FinExpert.e15.cz

Náš mobil v cizích službách

Reklama a marketing v mobilu nás budou stíhat na každém kroku. Máme se bránit, nebo raději těžit z výhod?
Náš mobil v cizích službách

Podle údajů Českého statistického úřadu z konce loňského roku vlastní mobil 88 % Čechů. Provází nás doslova na každém kroku, a proto není divu, že se stává stále vyhledávanějším kanálem pro šíření reklamy.

Esemesek se můžete zbavit

Obchodní sdělení prostřednictvím SMS dostáváme od svých mobilních operátorů, bank, pojišťoven, ale stále častěji i od dalších společností. Jsou dvojího druhu jednak pocházejí od subjektů, jejichž jsme klienty, a pak od těch, jejichž klienty nejsme.

Těm prvním esemeskám většinou otevřeme svůj mobil dokořán při podpisu smlouvy o mobilní komunikaci. Ve smluvních podmínkách, čítajících často několik stránek popsaných drobným písmem, bývá totiž uvedeno, že dáváme svůj souhlas se zasíláním obchodních sdělení ve smyslu zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti.

Když tedy pak dostáváme zprávy o tom, že náš mobilní operátor nabízí nový dotovaný telefon, banka skvělou hypotéku a pojišťovna zaručeně nejlevnější povinné ručení, nemůžeme se zlobit, že nás to obtěžuje. SMS však musí podle zákona obsahovat informaci, že jde o obchodní sdělení, kdo je jeho odesílatelem a také kontakt, na kterém je možné příjem dalších obchodních sdělení zdarma odmítnout.

Pozor komu dáte souhlas

Co se týče zasílání SMS s obchodním sdělením na adresu majitelů mobilních telefonů, kteří nejsou a nikdy nebyli klienty, zákon žádá jejich předběžný informovaný souhlas. Jde tedy o to, že bychom neměli být obtěžováni reklamními sděleními od nikoho, komu jste to předem nedovolili. Jinak si můžeme stěžovat na Úřadu pro ochranu osobních údajů a dotyčný může dostat pokutu až 10 milionů korun.

Ale pozor! Než si budeme stěžovat, měli bychom zalovit v paměti. Někdy se totiž stává, že souhlas se zasíláním obchodních sdělení dáme a úplně nám to pak vypadne z hlavy nebo to ani nezpozorujeme. Může k tomu dojít například při podpisu podmínek získání klientské nebo klubové karty, účasti v nějaké anketě nebo soutěži a podobně. Pak nezbývá než kontaktovat odesílatele a svůj souhlas vzít zpět.

Obtěžování nebo zisk?

Ale zdaleka ne všichni majitelé mobilních telefonů považují reklamu za obtěžující a brání se jí. Přibývá zejména mladých lidí, kteří si na ni rychle zvykají a dovedou jí obratně využívat, například když jim mobilní operátoři nabízejí za příjem reklamních sdělení řadu výhod – minuty volání a SMS zprávy zdarma, slevu na nákup her, stahování hudby, příslušenství k mobilům a podobně.

Na příjmu reklamy do mobilu se dá vydělávat i přímo. Pokud patříte do cílové skupiny, kterou si zadavatel reklamy vytipoval, a svolíte k zasílání reklamních sdělení, můžete za každou zprávu dostat zaplaceno. Na tomto principu začala v Česku před časem působit například společnost Zefcom Limited. Její projekt „Mobil, který pro Vás vydělává“ byl spuštěn v roce 2008 a za jednu přijatou reklamní SMS Zefcom začal platit 2 Kč.

S tím, jak v Česku stále více lidí používá mobil k připojení na internet, proudí k nim reklama i ze sítí. Nedávno si to pochvalovali zástupci společnosti T-Mobile. V loňském roce realizoval tento operátor celkem 193 kampaní mobilní reklamy a desetinu formou cílených bannerů na internetu v mobilu. Dopad těchto kampaní prý byl dvakrát účinnější než klasická internetová reklama.

Jde o velké zisky

Mobilní reklama už nemá zdaleka jen podobu pouhých textových zpráv, ale i videoklipů nebo již zmíněných bannerů, a navíc může být interaktivní. Představte si například, že jdete nakupovat do obchodního centra. Ještě než vstoupíte, dostanete na mobil informace o momentálních akčních nabídkách jednotlivých obchodů. Kliknutím na zvolenou nabídku zjistíte cenu, počet kusů a velikosti, které jsou na skladě. Dalším kliknutím zjistíte přesně, kde je obchod lokalizován a jakou má otevírací dobu.

Mobilní reklamu, která toto všechno umožňuje, spustila letos v Česku společnost Avenet. Má první celorepublikovou vysílací síť založenou na technologii Bluetooth, a ta umožňuje přenášet reklamní sdělení zadavatele přímo lokálně do mobilních telefonů.

Celkem 33 vysílacích jednotek je rozmístěno v oblastech s vysokou koncentrací obyvatel a jak nedávno uvedla Avenet ve své tiskové zprávě, za první měsíc letošního roku detekovala 307 097 uživatelů mobilů, 33 500 prokazatelně doručila určený obsah a jen 14 839 uživatelů zprávu odmítlo. Cílenou lokální mobilní reklamu vyzkoušel loni i T-Mobile ve spolupráci se dvěma komerčními subjekty a hodně si od ní slibuje.

Zasílání reklamy do mobilu můžeme odmítat a blokovat, ale obrovskému tlaku, který tento byznys představuje, budeme čelit stále obtížněji. Čím více toho naše mobily budou umět, tím zajímavější budou pro reklamu a tím větší bude snaha toho využívat. Vždyť příjmy operátorů z mobilní reklamy v Česku stouply za loňský rok téměř o 50 % a pohybovaly se v desítkách miliónů korun. Celosvětový obrat mobilní reklamy by měl podle optimistických odhadů dosáhnout letos až 20 miliard dolarů, a to byl za posledních pět let 200% nárůst.

Další článek


 

celkem 11 komentářů

Nejnovější komentáře

U vodafone to zrušit šlo ,ale né otravné hovory ,jin...
pc-mravenec
11. 4. 2011, 18:37
Nevím čím to je, ale žádné reklamní smsky mi na mobi...
bambam
11. 4. 2011, 14:50
Tak kdo chce reklamu tak ať si jí užije a nenaváží s...
pc-mravenec
11. 4. 2011, 00:20
Ano to je kravina mraky hovorů pojištovny ,banky,por...
pc-mravenec
10. 4. 2011, 22:40
Ano, souhlasím s tím, že jsi velmi hloupý, kdyby to ...
Kantor
10. 4. 2011, 17:37

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více