FinExpert.e15.cz

Nakupujete přes internet? A znáte svá práva?

Nová směrnice EU mění podmínky fungování e-shopů.
Nakupujete přes internet? A znáte svá práva?

Evropský parlament na konci června výraznou většinou 615 hlasů pro, 16 proti, 21 se zdrželo hlasování  přijal směrnici o právech spotřebitelů, kterou Evropská komise předložila v říjnu 2008 a která přinese řadu změn v oblasti fungování e-shopů. Směrnice má podrobněji vymezit vzájemný vztah, práva a povinnosti, zamezit klamání spotřebitelů a zároveň i zneužívání práva na odstoupení od smlouvy v zákonné lhůtě 14 dní.

Směrnice by mohla vstoupit v platnost poměrně brzy. V současnosti se čeká na oficiální souhlas Rady EU, očekává se v září, a na uveřejnění v Úředním věstníku EU, přibližně v říjnu 2011. Poté již začne běžet dvouletá lhůta, během níž budou jednotlivé členské státy povinny změny zavést.

Hlavním očekávaným důsledkem novely je vzrůst objemu obchodování e-shopů přes hranice: díky směrnici budou moci e-shopy dodávat své produkty a zboží za takřka shodných podmínek do všech členských států EU, což sníží náklady.

Jaké změny e-shopy konkrétně čekají?

Hlavní změny ve fungování e-shopu:

  • všechny e-shopy se budou muset přizpůsobit jednotné informační povinnosti, tzn. rozsahu informací, které spotřebitel musí dostat před uzavřením smlouvy
  • spotřebitelé budou mít k dispozici vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy, který mohou (ale nemusí) použít. Přijetí odstoupení od smlouvy musí být obchodníkem potvrzeno například e-mailem.
  • e-shopy budou muset jasně a čitelně uvádět, zda pro dodání zboží platí nějaká omezení, například dodání pouze v rámci daného členského státu, a jaké způsoby platby přijímají
  • e-shopy budou muset informovat o dalších poplatcích či nákladech souvisejících s přepravou, a to včetně informace o nákladech na vrácení zboží zpět obchodníkovi. Pokud tyto informace spotřebitel neobdrží, není povinen poplatky hradit.
  • e-shopům bude zakázáno účtovat přemrštěné poplatky za dopravu
  • spotřebitelé budou chráněni před „skrytými náklady" internetových služeb. Od tohoto okamžiku musí spotřebitelé výslovně potvrdit, že vědí, že musí za danou službu zaplatit
  • zákaz předem zaškrtnutých políček u internetových transakcí, kdy spotřebitel musel políčko „odkliknout“, pokud o službu neměl zájem

Hlavní změny v uplatňování práva na odstoupení od smlouvy:

  • sjednocení lhůty pro odstoupení na čtrnáct kalendářních dnů, dosud platilo v EU 7 dnů
  • právo na odvolání je rozšířeno na internetové aukce, jako je např. eBay, bylo-li zboží zakoupeno od profesionálního prodejce
  • v případě, že obchodník neinformuje spotřebitele o právu na odstoupení, prodlužuje se lhůta na odstoupení na 12 měsíců
  • spotřebitel musí obchodníka informovat o rozhodnutí odstoupit, a to buď pomocí modelového formuláře na webu, nebo jiným způsobem
  • v případě, že spotřebitel v rámci jedné objednávky objedná několik druhů zboží, které je dodáno samostatně, začne mu 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy běžet až od fyzického obdržení posledního zboží
  • spotřebitel bude odpovědný za snížení hodnoty zboží, ke kterému došlo v důsledku nakládání s tímto zbožím jiným způsobem, než je nutné k tomu, aby se ujistil o povaze, charakteristice a funkčnosti zboží. Tím se zamezí zneužívání práva na odstoupení, kdy si spotřebitel např. zboží objedná, týden používá a pak od smlouvy odstoupí s požadavkem vrácení původní ceny
  • prodejce je povinen při odstoupení od smlouvy vrátit spotřebiteli nejen kupní cenu za zboží, ale také cenu dopravy při vrácení zboží. Spotřebitel je povinen zvolit standardní způsob dopravy.
  • odstoupit od smlouvy nepůjde u takového zboží, jehož cena závisí na kolísání cen na trhu, či které bylo vyrobeno pro spotřebitele na zakázku
  • pokud se nedohodnou jinak, musí obchodník dodat spotřebiteli zboží co nejdříve, nejpozději však do 30 dnů. Pokud tak neučiní ani po výzvě spotřebitele, je tento oprávněn smlouvu ukončit.

Zdroj: www.podnikatel.cz, www.europa.eu

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená