Každý rok je zpožděno na 4 000 tisíce letů s počáteční či cílovou destinací v Česku. Za komplikace spojené se zpožděním nebo zrušením letu mohou cestující od aerolinek získat odškodnění v řádu tisíců korun, ale žádá o něj jen třetina z nich. Většina lidí se stále obává, že se ztratí v džungli paragrafů a dopravci kompenzaci stejně odmítnou.
V letní sezoně každoročně roste počet letů a tím i počet cestujících, kteří při cestě letadlem zažijí nepříjemné komplikace. Právo na kompenzaci přitom zaručuje direktiva EU, která se vztahuje na pravidelné, nízkonákladové i charterové dopravce. V případě zpoždění či zrušení letu musí cestujícím zajistit občerstvení a v případě nutnosti i ubytování. Při zpoždění delším než tři hodiny má navíc cestující právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur dle délky letu, tedy zhruba 6 500 až 16 500 korun.
„Totéž platí při zrušení letu v době kratší než 14 dní před odletem, při odepření nástupu na palubu letadla, snížení přepravní třídy nebo při zmeškání návazného letu. Nárok lze uplatnit až tři roky zpětně,“ vysvětluje František Herynk ze společnosti Click2Claim.
I komplexní cestovní pojištění může mít ve smlouvě mnoho výluk.
Cestující má svá práva
Vymoci odškodnění však není jednoduché, směrnice dává prostor různým výkladům. Existují tzv. mimořádné okolnosti, které dopravce zbavují povinnosti vyplatit odškodnění, například sabotáže, teroristické činy či skryté výrobní vady.
Evropský soudní dvůr však loni rozhodl, že za provozuschopnost letadla odpovídá dopravce a nese zodpovědnost i za technické závady, kterým nebyl schopen předejít. Přesto mnohé aerolinky odškodnění v těchto případech odmítají a spory končí u soudu.
Nařízení EU 261/2004 prochází procesem novelizace, který by v blízké budoucnosti možnosti získat odškodnění mohl ještě rozšířit.
S žádostí o kompenzaci se můžete obrátit přímo na dopravce – ČSA má pro tyto případy online formulář, případně můžete využít některé z firem, které se problematikou přímo zabývají (Click2Claim, Vasenaroky.cz) – vaše šance uspět budou mnohonásobně vyšší. Pomoc specializované firmy zvlášť oceníte, pokud se reklamace týká letu nízkonákladové aerolinky.