FinExpert.e15.cz

Náklady na provoz e-shopů rostou

Počet uživatelů internetu roste a s ním i obliba on-line nakupování. V jejich velké konkurenci dominují velké e-shopy.
Náklady na provoz e-shopů rostou

Většina menších hráčů na tuzemském trhu nemá dostatek kapitálu na to, aby mohla s předními provozovateli držet krok. Náklady spojené s internetovým obchodováním navíc každým rokem rostou, a tak lze předpokládat, že mnoho menších e-shopů své současné postavení na trhu nedokáže dlouhodobě udržet.

Kvalitní e-shop v současné době přijde tuzemského provozovatele na miliony korun. Mezi nejvyšší investice se řadí vytvoření samotného e-shopu, jeho profesionální správa a také stále populárnější internetový marketing, bez kterého je již takřka nemožné se na trhu prosadit.

První investicí je vytvoření e-shopu

Pro začínající a malé prodejce je vhodné koupit již hotové řešení internetového obchodu - je to levné a rychlé. Přestože pro potřeby největších provozovatelů nemusí být dostatečně flexibilní, běžné požadavky splní. „Vlastní systém si samozřejmě nemůže dovolit každý. Pro menší provozovatele je tedy rozumnější a bezpochyby i levnější cestou využít hotového řešení, které je možné jednoduše upravit podle potřeb zákazníka,“ uvedl Michal Ježek ze společnosti Karsa.cz, která řešení pro realizaci e-shopů nabízí.

Obchodníkům, které internet živí na plný úvazek, standardní řešení nemůže stačit, neboť je podle nich limitující z hlediska použitelnosti a přístupnosti, grafiky, SEO (optimalizace pro vyhledávače), či napojení na IS prodejce. Už samotná cena systému připravovaného na míru se však může vyšplhat do milionů korun.

Na profesionálním řešení je totiž potřeba pracovat neustále a upravovat ho novým potřebám. „Náš systém vyvíjíme kontinuálně sedm let a pracují na něm každý den čtyři programátoři, analytik, marketingový manažer a externí grafici. Měsíčně tak dáme do vývoje systému zhruba 300 000 korun,“ upozornil Martin Rozhoň ze společnosti Vivantis, provozující například obchody Parfemy.cz či Hodinky.cz. „První grafiku a HTML, která je ještě nyní vidět například na prezdravie.sk, jsem dělal sám po večerech při studiu. Investice do softwaru byly tenkrát maximálně v řádu desítek tisíc korun,“ zavzpomínal Rozhoň.

Rozjet profesionální prodej přes internet bez velkých investic je již prakticky nemožné. S jednoduchým a neoptimalizovaným e-shopem dnes prodejce, který chce na trhu uspět, nemůže vystačit. Společnost Vivantis tak v současné době do vývoje e-shopů investuje statisíce korun, do marketingu pak dokonce miliony měsíčně.

Profesionální hosting za statisíce

Majitele internetových obchodů, kteří plánují provozovat koupený systém na svém serveru, odborníci zrazují. Za mnohem vhodnější považují využít služby specializovaných serverhostingových společností s dostatečnou konektivitou, profesionálním personálním zázemím a 24hodinovým dohledem. Velcí prodejci za tyto služby platí statisíce měsíčně.

Výběr serverhostingu je potřeba dělat velmi kvalitně, nejlépe na základě referencí. Nesmírně důležité je podchycení služby kvalitní smlouvou, která určuje penalizace za výpadky „Za serverhosting platíme 150 000 měsíčně. Hodinový výpadek serverů ve špičce nás pak může stát až 500 objednávek, což je ztráta zhruba 300 000 korun zisku za jednu hodinu výpadku. Pokud toto nemá prodejce kvalitně ošetřeno ve smlouvě, může mu to zlámat vaz,“ vysvětluje Martin Rozhoň. Hostovat internetový obchod přímo u výrobce e-shopu je vhodné řešení podle Michala Ježka, který by o provozování e-shopu na vlastním serveru uvažoval až v případě, kdy by byla návštěvnost vyšší než 20 tisíc lidí denně. „Výrobci většinou nabízejí k hostingu další související služby a navíc provozovateli předávají know-how, jak obchod provozovat a vyvarovat se chyb,“ doplnil.

Internetový marketing: cesta k úspěchu

Dosáhnout v dnešní době dobrých SEO výsledků je mnohem obtížnější než dříve. Efektivita internetové reklamy se za poslední roky zásadně snížila a náklady na prosazení nových e-shopů tak jsou stále vyšší. V případě, že provozovatel e-shopu nepočítá s investicemi, jeho růst bude velmi pomalý.

Za jeden z nejefektivnějších nástrojů internetové reklamy je označován Pay Per Click (PPC). Oproti klasickým bannerům nebo jiné plošné reklamě má tu výhodu, že inzerent platí až ve chvíli, kdy na reklamu někdo klikl. Je tedy i velmi dobře měřitelný. PPC kampaně ve vyhledávačích jsou velmi dobře cílené – zasahují totiž potenciálního zákazníka v procesu, kdy se rozhoduje o nákupu.

Provozovatel díky tomuto nástroji může po startu projektu rychle zjistit, jak se e-shop chová v reálném tržním prostředí a z toho je možné vyvodit závěry pro další rozvoj projektu. Rozsah a intenzita PPC pak záleží samozřejmě na možnostech provozovatelů. „Pokud jsou finanční zdroje omezené, doporučuje se začít s kampaněmi na klíčové oblasti e-shopu a postupem času pak kampaně rozšiřovat. Samozřejmě čím lepší finanční možnosti, tím rychlejší získání potřebných údajů a tím logicky rychlejší a efektivnější rozvoj celého e-shopu,“ připomněl Martin Kalina ze společnosti H1.cz, která poskytuje služby v oblasti internetového marketingu.

PPC je především výkonová reklama a v kombinaci s e-shopem se jedná o téměř dokonalé spojení. PPC systémy jsou dnes schopny jasně říci, z jakého zdroje a klíčového slova která objednávka přišla a dokonce, jaká byla její hodnota. Díky tomu lze spravovat PPC kampaně přesně na míru cílům každého projektu. „Do PPC měsíčně investujeme sta tisíce. Maximální cenu jsme měli nastavenou až na 33 Kč, ve skutečnosti jsme však za kliknutí zaplatili nejvíce 17 Kč. S kampaněmi je třeba neustále pracovat, aby se nevymkly z rukou,“ upozornil Martin Rozhoň.

Velcí provozovatelé e-shopů mají na správu PPC vyčleněny týmy lidí a v budoucnu lze čekat jejich personální rozšiřování. Vzhledem k rostoucímu počtu uživatelů internetu i konkurence se totiž výdaje budou pravděpodobně zvyšovat.

Nejčastější chyby v oblasti internetového marketingu:

  • Upřednostnění jednoho marketingového nástroje na úkor ostatních (PPC, SEO, bannery, atd.)
  • Boj o zákazníka pouze cenou
  • Žádné nebo nepřesné vyhodnocování účinnosti jednotlivých zdrojů návštěvnosti
  • Absence plánu inzerce
  • Nedostatek procesů a aktivit zvyšující opakované objednávky zákazníků
  • Nedostatečné množství cílových stránek pro SEO a PPC
  • Nevyužití potenciálu zbožových vyhledavačů
Další článek


 

Související články


celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Na školení <a rel="nofollow" href="http://www.oxy...
Hanka
15. 5. 2014, 22:08
Re: Co to je?
Tomáš
5. 2. 2009, 23:17
Co to je?
Moni
19. 10. 2008, 10:51

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více