FinExpert.e15.cz

Nákup letenek na internetu

Nákup letenek na internetu je čím dál populárnější. Přispívá k tomu jak široká nabídka levných letenek, tak postupný růst důvěry českých zákazníků k „elektronickému nakupování“. Pro Vaši lepší orientaci jsme připravili stručného průvodce nakupováním letenek na internetu.
Nákup letenek na internetu

Proč kupovat právě na internetu?

Internetové systémy určené pro rezervaci a prodej letenek umožňují klientovi snadno a rychle najít potřebné varianty spojení a poskytují dokonalý přehled o výhodných cenových nabídkách. Pomáhají tak ušetřit čas a peníze za obvolávání cestovních agentur a leteckých společností. Kromě toho jsou ceny na internetu často nižší než v „kamenných“ provozovnách díky speciálním výhodným tarifům určeným výhradně pro on-line prodej.   

Rezervujete skutečně on-line?

Nejdříve se podíváme, jaké typy systémů určených pro rezervaci a prodej letenek na internetu existují a v čem se liší. První skupinou jsou tzv. on-line rezervační systémy přímo propojené s globálním distribučním systémem (GDS) – centralizovanou databází leteckých společností, která obsahuje aktuální data o tarifech a volných letech. Pouze on-line rezervační systémy umožňují klientovi provést rezervaci skutečně on-line (tj. v reálném čase) a zaručují definitivní zajištění místa v letadle. Výhodou těchto systémů je také schopnost najít ten nejlevnější dostupný tarif (tzn., že v daném tarifu je skutečně k dispozici volný let). Druhou skupinou jsou tzv. off-line rezervační systémy. Jde o systémy založené na principu vyhledání ve vlastní databázi tarifů, hybridní off-line systémy a rezervační dotazníky. Systémy založené na principu vyhledání ve vlastní databázi tarifů nejsou napojeny na globální distribuční systém, ale na vlastní databázi tarifů. Ve skutečnosti neumožňují takové systémy vytvoření rezervace – výsledkem vyhledávání je odeslání požadavku o zvoleném letu operátorovi, který musí prověřit, zda je tento let volný a pak provést rezervaci, popř. nabídnout zákazníkovi alternativní let. Hybridní off-line systémy také využívají vlastní databázi tarifů, která je ale v určitých časových intervalech synchronizovaná s GDS. I v případě těchto systémů musí konečnou rezervaci provést operátor. Rezervační dotazníky mají podobu objednávkového formuláře, kdy po vyplnění potřebných údajů odešle klient svůj požadavek operátorovi.

Způsoby hledání letů

Protože má každý klient odlišné požadavky, nabízejí on-line rezervační systémy zpravidla hned několik přístupů k vyhledání letu. Nejpopulárnějším způsobem je hledání podle tarifu, protože nabízí zákazníkovi zejména finančně výhodné lety. Odpovědí na základní dotaz klienta je v tomto případě seznam cenových tarifů. Často již v tomto kroku procesu rezervace systém zjistí, zda v těchto tarifech existuje alespoň jeden dostupný let. Některé on-line rezervační systémy poskytují i další možnosti hledání, např. hledání podle letového řadu, kdy je odpovědí systému seznam letů seřazených podle času odletu. Nejsofistikovanější on-line rezervační systémy jsou schopné vyhledat i složitější spojení, na které nejsou vypsány samostatné tarify (systém porovnává všechny možné varianty částečných spojení a nabízí různé varianty výhodné jak z finančního, tak i časového hlediska), a rezervovat lety s definovanými přestupy (systém umožňuje klientovi určit si vlastní mezipřistání, přičemž lety do jednotlivých destinací nemusí geograficky navazovat – můžete letět např. do Madridu a pokračovat z Paříže).

Postup rezervace v on-line rezervačních systémech

Po zvolení způsobu hledání letu je zákazník vyzván k vyplnění položek vstupního formuláře – místa odletu, cíle cesty, termínů odletu a návratu, cestovní třídy, typu a počtu pasažérů a druhu cesty (zpáteční, jednosměrná), popř. dalších doplňkových informací (preferovaná letecká společnost apod.).

Klepněte pro větší obrázek

Hledá-li klient let podle tarifu, zobrazí se mu v následujícím kroku seznam tarifů vypsaných leteckými společnostmi a seřazených podle ceny od nejnižší k nejvyšší. Zde má zákazník možnost zvolit si tarif, který mu vyhovuje a přečíst si jeho podmínky (min. a max. povolená doba pobytu v cílové zemi, možnost změn v rezervaci a refundace již zakoupené letenky apod.). V případě, že tarif, o který má klient zájem, není dostupný pro definované termíny odletu a návratu, umožňují některé on-line rezervační systémy najít nejbližší termíny volných letů v tomto tarifu.

Klepněte pro větší obrázek

V další fázi rezervačního procesu zobrazí systém jednotlivé lety, které odpovídají zvolenému tarifu. Dále systém provede ocenění a zobrazí koncovou cenu letenky s poplatky. Nejvyspělejší systémy nabízejí i takové užitečné funkce, jako je například rezervace konkrétního místa (sedadla) v letadle.

Před dokončením rezervace si vyžádá většina on-line rezervačních systémů registraci, tj. založení zákaznického profilu (kde klient uvede osobní a kontaktní údaje), popř. přihlášení (pokud zákaznický profil vytvořil dříve).

Klepněte pro větší obrázek

Po zvolení způsobů platby a doručení, eventně převzetí letenky, systém potvrdí rezervaci zákazníkovi a přidělí unikátní kód (tzv. Passenger Name Record Booking Reference). Od tohoto okamžiku si může být klient jistý, že místo je skutečně rezervováno.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek


 

Postup po dokončení rezervace

Po dokončení rezervace dostává zákazník potvrzující e-mail a poté je kontaktován operátorem cestovní agentury – provozovatele on-line rezervačního systému, který se dohodne s klientem na místě, době a způsobu převzetí nebo předání letenky a způsobu platby. Zákazník má zpravidla několik možností jak zaplatit za letenku: hotově na pobočce cestovní agentury, převodem z účtu, kurýrovi při doručení, on-line pomocí platební brány internetového bankovnictví nebo platební kartou. Letenku si může vyzvednout na pobočce cestovní agentury nebo si ji nechat doručit poštou či kurýrem.

Nové technologie a trendy

Snahou provozovatelů on-line rezervačních systémů je zavádění takového postupu, při kterém má klient možnost zajistit si letenku bez nutnosti návštěvy „kamenné“ pobočky cestovní agentury. Umožňuje to právě technologie tzv. elektronických letenek. Elektronická letenka se nedoručuje – nemá totiž fyzickou podobu (je to kód v globálním distribučním systému, který se vytvoří při rezervaci). Taková letenka má řadu výhod: lze ji koupit na poslední chvíli, nelze ji ztratit ani zapomenout apod. Díky elektronickým letenkám  se v budoucnu můžeme těšit i na zcela automatické odbavení pomocí tzv. check-in automatů bez nutnosti čekání ve frontách před odbavovací přepážkou.


Autor článku pracuje jako Marketing Manager LETUSKA.CZ  


Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená