FinExpert.e15.cz

Na Slovensku je letadlo levnější než vlak či autobus

Mnozí lidé kritizují stav veřejné dopravy v České republice. Při pohledu k našim východním sousedům však můžeme zjistit, že na tom nejsme ještě nejhůře, a že se na Slovensku někdy vyplatí časově i finančně cestovat letadlem.
Na Slovensku je letadlo levnější než vlak či autobus

Není pochyb o tom, že veřejná doprava skrývá oproti individuální automobilové řadu nevýhod. Je však obecně levnější, a tak je využívána zejména pro pravidelné dojíždění do školy i do zaměstnání. Abychom porovnali situaci u nás a na Slovensku, tak jsme zvolili 2 podobné cestovní trasy. V České republice je to trasa Praha – Ostrava, na Slovensku Bratislava – Košice. Vzdálenost z Prahy do Ostravy je cca 360 km, z Bratislavy do Košic cca 440 km. V obou případech je možné využít jak autobusové a vlakové spojení, tak i letecké spojení.

Slovenské dráhy

Železničná spoločnosť Slovensko nabízí spojení Bratislavy a Košic přibližně v hodinových intervalech. Je možné využít rychlíky nebo vlaky kategorie Intercity. Vlak IC jede přibližně 5 hodin, rychlík ještě o hodinu déle. Pokud si někdo stěžuje na chaotičnost tarifů ČD, pak na Slovensku je situace velmi podobná, ne-li horší.

Běžné  jednosměrné jízdné stojí 498 Sk, a je třeba zaplatit ještě příplatek za vlaky vyšší kvality. U rychlíku tento příplatek činí 20 Sk, u vlaku IC rovněž. Pokud však použijeme vlak IC, pak je třeba ještě koupit místenku. A zde nacházíme další problém. Cena místenky na IC je rozdílná v tzv. silných dnech a slabých dnech. Bohužel to není rozdělení pracovní den – víkend. Rozdělení je vyhlašováno drážní společností přibližně na 2 měsíce a každý jednotlivý vlak IC má své silné a slabé dny jindy. Takže ráno můžete jet „v silném dnu“, odpoledne tutéž trasu a směr „ve slabém dnu“.  Místenka v silném dnu stojí 80 Sk, ve slabém 20 Sk.

Určité kategorie cestujících mají podobně jako u ČD nárok na slevu. Obdoba Karty Z se na Slovensku nazývá Klasik Rail Plus a je vydávána za roční poplatek ve výši 990 Sk. Tato karta opravňuje ke slevě ve výši 25 % z ceny obyčejného jízdného a 50 % z ceny příplatků. Studenti mají nárok po splnění obdobných podmínek jako v ČR na slevu ve výši 50 %. Jedna cesta vlakem IC z Košic do Bratislavy v silném dnu tak vyjde beze slev na 598 Sk, majitele Klasik Rail Plus přijde na  463,50 Sk, studenta na 339 Sk. Cesta rychlíkem pak přijde beze slev na 518 Sk, majitele Klasik Rail Plus na 383,50 Sk a studenta na 259 Sk.

Autobusem je to nadlouho

Vzhledem k tomu, že Slovensko dosud nemá vybudovanou páteřní dálnici, která by spojovala Bratislavu s Košicemi, trvá cesta autobusem ještě přibližně o hodinu déle, než cesta rychlíkem, tedy 7 hodin. Ceny se liší podle společnosti, a jsou podobné jako při použití rychlíku. Z tohoto hlediska se téměř nevyplatí jezdit autobusem.

Nejlepší je letadlo

Slovenská nízkonákladová společnost Sky Europe nabízí jednosměrnou letenku již od 190 Sk. Princip je samozřejmě obdobný tomu, který známe u Smartwings, Ryanair, Easyjet a dalších společností, které létají v České republice. Cena roste s tím, jak se zaplňuje letadlo, a může tak dosáhnout v den odletu až 2000 Sk. Pokud však cestující již dopředu zná termín své cesty a není příliš fixován na určitý čas (typicky studenti), pak není problémem skutečně koupit letenku bez poplatků za anoncovaných 190 Sk. Poplatek za jednu cestu činí 190 Sk. Zpáteční letenka z Bratislavy do Košic pak vyjde v ideálním případě na cca 760 Sk. Samotný let trvá asi 50 minut, pokud k tomu připočteme čas, které strávíme cestou z centra na letiště a časovou rezervu, pak se z centra do centra můžeme dostat za 3 hodiny. Létá se 3x denně.

Porovnání cen

  • Zpáteční cesta rychlíkem beze slev (6 hodin): 1036 Sk
  • Zpáteční cesta vlakem IC beze slev (5 hodin): 1196 Sk
  • Zpáteční cesta rychlíkem – Klasik Rail Plus: 767 Sk
  • Zpáteční cesta IC – Klasik Rail Plus: 927 Sk
  • Zpáteční cesta rychlíkem – student: 518 Sk
  • Zpáteční cesta IC – student: 678 Sk
  • Zpáteční letenka (3 hodiny): 760 Sk

Jak bylo již dříve řečeno, nejlevnější letenku mohou v reálu využít především studenti, a to díky jejich časové flexibilitě a tomu, že již dopředu vědí, kdy budou cestovat. V jejich případě vyjde letadlo pouze o 80 Sk dráž než při použití vlaku IC v silném dnu. Běžnému cestujícímu se pak vyplatí z finančních důvodů (ne časových) letadlo použít vždy.

Pozn.: Sky Europe dříve na lety z Bratislavy do Košic nasazovaly letouny Embraer s kapacitou cca 30 osob. Na konci roku 2005 opustil flotilu poslední Embraer a nyní na této lince létají Boeingy typu 737 s kapacitou o 100 pasažérů vyšší. Sky Europe „musí“ tuto linku provozovat proto, aby dostaly cestující z Košic do Bratislavy na své zahraniční linky, a protože je větší část nákladů fixní, je pro ně zřejmě výhodnější letět s plným letadlem i za cenu toho, že letenka části pasažérů stojí jen 190 Sk.

Do Ostravy Pendolinem

Pokud pomineme současné problémy jednotek Pendolino, pak je možné dojet z Ostravy do Prahy spojem Supercity Pendolino za 3,5 hodiny, vlaky IC/EC stejnou vzdálenost urazí za 4 hodiny, běžné rychlíky za 4,5 hodiny.

Cestující nevyužívající žádnou slevu zaplatí za Pendolino 500 Kč (nyní 400 Kč), za vlak IC/EC 484 Kč a za rychlík 424 Kč.

Pokud má cestující Kartu Z (stojí 200 Kč za rok, tedy 5x méně než její slovenská obdoba), pak za Pendolino normálně zaplatí 460 Kč, za vlak IC/EC 320 Kč a za rychlík 260 Kč. Výhodné je zakoupení Kilometrické banky 2000. Abychom ji mohli zcela využít, je třeba ujet během půl roku na delších trasách 2000 km. V tom případě cesta Pendolinem vyjde na 450 Kč, cesta vlakem IC/EC i rychlíkem shodně na 250 Kč.

Studenti zaplatí za jednu cestu Pendolinem 250 Kč (nyní 200 Kč), vlakem IC/EC 242 Kč a rychlíkem 182 Kč.

Všichni cestující mají možnost využít zpáteční slevu, v tom případě je ale nutné se vrátit nejpozději do konce druhého dne. Úspora v případě použití Karty Z nebo studentského průkazu je však pouze v řádu desetikorun.

Pozn.: až do odvolání je možné jezdit spoji SC Pendolino bez toho, že by bylo třeba platit zvláštní příplatek. Stačí tak zakoupit pouze jízdenku na běžný rychlík a můžete jet bez obav spojem SC Pendolino. Jedinou nevýhodou je nemožnost zakoupení místenky.

Autobus jede déle

Obdobně jako na Slovensku je autobusová doprava pomalejší. Nejvýznamnějšími dopravci jsou Student Agency a Capital Express, dle jízdního řádu by měli trasu urazit za 4,5 - 5 hodin, za jízdenku zaplatí cestující nejčastěji 290 Kč. Studenti mají nárok na slevu, zaplatí přibližně o 100 Kč méně.

Letadlem s ČSA

Mimo to, že ČSA spolupracují s Českými drahami na spojích SC Pendolino, létají na trase Praha – Ostrava 3x až 4x denně. Cena letenky zde nezávisí na obsazenosti letu, ale na včasnosti zakoupení letenky. Pokud letenku zakoupíme alespoň 3 týdny dopředu, pak jeden let stojí 495 Kč, zpáteční letenka při nákupu přes internet vyjde na 2320 Kč včetně poplatků. Není však možné se vrátit dříve, než za dva dny po odletu. Při návratu ještě téhož dne nebo následující den cena významně překročí 5000 Kč. Samotný let trvá hodinu, a podobně jako na Slovensku lze říct, že cesta z centra do centra zabere cca 3 hodiny.

Porovnání cen (zpáteční jízdenka/letenka s návratem za 4 dny)

  • Vlak SC Pendolino: 1 000 Kč
  • Vlak IC/EC: 968 Kč
  • Rychlík: 848 Kč
  • Vlak SC Pendolino – Karta Z: 920 Kč
  • Vlak IC/EC – karta Z: 640 Kč
  • Rychlík – karta Z: 520 Kč
  • Vlak IC/EC  – Kilometrická banka: 500 Kč
  • Vlak SC Pendolino - student: 500 Kč
  • Vlak IC/EC – student: 484 Kč
  • Rychlík – student: 364 Kč
  • Autobus: 580 Kč
  • Autobus – student: cca 400 Kč
  • Letadlo: od 2320 Kč

Porovnání ČR a Slovenska

Zatímco na Slovensku je možné pomocí letadla dosáhnout významné časové, a za jistých okolností i finanční úspory, v České republice je finančně výhodnější a časově rovnocenné použití vlaku SC Pendolino. Navíc v obou případech je třeba pro využití letadla dbát na určité omezení (malá frekvence letů, je třeba letenku koupit s dostatečným předstihem, při zmeškání letadla není možné zdarma využít následující linku). Přesto však může být pro určitou skupinu cestujících let z Bratislavy do Košic velmi atraktivní příležitostí. Vždyť kolik studentů může v České republice říci: „večer letím do školy“.

Další článek


 

Související články


celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

skyeurope
Anndy
25. 1. 2006, 09:49

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená