FinExpert.e15.cz

Mýtné: Jak vypadá byznys ve vládním pojetí

Je rozhodnuto.Vláda se usnesla, že těžká vozidla budou za využívání českých silnic platit mýtné už během roku 2006. Chce tak řešit současný neúnosný stav na českých rychlostních silnicích a dálnicích. Podle některých odborníků jde o termín zcela nereálný, přitom však opožděný. Vstup země do EU, fungující systém mýtného v Rakousku a lednové zprovoznění systému na výběr mýtného v Německu, to jsou faktory, které již dopředu naznačovaly, že povedou ke zvýšenému provozu na českých komunikacích. Problém tak aktuálně dospěl do stavu, kdy počet nákladních vozidel projíždějících Českou republikou stoupl o polovinu. Už tak poničené české silnice tedy nyní ještě více plení zahraniční dopravci. A ještě ke všemu téměř zadarmo.

Srovnejme si počínání české vlády s reálným podnikatelským prostředím. Co se stane podnikateli, který včas neodhalí a nereaguje na indicie, signalizující problém v jeho podnikání? A co když se mu to nestane jednou, ale dokonce několikrát za sebou? Takový podnikatel nejspíš brzy zkrachuje. A co vláda? Kryje ztrátu z daní, pan premiér se na daňové poplatníky ve večerních zprávách hezky usměje a jede se dál.

Bez povšimnutí nelze nechat také zpoplatnění chystané na rok 2006, který bude rokem voleb.
Ekonomická teorie je sice jen teorií, nicméně nechme ji na chvíli promluvit. Vládní snahu by nazvala pokusem o vytvoření politického cyklu. Zjednodušeně řečeno – před volbami  realizuji finančně nákladný veřejný projekt, tím snížím nezaměstnanost, potěším voliče. Co se ale stane po realizaci zakázky a po volbách? Projekt je hotov, nezaměstnanost opět roste. Pokud by vláda začala řešit problém mýtného včas, nenastalo by právě toto nepříjemné období v době voleb? Na druhou stranu si vláda termínem zpoplatnění dálnic v roce 2006, ušila bič sama na sebe: v předvolebním období se média budou jistě zajímat, v jakém stavu se nachází její velký projekt. Zavedení mýtného na českých silnicích je tak posledním projektem, na kterém vláda může ukázat, že umí dobře pracovat. Na druhou stranu si na něm také může srazit vaz. 

Srazit jí ho může pomoci také samotné výběrové řízení na dodavatele. Svůj zájem zúčastnit se jej již projevila konsorcia vedená společnostmi IBM, Kapsch, Siemens a Transtoll. Pokud se některý z neúspěšných účastníků řízení odvolá, vládou stanovený termín zahájení provozu se stane téměř nesplnitelným.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená