FinExpert.e15.cz

Názor: Kupujeme jeden transportér za cenu dvou

Největší investice Ministerstva obrany ČR od vzniku republiky, tedy nákup 199 obrněných transportérů, je zcela zbytečně předražená. Některé fakta jsou skutečně nepochopitelná. Ale to zřejmě není problém našeho ministerstva.
Názor: Kupujeme jeden transportér za cenu dvou

Poslední vydání časopisu Týden (12/2006) přineslo hodně zarážejících údajů o armádním kontraktu v hodnotě 23, 6 miliardy Kč. O potřebě nahradit 40 let staré a nepojízdné transportéry OT-64 novými stroji není třeba pochybovat, ostatně fiasko s jejich přejezdem z Hodonína do Prahy v roce 2001, kdy jich tuto cestu polovina nepřežila, mluví za vše. Vojenská technika není levná, a dá se předpokládat, že taková zakázka vzbudí pozornost všech relevantních výrobců.

Tím spíš, když vědí již předem, kolik transportérů armáda chce a kolik na to má peněz. Lepší taktika nemohla být zvolena. Proč by se měly zbrojovky snažit o co nejnižší cenu, když jim vláda ČR naprosto otevřeně nabízí vysokou sumu peněz. Jak jinak si lze vysvětlit situaci, kdy za jeden obrněný transportér Pandur vítěze tendru, rakouské společnosti Steyr, zaplatíme 4 000 000 €, přičemž za stejné stroje zaplatilo Portugalsko téměř 4krát méně, konkrétně 1,1 milionu €. Ministerstvo obrany tento rozdíl odůvodnilo zvláštními požadavky na výbavu, navíc Portugalsko kupovalo jinou modifikaci Panduru.

Faktem zůstává, že osmikolový transportér Pandur, který chceme koupit, dnes existuje pouze ve formě prototypu, a dosud ani neprošel všemi potřebnými zkouškami. Takže opět kupujeme zajíce v pytli. Zaplatíme obrovskou sumu peněz rakouskému výrobci na to, aby mohl dokončit vývoj svého stroje.

Steyr porazil svého finského konkurenta, společnost Patria nabízející stroje AMV, zřejmě díky o miliardu Kč nižší ceně, nižší ceně servisu a vyšším off-setovým programům. Zůstává nezodpovězena otázka, zda-li je to dostatečný důvod pro to, abychom koupili místo ověřených finských strojů rakouský prototyp. Stará pravda, že „nejsme tak bohatí, abychom mohli kupovat levné věci“, opět vzala za své.

Steyr rychle přispěchal s tvrzením, že české podniky vyrobí 90% součástí každého stroje, a dostanou z celé sumy celých 14 miliard Kč. Necelých 10 miliard Kč pak logicky připadne Steyru za 10% součástí stroje, za vývoj a jako zisk. Navíc tu jsou off-sety a tak na tom vyděláme další peníze. Ale o reálnosti těchto slibů lze s úspěchem pochybovat. Např. prodej elektřiny do Rakouska za 8 miliard Kč je sice hezký nápad, ale při současné kapacitě přenosových sítí by přenos energie v této hodnotě trval 20 let. A to ještě nebereme v potaz, jak by se asi na českou elektřinu dívali obyvatelé příhraničních oblastí Rakouska, kterým při slově „Temelín“ vstávají hrůzou vlasy na hlavě…

Nedokážu si představit, že za téměř čtyřnásobnou cenou jednoho stroje stojí zvláštní požadavky naší armády a menší množstevní sleva, když Portugalci kupovali 260 strojů, a my jen 199. Navíc autor článku v britském časopise Defence Analysis uvedl, že za stejnou cenu jako my pořídili Nizozemci pásový transportér, tedy (zjednodušeně řečeno) místo obrněného auta menší tank. Poláci koupili 690 strojů od Patrie v ceně 1,7 milionu € za jeden, Irové 15 kusů obrněných transportérů Piranha švýcarské společnosti Movag za 2 miliony € za stroj, Belgičané 246 strojů Piranha v ceně 2,3 milionu € za kus. Je pochopitelné, že každá armáda má jiné požadavky a podle toho se liší i cena.

My zaplatíme 4 000 000 € za jeden transportér. Armádní plánovači zřejmě očekávají v brzké době tuhý válečný konflikt, pro nějž bude třeba mít precizní stroje. Obyčejné transportéry za čtvrtinovou cenu stačit nebudou. Nebo snad každý voják nasazený do zahraniční mise bude mít k dispozici svůj vlastní špičkový transportér?

Buď jak buď, tato zakázka rozhodně nevzbuzuje důvěru. Není třeba se bát toho, že kupujeme nevyzkoušený stroj, někdo musí začít. Ale je cena tohoto stroje přiměřená? Nemyslím si. Ale ještě není vše ztraceno, smlouva dosud nebyla podepsána. Teď už záleží pouze na tom, zda-li příslušným činitelům jde jen o sebe, nebo i o stát.

Další článek


 

Související články


celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Důvěra
Tomáš Marný
26. 3. 2006, 10:18

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více