FinExpert.e15.cz

Názor: Další šílený nápad míří do škol

Součástí maturit má být za 2 roky i povinná četba a každý se musí seznámit s 600 knižními díly. Další pokus o likvidaci rozumné výuky?
Názor: Další šílený nápad míří do škol
Představa, že by se každý středoškolsky vzdělaný člověk měl během svého studia seznámit s 600 knihami, vyvolává úsměv a hrůzu zároveň. Soudný člověk by toto vymyslet nemohl. Vždyť pokud vezmeme např. 4-leté gymnázium, pak by v průměru během každého školního roku měl učitel češtiny se svými žáky probrat 150 knih, to je každý měsíc 15 nebo téměř 4 knihy za týden. A to v nepřetržitém tempu od první do poslední hodiny. Je otázkou, co si tvůrci takového nápadu od něj slibují. Těžko to lze nazvat snahou o všeobecný přehled každého absolventa. Povinnost obeznámit se s tak obrovskou masou děl naší i světové literatury by nevedla k vyšší úrovni vzdělanosti, ale naopak k ještě větší nenávisti literatury jako takové. Je všeobecným trendem, že se lidé odvrací od četby. Knihy jsou v životech lidí nahrazovány časopisy nebo televizí, prodejnost až na několik málo titulů skomírá, knihovny se pomalu vyprazdňují nebo se mění na internetové studovny.

Bylo-li snahou tvůrců šíleného nápadu „600 knih pro středoškoláka“ vzbudit v mladých dospívajících lidech touhu po návratu ke knihám, pak bude v případě jeho realizace výsledek úplně opačný. I těm studentům, kterým bylo doposud studium literatury lhostejné a brali ho jako nutné zlo, se tak zprotiví, že ještě dlouho po maturitě se jim při pohledu do výkladů knihkupectví bude zvedat žaludek.

Ministerstvo školství snad dosud nepochopilo, co je základním problémem středoškolské výuky. Studenti nejen na gymnáziích jsou nuceni k biflování obrovské sumy informací, které však ve velké většině nikdy nepoužijí a které velmi brzy zapomínají. Dlužno dodat, že jim takové informace ani nechybí. Co v životě potřebují, to si zapamatují nebo v horším případě se musí naučit sami. Vezměme si pár příkladů. V rámci hodin biologie se žáci seznámí s jednotlivými částmi lidského střeva, které dovedou popsat, ale nikdo jim neřekne, že předmět zabodnutý do lidského břicha smí vyndat ven pouze lékař, neboť zraněný jinak vykrvácí. V hodinách dějepisu se učí o tom, z které dynastie pocházal faraón Tutanchamón, ale pojmy jako glasnosť, perestrojka nebo Akce Z jim ve valné většině případů zůstanou utajeny. Naše úcta patří těm učitelům, kteří se odlišují od převažující většiny a jejichž výuka je pro studenty velkým přínosem.

Kdo za to může? Ten, kdo nedokáže připustit, že „plánované hospodářství ve školství“ je přežitkem a nepřináší nic dobrého učitelům ani studentům. Učitelé jsou nuceni žákům přednášet zbytečnou látku, kterou se oni s velkým odporem naučí, napíšou z ní písemku a okamžitě ji zapomínají. Statistiky světových organizací mapujících edukační činnost v jednotlivých státech neustále opakují: české školství sice dokáže studenta vybavit značnými informacemi, ale zbytečně, neboť student je nedokáže v praxi aplikovat.

A tento přístup jasně znevýhodňuje naši mladou generaci v porovnání s jejich evropskými vrstevníky. Dokud se toto nezmění, do té doby se mohou do školství nalévat jakékoliv peníze, všechno bude zbytečné. Není to však pouze o ministerstvu. Moderní pojetí výuky je mnohem náročnější než klasické. Učitelům dá mnohem víc práce připravit náplň hodiny, která by měla v prvé řadě vycházet z rozumných představ studentů, než jednoduše odhrkat tisíckrát omílanou látku. A je pochopitelné, že více pracovat za stejné peníze je ochoten málokdo. A jsme zase u nedostatku finančních prostředků ve státním rozpočtu. Ovšem šetření na školství je hazardování s budoucností. Pokud nebude na našich školách existovat kvalitní výuka, pak ze sebe Česká republika nikdy nesloupne hanlivou nálepku, že je montovnou Evropy.
Další článek


 

celkem 53 komentářů

Nejnovější komentáře

Číst či nečíst , toť otázka
Josefko
2. 6. 2006, 15:01
Re:Dotaz
David Vorel
26. 5. 2006, 14:44
shit
Filip#
24. 5. 2006, 22:03
Re:Díky za skvělý příspěvek!
Human
23. 5. 2006, 23:40
Re:nu coz
Boby Hull
23. 5. 2006, 22:28

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více