Letošní zima byla podobně jako ta loňská výrazně teplotně nadprůměrná, což se pozitivně projevilo také na nákladech za energie v českých domácnostech. Podle oslovených odborníků je pravděpodobné, že řada domácností objeví na faktuře svého dodavatele přeplatek.
O případném vrácení přeplatku zákazníkovi rozhodují v souladu s tuzemskou legislativou sami dodavatelé. Ti mohou způsob, jakým je s takovými financemi naloženo, nastavit vlastními obchodními podmínkami.
Přeplatky na účet vrací jen pár dodavatelů
Energetické společnosti například mohou smluvní podmínky upravit tak, že přeplatky automaticky převedou do dalšího fakturačního období. Nejsou přitom nuceny tento krok se svými zákazníky jakkoliv konzultovat. Pokud zákazník podepsal smlouvu, která převod přeplatků umožňuje, může alespoň požádat o snížení záloh, aby žádné přeplatky nevznikaly.
Zákazníci mohou ušetřit tisíce korun za výjezdy techniků nebo výměnu spotřebičů.
Ačkoli může být automatické vracení přeplatků zajímavým benefitem, ve svých obchodních podmínkách ho slibuje jen zlomek dodavatelů. Například společnost ČEZ uvádí, že přeplatek může být použit na úhradu záloh v následujícím období. Dominantní dodavatel zemního plynu RWE vrací pouze přeplatky, které převyšují částku 200 korun. Z velkých energetických společností zasílá přeplatek odběratelům automaticky jen společnost E.ON.
V případě, že dodavatel nepřevádí přeplatek na účet zákazníka automaticky, je možné si o něj zažádat. Zda dodavatel peníze klientovi zašle ale záleží na jeho vůli i ustanovení v obchodních podmínkách.