Podle údajů Českého statistického úřadu z konce loňského roku vlastní mobil 88 % Čechů. Provází nás doslova na každém kroku, a proto není divu, že se stává stále vyhledávanějším kanálem pro šíření reklamy.
Esemesek se můžete zbavit
Obchodní sdělení prostřednictvím SMS dostáváme od svých mobilních operátorů, bank, pojišťoven, ale stále častěji i od dalších společností. Jsou dvojího druhu – jednak pocházejí od subjektů, jejichž jsme klienty, a pak od těch, jejichž klienty nejsme.
Těm prvním esemeskám většinou otevřeme svůj mobil dokořán při podpisu smlouvy o mobilní komunikaci. Ve smluvních podmínkách, čítajících často několik stránek popsaných drobným písmem, bývá totiž uvedeno, že dáváme svůj souhlas se zasíláním obchodních sdělení ve smyslu zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti.
Když tedy pak dostáváme zprávy o tom, že náš mobilní operátor nabízí nový dotovaný telefon, banka skvělou hypotéku a pojišťovna zaručeně nejlevnější povinné ručení, nemůžeme se zlobit, že nás to obtěžuje. SMS však musí podle zákona obsahovat informaci, že jde o obchodní sdělení, kdo je jeho odesílatelem a také kontakt, na kterém je možné příjem dalších obchodních sdělení zdarma odmítnout.
Pozor komu dáte souhlas
Co se týče zasílání SMS s obchodním sdělením na adresu majitelů mobilních telefonů, kteří nejsou a nikdy nebyli klienty, zákon žádá jejich předběžný informovaný souhlas. Jde tedy o to, že bychom neměli být obtěžováni reklamními sděleními od nikoho, komu jste to předem nedovolili. Jinak si můžeme stěžovat na Úřadu pro ochranu osobních údajů a dotyčný může dostat pokutu až 10 milionů korun.
Ale pozor! Než si budeme stěžovat, měli bychom zalovit v paměti. Někdy se totiž stává, že souhlas se zasíláním obchodních sdělení dáme a úplně nám to pak vypadne z hlavy nebo to ani nezpozorujeme. Může k tomu dojít například při podpisu podmínek získání klientské nebo klubové karty, účasti v nějaké anketě nebo soutěži a podobně. Pak nezbývá než kontaktovat odesílatele a svůj souhlas vzít zpět.
Obtěžování nebo zisk?
Ale zdaleka ne všichni majitelé mobilních telefonů považují reklamu za obtěžující a brání se jí. Přibývá zejména mladých lidí, kteří si na ni rychle zvykají a dovedou jí obratně využívat, například když jim mobilní operátoři nabízejí za příjem reklamních sdělení řadu výhod – minuty volání a SMS zprávy zdarma, slevu na nákup her, stahování hudby, příslušenství k mobilům a podobně.
Na příjmu reklamy do mobilu se dá vydělávat i přímo. Pokud patříte do cílové skupiny, kterou si zadavatel reklamy vytipoval, a svolíte k zasílání reklamních sdělení, můžete za každou zprávu dostat zaplaceno. Na tomto principu začala v Česku před časem působit například společnost Zefcom Limited. Její projekt „Mobil, který pro Vás vydělává“ byl spuštěn v roce 2008 a za jednu přijatou reklamní SMS Zefcom začal platit 2 Kč.
S tím, jak v Česku stále více lidí používá mobil k připojení na internet, proudí k nim reklama i ze sítí. Nedávno si to pochvalovali zástupci společnosti T-Mobile. V loňském roce realizoval tento operátor celkem 193 kampaní mobilní reklamy a desetinu formou cílených bannerů na internetu v mobilu. Dopad těchto kampaní prý byl dvakrát účinnější než klasická internetová reklama.
Jde o velké zisky
Mobilní reklama už nemá zdaleka jen podobu pouhých textových zpráv, ale i videoklipů nebo již zmíněných bannerů, a navíc může být interaktivní. Představte si například, že jdete nakupovat do obchodního centra. Ještě než vstoupíte, dostanete na mobil informace o momentálních akčních nabídkách jednotlivých obchodů. Kliknutím na zvolenou nabídku zjistíte cenu, počet kusů a velikosti, které jsou na skladě. Dalším kliknutím zjistíte přesně, kde je obchod lokalizován a jakou má otevírací dobu.
Mobilní reklamu, která toto všechno umožňuje, spustila letos v Česku společnost Avenet. Má první celorepublikovou vysílací síť založenou na technologii Bluetooth, a ta umožňuje přenášet reklamní sdělení zadavatele přímo lokálně do mobilních telefonů.
Celkem 33 vysílacích jednotek je rozmístěno v oblastech s vysokou koncentrací obyvatel a jak nedávno uvedla Avenet ve své tiskové zprávě, za první měsíc letošního roku detekovala 307 097 uživatelů mobilů, 33 500 prokazatelně doručila určený obsah a jen 14 839 uživatelů zprávu odmítlo. Cílenou lokální mobilní reklamu vyzkoušel loni i T-Mobile ve spolupráci se dvěma komerčními subjekty a hodně si od ní slibuje.
Zasílání reklamy do mobilu můžeme odmítat a blokovat, ale obrovskému tlaku, který tento byznys představuje, budeme čelit stále obtížněji. Čím více toho naše mobily budou umět, tím zajímavější budou pro reklamu a tím větší bude snaha toho využívat. Vždyť příjmy operátorů z mobilní reklamy v Česku stouply za loňský rok téměř o 50 % a pohybovaly se v desítkách miliónů korun. Celosvětový obrat mobilní reklamy by měl podle optimistických odhadů dosáhnout letos až 20 miliard dolarů, a to byl za posledních pět let 200% nárůst.