FinExpert.e15.cz

Na co si dát pozor při nákupu zájezdu a jak se nenechat napálit?

Začalo hlavní období kupování zájezdů na First minute, které bude trvat až do března. V minulém roce se u nás takto prodalo 40 % všech zájezdů.
Na co si dát pozor při nákupu zájezdu a jak se nenechat napálit?

Jak vybrat zájezd, abychom se nedostali do potíží a nepřišli o svoje peníze? Než si vyberete zájezd od dané cestovní kanceláře nebo agentury měli byste se vždy zajímat o to, jestli má pojištění proti úpadku. Jen tak budou vaše peníze chráněny. Cestovní kanceláře mají tento certifikát běžně vyvěšen na viditelném místě. Také na internetových stránkách „cestovky“ musí být umístěna kopie certifikátu o pojištění proti úpadku.

Nemusíte se tak bát o svoje peníze a v případě krachu cestovní kanceláře nezůstanete v zahraničí na holičkách. Podle zákona se o vás totiž musí ihned postarat příslušná pojišťovna. Ta také vrátí peníze za nerealizované zájezdy.

„V České republice totiž máme nedostatečnou legislativu a tak zájezdy načerno organizuje a prodává i spoustu nepojištěných subjektů jako například jazykové školy nabízí jazykové pobyty v zahraničí, lékaři organizují pro děti ozdravné pobyty u moře apod. Mnohé s těchto subjektů mají i vlastní katalogy zájezdů či letáky, proto jsou velice těžko k rozeznání od cestovních kanceláří. V těchto případech ale klient chráněn proti úpadku není a mohou mu tedy v případě nesolventnosti subjektu či nespokojenosti se službami nastat značné problémy a klient nemá nárok na jakoukoliv finanční náhradu, kompenzaci či reklamaci podle zákona o cestovním ruchu,“ varuje Tomio Okamura, viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

„Krátce řečeno, kdo se při prodeji zájezdu nedokáže nebo nechce prokázat platným certifikátem o pojištění proti úpadku, tak doporučujeme jít si koupit zájezd jinam,“ dodává Okamura.

Pro upřesnění zájezdem se podle českého zákona myslí kombinace 2 a více služeb. Takže když si koupíme jen letenku, tak se nejedná o zájezd a takový prodejce nemusí být pojištěn proti úpadku.

Co má obsahovat cestovní smlouva?

Odborníci radí, aby si klient nechal do smlouvy maximálně specifikovat důležité body zájezdu. Tím máme na mysli například, jestli má být zajištěn pokoj s výhledem na moře, jak daleko má být pláž od hotelu, služby animátora, dětské bazény apod. „Co je psáno, to je dáno“ a vyhnete se tak potom dohadům, že něco bylo slíbeno ústně. 

Jak zájezd reklamovat?

V případě, že poskytnuté služby neodpovídají tomu, co jste si zaplatili, máte právo na reklamaci a následnou kompenzaci či odškodnění. „Doporučujeme, aby klient reklamoval nedostatky nejprve ihned na místě pobytu u delegáta cestovní kanceláře,“ uvádí Tomio Okamura.

Pokud nebudou nedostatky vyřešeny ihned v místě pobytu, reklamujte zájezd po návratu do ČR. Reklamaci podejte vždy písemně třeba doporučeným dopisem. Podle českého zákona je potřeba podat reklamaci do 90 dní od skončení zájezdu.

Reklamaci můžete adresovat cestovní kanceláři nebo také cestovní agentuře, kde byl zájezd zprostředkovaně zakoupen. Přesně uveďte, jaké služby neodpovídaly cestovní smlouvě.
„Doporučujeme, aby si klient  nechal tyto nedostatky potvrdit přímo na místě pobytu od delegáta CK, nafotil je nebo si zajistil  svědectví  ostatních členů  zájezdu a tyto důkazy také přiložil v kopii k reklamačnímu dopisu,“ radí Tomio Okamura.

Do 30 dnů má cestovní kancelář povinnost na váš dopis odpovědět. Pokud nebudete spokojeni s odpovědí či navrženým řešením a nedojde k dohodě, bohužel pak nezbývá nic jiného než se obrátit na soud.

Časté dotazy klientů cestovních kanceláří

  • Co se považuje za „noc“ v hotelu? Počet dní zájezdu neznamená počet nocí. Ze zákona se totiž prvním dnem zájezdu rozumí kalendářní den, kdy nastoupíte na zájezd tzn. např. odlet z ČR v 23:30 je prvním dnem zájezdu. Přílet zpět do ČR v 00:30 ráno je pak posledním kaledářním dnem zájezdu. Zájezd tak může mít třeba 8 dní, ale jen 6 celých nocí, proto doporučujeme, aby se v případech, kdy není počet nocí u zájezdu uveden, klient vždy raději informoval předem na počet celých nocí strávených na zájezdu a počet polopenzí či all inclusive. Byť se to mnohým klientům nezdá, tak tento způsob uvádění celkového počtu dní zájezdu plně odpovídá platné české i evropské legislativě.
  • Do hotelu jsme přijeli až po půlnoci. Máme nárok na slevu? Za zahájení zájezdu se obecně považuje odbavení zákazníků při odjezdu/odletu. Tj. pokud byl zákazník odbaven ještě v plánovaný den odletu/odjezdu, nárok na slevu nemá. Dojde-li vlivem povětrnostních nebo technických podmínek nebo v důsledku mimořádných okolností nezaviněných cestovní kanceláří ke změně odletu, odletového či příletového místa, mezipřistání, zpoždění apod., cestovní kancelář za případné škody, které by mohly zákazníkovi tímto vzniknout, neodpovídá a není povinna nahradit služby, které v důsledku těchto změn nemohly být čerpány. Doporučujeme prostudovat cestovní smlouvu a všeobecné smluvní podmínky.
  • Kdo mi vrátí peníze a zaplatí odškodné v případě zrušení zájezdu z důvodu: stávka v Řecku, výbuch sopky, konflikty v arabských zemích? Cestovní kancelář v případech „vyšší moci“ se může odpovědnosti za škodu zprostit, prokáže-li, že ke zrušení zájezdu došlo v důsledku neodvratitelné události, které nemohla cestovní kancelář zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat. Cestovní kancelář nabídne jinou alternativu zájezdu; v případě, pokud jiný zájezd nemůže nabídnout, vrátí zákazníkovi peníze.

Zdroj: AČCKA 

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená