FinExpert.e15.cz

Názor: vyšší daně, nebo sociální stát?

V Německu se od příštího roku zvýší sazba DPH. Je to dobrý krok?
Názor: vyšší daně, nebo sociální stát?
Po 8 letech dochází v Německu od 1. ledna 2007 ke zvýšení sazby DPH z 16% na 19%. Zvýšení daňové sazby má přinést státnímu rozpočtu navíc 15 miliard €, které tak dopomohou k opětovnému dodržování Paktu stability a růstu, jenž chrání společnou evropskou měnu.

Vysoké deficity v Německu za vlády sociálnědemokratického kancléře Gerharda Schrödera se staly citlivým předvolebním tématem a CDU/CSU jako jedno z volebních hesel zvolila právě zvýšení sazby daně z přidané hodnoty, což doposud vládní SPD tvrdě odmítala.

Povolební velká koalice SPD a CDU/CSU pod vedením kancléřky Angely Merkelové tento návrh ponechala i ve vládním programu a posléze detaily daňové reformy vznikly pod ministrem Peer Steinbrückem, ač on sám je členem SPD.

Jak vidno, chladné hlavy a vysoký deficit dokáží i takové zázraky, že sociálnědemokratický ministr se postaví předvolebním plánům vládní strany. Německá veřejnost si ale pochopitelně klade otázku, zda-li je zvýšení daní nutné. A stejnou otázku by si měli v současné době položit i představitelé našich parlamentních stran.

Podle nejnovějších statistických údajů státní dluh na konci prvního čtvrtletí roku 2006 dosáhl celkové výše 698,7 miliard Kč, což znamená přibližně 68 000 Kč na každého obyvatele. Dnes narozené děti pomyslně dostávají do kolébky povinnost splatit 68 000 Kč, které jejich rodiče a prarodiče projedli. Státní dluh se za první 3 měsíce letošního roku zvýšil o 7 miliard korun, veřejný dluh zahrnující mimo státní dluh i dluh zdravotních pojišťoven, státních fondů a dluhy obcí, měst a krajů se dnes rychlým tempem blíží k hranici 1 000 000 000 000 Kč, slovy jednoho bilionu korun, neboť na konci minulého roku překročil výši 900 miliard korun.

Je zcela zjevné, že současná politika se musí změnit. Před odpovědnými činiteli leží 2 varianty: snížení výdajů nebo zvýšení daní. Před volbami se mluvilo pouze o snižování daní, přičemž představy o tom, kde by se mělo šetřit, byly u všech politiků značně mlhavé a možnost snížení daní se vždy zdůvodňovala plánem vyššího ekonomického růstu. Bezbřehá víra ve spásonosný přínos nezaručeného a nejistého hospodářského růstu však není dobrým krokem. Nacházíme se na rozcestí: je třeba rozhodnout, zda-li chceme levný stát, nebo sociální stát. Levný stát nám v nouzi umožní přežít, sociální stát nám zaručí relativně spokojený život za všech okolností. Avšak má to i své stinné stránky: sázet na levný stát bez velkého daňového zatížení je odvážným krokem ve chvíli, kdy jedinec neví, zda-li se právě jemu podaří dobře uchytit, sociální stát pak bude znamenat vysoké zdanění nejen příjmů, ale všeho možného. Je lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše?

Němci se zřejmě rozhodli pro vrabce, tedy pro zachování sociálního státu za cenu zvýšení daňového zatížení. Ovšem zvolili tu přijatelnější variantu zvýšení daní. Zatížení spotřeby místo zvýšení zdanění již tak drahé práce. Tuto variantu lze považovat za rozumnější. Člověk by neměl být „trestán“ za to, že pracuje, ale měla by být zatížena jeho spotřeba, kterou si za levně vydělané peníze pořizuje.

Lze ale nalézt jeden společný rys, který Českou republiku i Německo spojuje. Stejně jako snížení daně z příjmu u nás negativně pocítily zejména obce na svých příjmech, zatímco stát se zahojil na zvýšeném výběru DPH, v Německu tomu bylo podobně. Součástí reformního balíku je rázné snížení příjmů spolkových zemí, a to se negativně projeví na příjmech jednotlivých obcí. Je nezodpovědné, že centrální vlády obou zemí přenášejí negativní důsledky své špatné činnosti v minulosti na subjekty, které vysoký schodek nezavinily. Obce jsou trestány za to, že centrální vlády v minulosti nadměrně rozhazovaly a dnes s tím musejí něco dělat. A tak sahají na věci, které je nejméně bolí – na příjmy místních korporací. A těm nezbývá nic jiného, než činit nepopulární kroky jako sanaci problémů, za něž samy nemohou. 
Další článek


 

Související články


celkem 18 komentářů

Nejnovější komentáře

Re:Sociální stát ???
Petr
23. 6. 2006, 12:39
Re:Sociální stát ???
beat
23. 6. 2006, 10:57
Re:Sociální stát ???
Jirka
22. 6. 2006, 20:52
Re:Sociální stát ???
beat
22. 6. 2006, 11:16
Re:Sociální stát ???
Jan
22. 6. 2006, 08:59

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více