Místo původu potravin je při nákupu jedním z rozhodujících faktorů pro řadu Čechů. Tři čtvrtiny zákazníků (77 %) v obchodě zjišťují místo výroby daného produktu. Čeští zákazníci se také poměrně často vyhýbají polským výrobkům, podle průzkumu společnosti MasterCard je více než třetina z nich (37 %) obvykle nekupuje.
Lidí, kteří nesledují původ potravin vůbec, je jen málo – necelá čtvrtina (23 %). Většinou se navíc jedná o osoby s nižším vzděláním a horší finanční situací. Nejčastějším postojem je sledování původu potravin jen u vybraného sortimentu.
Nejvíce nám záleží na původu čerstvých potravin
Výsledky průzkumu ukázaly, že Čechy nejvíce zajímá původ čerstvého zboží, na původ trvanlivých výrobků naopak bere zřetel málokdo. Nejčastěji sledovaný původ je u ovoce a zeleniny (54 %), masa a výrobků z něj (42 %). Třetinu lidí (32 %) také zajímá původ mléka a mléčných výrobků, naopak na etikety trvanlivých potravin se dívá jen 6 % nakupujících.
V otázce nejméně oblíbeného místa původu potravin se shodla třetina respondentů. Nejvíce se lidé vyhýbají polskému sortimentu, podle průzkumu jej běžně nekupuje 37 % lidí. „To nicméně neznamená, že by polské potraviny byly nekvalitní. Země původu sama o sobě totiž nejde ruku v ruce s kvalitou výrobku. Je pravda, že se lidé čím dál častěji snaží pečovat o své zdraví a zajímají se o to, co jedí. Nicméně mnohem důležitější než na původ je nutné dbát na složení jídla a jídelníčku vůbec,“ upozorňuje Josef Machala, Loyalty & Acceptance Manager MasterCard. Nižší oblibu u českých spotřebitelů mají také výrobky z Ukrajiny, ty by nekoupilo 14 % zákazníků. Méně lidé kupují i potraviny z Ruska (8 %). Pětina Čechů (19 %) se při nákupu nevyhýbá potravinám s určitou konkrétní zemí původu.
Podle průzkumu jsou pro každého třetího Čecha (36 %) preferovanou volbou u nás vyrobené potraviny.