FinExpert.e15.cz

Názor: České dráhy a návrat do středověku

Nezabezpečené dveře "splňující" podmínky provozu nejsou jediným problémem drah.
Názor: České dráhy a návrat do středověku

Matěj měl smůlu

Tu zprávu nebylo možné nepostřehnout: pětiletý Matěj během cesty vlakem zmizel a byl nalezen až po týdnu mrtev nedaleko kolejiště. Nepřísluší nám dělat závěry o tom, jakým způsobem k tomu došlo, můžeme se však zamyslet na způsobem, jakým lze na začátku 21. století vesele podnikat v „tržním“ prostředí.

Je téměř jisté, že malý chlapec z vlaku vypadl dveřmi. Zjištění ostatních okolností je již úkolem policie ČR. Okamžitě se vznesla vlna kritiky na České dráhy, že jejich dveře nejsou za jízdy zabezpečeny. Mluvčí drah to odmítl s tím, že dveře mají buď automatické blokování, nebo jsou vybaveny mechanismem, který neumožňuje osobě stojící u dveří je otevřít. Nejedná-li se o první způsob zabezpečení, pak však stačí poodstoupit o 30 cm a dveře lze bez jakýchkoliv zábran otevřít. Kdykoliv. Pravdou však zůstává, že to je ta nejmenší chyba, kterou by běžný cestující železničářům vytýkal.

Předražené SC Pendolino

Občasné nostalgické jízdy parních lokomotiv pořádané s velkou pompézností ostře kontrastují s tou skutečností, že na mnoha tratích se lze i dnes svézt v běžném provozu motorovým vozem „Hurvínek“ ze začátku padesátých let. A to už není nostalgie? Ne, to je krutá realita dnešních drah. Předražená a opěvovaná Pendolina, která měla drahám vydělávat těžké miliony jízdou v cizině, pendlují mezi Prahou a Ostravou a vozí lidi v menším pohodlí a za vyšší cenu než pohodlnější a levnější vagóny vlaků IC/EC. A mnohdy téměř prázdná.

Servis a služby zaostávají

Cenová politika drah je jen třešničkou na dortu celé situace. Cesta klimatizovaným autobusem z Brna do Prahy stojí cca 150 Kč bez nutnosti mít slevovou kartu, studenty jen 99 Kč. A to je možné mít v ceně ještě kávu a noviny. A vlak? Zpáteční cesta vyjde téměř na 350 Kč obyčejným rychlíkem ve 2. třídě, a je třeba se vrátit nejpozději druhý den. Na nádraží vás přivítá zapáchající vagón se zašlými okny, který je v zimě buď vymrzlý nebo přetopený, pískot matně svítící zářivek je slyšet na hony daleko, regulace topení nefunguje a strávit několik hodin v parném létě na koženkových sedačkách je zážitek připomínající adrenalinový sport. Jednou z mála pozitivních změn za poslední roky je skutečnost, že zaměstnanci ČD si konečně uvědomili, že nejsou všemocnými vládci a začali brát cestujícího jako svého klienta.

Konkurenci nepustíme

Každá snaha o změnu této nepříliš líbivé situace však ztroskotá na úporné snaze ČD za každou cenu nepustit na koleje významnou konkurenci. Lehce se jim podniká, když z minulosti disponují stovkami vozů, které za mohutné státní podpory zrekonstruují a pak nasadí co nejnižší cenu. Takové věci jako je konkurence si přece dráhy nemohou nechat líbit, ještě by se to rozneslo a jejich cestující by po nich vyšší kvalitu cestování chtěli také.

Peníze utíkají jinými kanály

Kdy se konečně dostaneme do stavu, kdy kvalita spojů EC bude naprosto běžným jevem na kolejích? Tehdy, kdy opustí dráhy poslední hradlař. Na každém nádraží, které má více jak 2 koleje se můžeme setkat s tím, že ve dne v noci na něm slouží 2, 3 i více lidí. Technika z doby Františka Josefa i nadále slouží a je obsluhována lidmi, a tedy velmi nákladným způsobem. Každé hradlo znamená jen na mzdových a s tím spojených výdajích roční náklad ve statisících korun. A takových hradel jsou stovky, ne-li tisíce. Stejně tak při pohledu na film ze sedmdesátých let, ve kterém figuruje jakékoliv nádraží, zjistíme, že za posledních 30 let se nezměnilo nic jiného, než že typickou zelenou barvu vagónů vystřídala bílozelená kombinace. Jinak je vše při starém. Kam až lze zajít? Na opravy lokomotiv, které jsou 30 let v každodenním provozu musí směřovat obrovské prostředky, o spotřebě a emisích takových vozidel nemá cenu se ani zmiňovat.

Konkurence rozhýbe i České dráhy

Minulý režim se významně podepsal na současném zdevastovaném stavu české železnice. Stejně jako v případě silnic a panelových domů by byly potřeba desítky miliard korun, které by se zainvestovaly do obnovy. Miliardy, které nejsou a brzy ani nebudou. Ovšem něco je možné udělat již dnes: odbourat partikulární lobbystické zájmy ČD a pustit za férových podmínek na naše koleje ve větší míře i soukromníky. Jsem přesvědčen o tom, že mnohé věci, které dnes nejdou, by šly najednou velmi snadno.
Další článek


 

Související články


celkem 22 komentářů

Nejnovější komentáře

Re:Ještě k tomu Hurvínkovi:
Jarek
2. 7. 2006, 21:58
Re:účelová argumentace
Jarmila
29. 6. 2006, 08:44
Re:Porovnání cen
Vít Doležálek
28. 6. 2006, 20:36
Re:Zmatlanina
Vít Doležálek
28. 6. 2006, 20:28
Re:Porovnání cen
Michal Kára
28. 6. 2006, 10:56

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více