FinExpert.e15.cz

Mobilní obchodování brzy zastíní tradiční online nákupy

Praha, 9. března 2015

Nový průzkum společností PayPal a Ipsos zjišťuje, že mobilní obchodování roste téměř třikrát rychleji než celý sektor elektronického obchodování. V období 2013–2016 se složená roční míra růstu (CAGR) v oblasti mobilního nakupování odhaduje na 42 procent oproti 13procentnímu růstu celého sektoru elektronického obchodování (včetně mobilního). Průzkum, který se zabýval zvyklostmi v oblasti mobilního nakupování více než 17 500 spotřebitelů z 22 zemí, také zjistil informace o chování zákazníků při mobilním nakupování, překážky, kterým čelí, a dále také identifikoval rostoucí trhy.

„Nacházíme se na pomezí éry, kdy na prvním místě budou zákazníci nakupovat na mobilních zařízeních,“ říká Anuj Nayar, senior ředitel pro globální iniciativy ve společnosti PayPal. „Ve společnosti PayPal jsme svědky růstu mobilního nakupování z méně než jednoho procenta celkového objemu plateb na více než dvacet procent v roce 2014.“

Světlá budoucnost pro mobilní obchodování

Z hlediska procentuálního podílu na globálních útratách v online obchodech představuje mobilní obchodování stále ještě relativně malý segment: podle průzkumu tvoří nákupy prostřednictvím smartphonů devět procent online útrat a nákupy přes tablety dokonce jen pět procent. Obě tyto skupiny jsou zcela ve stínu stolních a přenosných počítačů, které dohromady dosahují 85procentního podílu na online útratách.

Zatímco absolutní čísla mohou být malá, rozmach mobilního obchodování je poměrně významný. Třetina (33 procent) dotázaných online nakupujících uvedla, že v posledních 12 měsících provedla nákup prostřednictvím smartphonu, a 20 procent respondentů nakoupilo přes tablet. Prudký růst obchodování ve smartphonech pohání především mladí dospělí lidé. Globálně je v průměru 59 procent nakupujících přes smartphone ve věku 18–34 let oproti 44 procentům všech online zákazníků.

Čína, Turecko a Spojené arabské emiráty dominují v nakupování prostřednictvím smartphonů
Čína, Turecko a Spojené arabské emiráty dominují v nakupování prostřednictvím smartphonů. Online zákazníci z emirátů realizují v průměru 24 procent svých online nákupů přes smartphone, čínští spotřebitelé je těsně následují s 21 procenty a na třetím místě jsou Turci s 19 procenty. Tyto tři země také stojí v čele srovnání četnosti nakupování prostřednictvím smartphonů. V Číně více než dvě třetiny (68 procent) online nakupujících použily při nákupu smartphone v posledních 12 měsících. Smartphone použilo při nákupu za stejné období také 57 procent zákazníků z SAE a 53 procent Turků.

Online spotřebitelé dávají přednost aplikacím

Globálně 64 procent zákazníků, kteří nakoupili přes smartphone, uskutečnilo svůj nákup z aplikace a 52 procent nakoupilo prostřednictvím webového prohlížeče. Ti, kdo použili obě platformy, dávají obvykle přednost aplikacím (47 % upřednostňuje nákup z aplikace). Když byli všichni uživatelé smartphonů a tabletů dotázáni na výhody používání aplikace k úhradě online či offline nákupů, většina uvedla pohodlí (35 % uživatelů smartphonů/tabletů souhlasí, že je to výhoda) a rychlost (30 %).

Mezi další výhody používání aplikací podle názorů zákazníků v různých zemích patří: „okamžité potvrzení platby“ v Mexiku (možnost uvedená 37 % mexických uživatelů smartphonů/tabletů), „připomenutí speciální nabídky/slevy/poukázky“ v Číně (30 %) a „možnost sledování digitálních účtenek“ v Izraeli (26 %).

Dnes vyhledávání produktů, zítra nové funkce

Nejčastěji jmenovanou aktivitou mezi vlastníky či uživateli smartphonů v souvislosti s mobilním nakupováním je vyhledávání produktů: 36 % respondentů uvedlo „vyhledávání informací o produktech na smartphonu“ v uplynulých 12 měsících, 27 % použilo smartphone k „vyhledávání umístění a dalších informací o obchodě či firmě“ a 25 % využilo smartphone ke „čtení zákaznických či uživatelských recenzí“.

Když ovšem byli uživatelé smartphonů dotázáni, k čemu by je chtěli využívat v budoucnu (kromě činností, ke kterým je již použili dříve), mezi nejčastější odpovědi související s budoucími funkcemi patřily různé platební možnosti. 16 procent uživatelů smartphonů zvolilo „použití smartphonu u pokladny k zaplacení nákupu (např. pomocí NFC)“ a 15 procent uvedlo „objednávku v předstihu před příchodem do provozovny (např. kávy či jídla) prostřednictvím aplikace či webového prohlížeče ve smartphonu“.

Překážky v mobilním obchodování

Největší překážkou rychlejšího růstu mobilního obchodování je skutečnost, že zákazníci si ještě neuvědomují jeho výhody oproti nakupování na zařízeních s větší obrazovkou.

Vlastníci/uživatelé smartphonů, kteří své zařízení nepoužili v posledních 12 měsících k nákupu, jako největší překážky uvádějí: „upřednostňuji online nakupování na jiném zařízení (například přenosný nebo stolní počítač)“ (odpověď zvolilo 39 procent respondentů), „příliš malá obrazovka“ (34 procent) a “upřednostňuji používání Internetu na jiném zařízení“ (28 procent).

Ti, kteří v posledních 12 měsících nakoupili prostřednictvím smartphonu, uvedli mírně odlišné důvody, proč tak nenakupují častěji: „příliš malá obrazovka“ (odpověď zvolilo 34 procent respondentů), „upřednostňuji online nakupování na jiném zařízení (například přenosný nebo stolní počítač)“ (27 procent) a „obavy o bezpečnost online nákupů z mobilního zařízení“ (21 procent).

„S příchodem levných mobilních telefonů, větších displejů a vylepšení v oblasti zabezpečení mobilních zařízení se budou překážky v mobilním obchodování snižovat,“ pokračuje Anuj Nayar. „Tato vylepšení spolu s jednoduššími možnostmi digitálních plateb, jako je PayPal OneTouch™, přinesou zákazníkům jednodušší, bezpečnější a intuitivnější způsoby platby pomocí mobilních telefonů.“

„Organizace Ipsos, z pověření společnosti PayPal, se dotazovala reprezentativního vzorku přibližně 800 (celkem 17 519) dospělých osob (ve věku 18 a více let), kteří vlastní a/nebo používají zařízení s přístupem k Internetu* v některé z 22 zemí (Spojené království, Francie, Německo, Rakousko, Švýcarsko, Itálie, Španělsko, Nizozemsko, Švédsko, Norsko, Dánsko, Polsko, Turecko, Rusko, Izrael, Spojené arabské emiráty, USA, Kanada, Brazílie, Mexiko, Čína a Austrálie). Průzkum probíhal online v období mezi 9. zářím a 3. listopadem 2014. Váha dat byla upravena s ohledem na známý počet online nakupujících ve všech zemích a s ohledem na demografický profil uživatelů Internetu v 7 zemích.

Další článek



Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  2

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

NN | Živnostníci | Daně | Podnikání | Sociální pojištění | OSVČ | Vyděláváme

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více