FinExpert.e15.cz

Názor: Student Agency není ďábel

Pondělní rozjezd linky společnosti Student Agency z Prahy do Bratislavy jako obvykle doprovázel nářek jejích konkurentů, z čeho že oni mají dotovat ztrátové spoje. Ale to není problém Student Agency, to je problém státu či samosprávy.
Názor: Student Agency není ďábel

Když se před několika lety na D1 objevily žluté autobusy Student Agency (SA), které za 120 Kč začaly dopravovat cestující z Prahy do Brna v dosud nevídaném komfortu, bylo jasné, že odzvonilo éře starých vytřepaných Karos. Ty tam jsou časy z první poloviny devadesátých let, kdy se za horkých letních páteční nocí valil Rakouskem nekonečný proud těchto vozů plných dovolenkáři mířícími za vysněnou dovolenou na Makarskou, Istrii či do Bibione. Postupem času je nahradily modernější stroje i naší, ale převážně zahraniční výroby nebo stále dostupnější letecká doprava. A tento trend se posléze přelil i do dálkové vnitrostátní dopravy. Drtivý nástup SA na linku Praha – Brno nejprve nepřežil Čebus, poté Český národní expres a nakonec se poroučela i společnost Hotliner. Žluté autobusy Ayats Atlantis se staly terčem obdivu i nenávisti zároveň.

To však byl pouze první krok. Úspěšné ovládnutí nejvytíženější domácí trasy dodalo SA chuti do další expanze. A tak přišla na řadu Plzeň, Liberec, Košice, Ostrava a teď i Bratislava. A každá nově otevřená linka s sebou nesla nářek historicky monopolního místního ČSAD, že SA slízl smetanu na místním dopravním trhu a na ČSAD zůstaly pouze neperspektivní linky z Horní do Dolní. Obzvláště bouřlivý byl příchod SA na trasu do Liberce, kdy místní ČSAD do konkurenčního boje zapojilo právníky, soudy, místní samosprávu, bleskově pořídilo dva nové zahraniční busy a zaměstnalo stevardky. A hlavně snížilo ceny. To, po čem cestující již dlouho volali, a stěžovali si na drahé jízdné, přeplněné a nepohodlné busy, to vše rázem pominulo. Najednou nebyl problém pro ČSAD Liberec v krátké době na linku do Prahy nasadit zahraniční vozy a jezdit za jízdné, které bylo nižší o desítky procent. ČSAD Liberec za každým vyjádřením vzápětí dodávalo, že ze zisků linky Praha – Liberec byl dotován provoz autobusů mezi malými vesničkami, což teď nebude možné a vyšší ztrátu bude muset uhradit kraj.

Tento argument však v žádném případě nemůže obstát. Není povinností SA jako soukromého podnikatelského subjektu zdržet se podnikání, protože pak místní monopolista přijde o velkou část svých tržeb, a krajský úřad bude muset zvýšit dotace na provoz autobusové dopravy. Cestující na lince Praha – Liberec nemohou platit vyšší jízdné jen pro to, aby krajský úřad tolik nedoplácel. To je čistě povinností samosprávy a potažmo státu, aby zajistila a posléze i uhradila náklady veřejné dopravy osob. Z pochopitelných důvodů se tomu každá samospráva brání. Vždyť již tak napjaté územní rozpočty dostávají další ránu. A chybějící peníze je třeba vzít někde jinde. Neopraví se škola, nepostaví se čistička odpadních vod nebo něco jiného.

Nehodnotím chování SA ani jejích zaměstnanců, které je často a určitě oprávněně kritizováno cestujícími i konkurencí, jako stížnosti na příliš riskantní způsob jízdy řidičů, na úmyslné vynechávání zastávek, na nerealisticky sestavené jízdní řády, na zavádějící reklamu na ceny jízdného, na neodpovídající ceny jízdného a řadu dalších věcí. Zakládají-li se tyto stížnosti na pravdě, pak by příslušné úřady měly reagovat a sjednat nápravu.

Na druhou stranu však nelze upřít SA tu skutečnost, že se stala skutečným hybatelem a pozvedla kulturu autobusové dopravy o několik řádů výše. Žijeme v ryze tržním prostředí, ve kterém přežívá ten nejsilnější. A hlasy varující před tím, že až SA vymýtí konkurenci, pak že nehorázně zvýší ceny jízdného, ty snad nikdo nemůže myslet vážně. Nebo je snad takový problém pořídit autobus a zažádat o licenci? Určitě ne. Vždyť i premiér Paroubek si na čas pořídil svůj autobus. A ne ledajaký, zrovna ikonu londýnských ulic – double-decker. A ne jeden, ale dokonce 2. Zřejmě ho Radim Jančura přivedl na myšlenku, že pokud chce uspět ve volbách, musí mít pořádnou flotilu autobusů. Se Zemanovým Zemákem by už dnes neuspěl…

Další článek


 

Související články


celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

SA
Johnyz
20. 3. 2006, 14:08
Re: Slohovka, nic víc
Martin M.
20. 3. 2006, 11:41
Re: Slohovka, nic víc
Vít Doležálek
19. 3. 2006, 17:56
Re: Slohovka, nic víc
Martin M.
19. 3. 2006, 17:15
Re: Slohovka, nic víc
Vít Doležálek
19. 3. 2006, 15:25

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více