Slevy 30 až 80 tisíc korun či nadstandardní výbava jsou nástroje, kterými chtějí prodejci osobních vozů letos zvýšit odbyt v Česku na 150 tisíc aut. Loni se prodej podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu meziročně snížil o 3,5 procenta na 146 750 nových vozů.
„Loňský odbyt nepříznivě ovlivnily srpnové povodně i možné odložení poptávky kvůli liberalizaci trhu, která by mohla znamenat v zemích unie snížení cen,“ uvedl ředitel sdružení Antonín Šípek. Vývoj ovlivnila i recese v zahraničí a posilování kursu české koruny.
Tuzemská automobilka Škoda Auto si podle odhadu expertů udržela zhruba polovinu českého trhu. Její tržní podíl však klesá, a to z předloňských 52,5 asi o dvě procenta. „Loni jsme prodali o něco méně než předloni. Letošní rok bude o něco lepší, nechci to ale kvantifikovat,“ řekl mluvčí společnosti Jaroslav Černý. Někteří odborníci očekávají, že podíl na trhu se bude mladoboleslavskému výrobci ještě více zmenšovat. „Polovina trhu pro domácího výrobce je příliš krásná, aby ve standardním konkurenčním prostředí dlouhodobě vydržela,“ prohlásil Lubomír Tvardík. Domácí výrobci dominují kromě Česka jen trhu v Jižní Koreji. Tam je však dovoz aut omezen vládními restrikcemi. Výlučnou pozici v Česku si Škoda auto udržuje díky tradici značky, široké síti prodejců, nízkým cenám servisních prací a náhradních dílů.
Rok propadu, krize a tvrdého cenového boje - tak označují odborníci a zástupci velkých automobilových koncernů nastávající rok 2003. Do „boje o zákazníka a přežití“ se koncerny vrhají s cenovými rabaty či novými modely, které nyní představují na právě probíhajícím autosalónu v Detroitu.
Zdroj: HN