... Zdraží i havarijní pojištění! Jak vybírat?

O tom, že nás čeká zdražování povinného ručení, ví asi každý. Jak to ale bude s cenami havarijního pojištění? V Česku si ho dlouhodobě sjednává asi pětina majitelů aut a jeho ceny v posledních letech klesaly. Teď však nejspíš podraží. O kolik? Podle čeho havarijko vybírat? A komu se vyplatí?

Finanční gramotnost Čechů v oblasti pojištění vozidel je tristní. Vyplývá to z nedávného výzkumu České asociace pojišťoven. Lidé v pojistných produktech pro motoristy tápou, rizika krytá z povinného ručení a havarijního pojištění jim mnohdy splývají.

Co dělat s jackpotem Sportky? Hlavně se nezbláznit!

Co dělat s jackpotem Sportky? Hlavně se nezbláznit!

Zeptali jsme se českých podnikatelů, ředitelů firem i ekonomů...

Potřebujete povinné ručení? Chcete havarijní pojištění? Zkuste na pojištění vozidel ušetřit s Ušetři.peníze.cz

„Kolem 30 procent respondentů je na pochybách, jestli je z havarijního pojištění kryta škoda způsobená povodní, krupobitím nebo vandalem, naopak 54 procent lidí se mylně domnívá, že jim pojišťovna z havarijního pojištění automaticky uhradí například jejich ušlý zisk následkem úrazu způsobeného havárií,“ shrnuje výsledky výzkumu Jolana Ackermannová z České asociace pojišťoven (ČAP). Dotazovaní podle ní často neznali limity pojistného plnění u svého povinného ručení ani rizika, jejichž krytí zahrnuje jejich havarijní pojistka. „Jeden zklamaný respondent dokonce uvedl, že až když mu bylo vozidlo odcizeno, zjistil, že je nemá pojištěné proti krádeži,“ dodává Jolana Ackermannová.

Pravda, pojišťovny dnes nabízejí krytí některých rizik, která tradičně spadají pod havarijní pojištění, i jako připojištění v rámci povinného ručení. „Ale to nic nemění na tom, že základní princip povinného ručení a havarijního pojištění je třeba rozlišovat,“ míní Jolana Ackermannová. Zatímco povinné ručení je – jak již název napovídá – povinné a kryjí se z něj (především) škody, které způsobíme jiným řidičům, dobrovolné havarijní pojištění kryje především škody na našem autě, zdraví nebo majetku (podle rozsahu pojistky).

Havarijní pojištění nejspíš podraží. Víme o kolik i proč

O tom, že nás nemine zdražování povinného ručení, už od Peníze.cz víte:

Jak to ale bude s cenami havarijního pojištění? V posledních letech klesaly nebo stagnovaly. Lví podíl na tom měl konkurenční boj pojišťoven, ale nejvíc se o pokles „přičinily“ klesající ceny. Nyní nás ale

Co všechno kryje havarijní pojištění

Základní rizika: pojistit si můžete škody, které vzniknou v souvislosti s:

  • dopravní nehodou, havárií (bývá kryto nejen poškození vozidla a majetku, ale také škody na zdraví či životech cestujících)
  • odcizením,
  • živelnou událostí, jako je požár, výbuch, bezprostřední úder blesku, zřícení skal, zemin nebo lavin, pád stromů nebo stožárů, krupobití, povodeň nebo záplava a vichřice,
  • vandalismem, tedy poškozením nebo zničením auta úmyslným jednáním třetí osoby

Vedlejší rizika: připojistit si můžete:

  • čelní sklo,
  • zavazadla a věci osobní potřeby,
  • úraz přepravovaných osob,
  • mimořádnou výbavu,
  • náklady za nájem náhradního vozidla,
  • rozšířenou verzi asistenčních služeb s více druhy plnění a vyššími limity plnění atd.

nejspíš čeká obrat. Havarijní pojištění může podražit až o dvacet procent. Při současných cenách je totiž podle pojišťoven nerentabilní.

„Od roku 2009 kleslo průměrné pojistné havarijního pojištění o 28 procent (z 13 000 na 9300 korun), zatímco za stejné období narostl počet pojistných událostí z 361 tisíc na 450 tisíc, tedy o 26 procent. Škodní frekvence (podíl vzniklých škod k pojištěným vozidlům) přitom narostla z 28 na 29,7 procenta – absolutní růst počtu pojištěných vozidel tedy není jedinou příčinou rostoucího počtu pojistných událostí,“ uvádí Jolana Ackermannová z České asociace pojišťoven.

Podle Evy Svobodové, mluvčí pojišťovny UNIQA, byl hlavním důvodem zlevňování havarijního pojištění v minulých letech pokles cen aut – sazba totiž vychází z ceny vozidla. „Řidiči si také už vyjezdili vysoké bonusy. Dalším významným faktorem je konkurenční boj mezi pojistiteli a nedůsledné uplatňování malusu,“ komentuje Eva Svobodová. Z výsledků 3. kvartálu letošního roku podle ní vyplývá, že pojistné v havarijním pojištění na českém trhu dále oslabilo o více než procento ve srovnání s loňskem. „Vzhledem k tomu, že současně vzrostl počet havarijně pojištěných aut, je patrné, že průměrné pojistné klesá. Výše pojistného je tak na hraně a havarijní pojištění jako celek na trhu přestalo být rentabilní,“ vysvětluje Eva Svobodová. Pojistné by podle ní mělo stoupnout o patnáct až dvacet procent.

Komu se havarijko vyplatí?

Havarijní pojištění v Česku uzavírá zhruba 18 až 19 procent majitelů aut. „Relativně nízký podíl odpovídá průměrnému stáří vozového parku u nás. Pro vozidla od šesti let stáří nemá už širší havarijní pojištění takový význam jako u novějších vozů,“ objasňuje Eva Svobodová z UNIQA.

Podle likvidační specialistky Partners Šárky Duškové se havarijní pojištění hodí především pro vozidla do pěti let stáří. „Potom už záleží na klientovi, co od tohoto pojištění očekává, jakým rizikům se vystavuje, jaký je jeho rodinný rozpočet a o jaký typ vozidla jde. Například, zda si je v případě odcizení či totální škody vozidla klient schopen zakoupit jiný obdobný vůz… Doporučuje se pojišťovat maximálně do deseti let stáří vozidla,“ komentuje Šárka Dušková. Dodává však, že některé pojišťovny nabízejí i zajímavé havarijní pojištění pro starší vozidla, kdy je možné navolit si pojištění dle nabízených limitů pojistného plnění, ale vždy s ohledem na aktuální cenu vozidla.

Komu stačí rozšířené povinné ručení

Pokud máte starší auto, můžete se bez havarijka obejít. Případně si pojistit jen kombinaci rizik, která považujete za nejpravděpodobnější. Nebo si „jen“ rozšířit povinné ručení. Takovou variantu doporučuje Šárka Dušková zejména majitelům starších aut v menších obcích. „Současný trh je velmi pružný a nabízí kombinaci vybraných rizik. V UNIQA se například úspěšně nabízí také povinné ručení s prvky havarijního pojištění pro starší auta – součástí je ochrana proti totálním škodám, jako jsou odcizení nebo požár a podobně,“ doplňuje Eva Svobodová.

Více na www.penize.cz

Další článek


 

celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Ono povinné ručení v posledních letech buď cenově st...
Honza
17. 11. 2013, 18:06
ono co dneska nezdražuje :(
František Scherbaum
16. 11. 2013, 09:01
Havarijko zdražuje, ale vždy se dá sehnat i levně, t...
Mario Bližnák
15. 11. 2013, 12:16
nu porovnat si pojišťovny jde např. na <a rel="no...
Václav B.
14. 11. 2013, 19:25
takže bude zase zdražovat pojištění ?!?
Protektory.cz
14. 11. 2013, 16:47

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená