FinExpert.e15.cz

Nákupní preference se začínají stabilizovat

 Zatímco v předchozích letech jsme mohli zaznamenávat dramatické změny ve struktuře obchodní sítě, se zvolněním tempa expanze hypermarketů dochází v současnosti k postupné stabilizaci tržní pozice jednotlivých typů prodejen i ke zřetelnější profilaci nákupních preferencí. Potvrzují to výsledky největšího každoročního komplexního výzkumu nákupního chování české populace Shopping Monitor 2002/03, realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha v závěru loňského roku na reprezentativním vzorku 2 000 domácností České republiky.

 Hypermarkety volí jako hlavní místo nákupu potravin a základního nepotravinářského zboží tři domácnosti z deseti – tento typ prodejny dominuje v drtivé většině měst nad 20 tisíc obyvatel. Dále se snížily preference supermarketů (dává jim přednost 21 % respondentů), které nicméně stále zůstávají vedoucím typem prodejny v Praze. Zcela se naopak zastavil pokles malých samoobsluh (22 %), oblíbených zejména u starších domácností a u obyvatel menších sídel. Diskontní prodejny, orientované zejména na cenově citlivější zákazníky, preferuje 18 % domácností; v obcích velikostní kategorie 5-20 tisíc obyvatel jsou dokonce nejoblíbenějším typem prodejny.

 Domácnosti nejčastěji uváděly jako své hlavní nákupní místo prodejny Kaufland, Plus Diskont, Jednota, Penny Market a Albert. Zatímco supermarketům a malým prodejnám dávají obecně lidé přednost zejména pro jejich blízkost, hlavním motivem k návštěvě diskontních prodejen jsou ceny a do velkých hypermarketů návštěvníky láká především šíře nabízeného sortimentu.

 Pro tři pětiny domácností se stalo samozřejmostí využívat k nákupům auto (míra využití auta přitom výrazně roste s dosaženou úrovní vzdělání). Oproti loňsku se díky cenové válce řetězců zvýšila spokojenost s cenami, naopak vzrostlo procento nespokojených s rychlostí obsluhy.

 Nejlépe hodnoceným řetězcem co do výše cen je Makro, se šíří sortimentu jsou nejspokojenější návštěvníci prodejen Tesco hypermarket, vedoucí příčku ve spotřebitelském hodnocení kvality nákupního prostředí obhájil Carrefour. Dostupnost a kvalita personálu je nejvíce oceňována v družstevních samoobsluhách Tip a Tuty, kvalita a čerstvost zboží v prodejnách Terno. Zatímco v řadě prodejen lidé nakupují jen proto, že „někde nakupovat musí“, zejména o hypermarketech se většina respondentů vyjádřila jako o prodejnách, „kde je radost nakupovat“ – nejlépe v tomto ohledu obstál Globus.

 (Zdroj: GfK) 

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená