Praha, 16. února 2016
V posledních dnech proběhlo v médiích několik informací o tom, že v ČR byl otevřen systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Sdružení českých spotřebitelů (SČS) k tomu vydalo svoji tiskovou informaci již na počátku ledna.
Spotřebitel má právo – dle novelizovaného zákona o ochraně spotřebitele – na mimosoudní řešení sporu z kupní smlouvy na výrobek či službu. Účast v systému, účinného od 1. února 2016 je pro stranu prodejce či poskytovatele služby povinná – což nezbytně neznamená, že závazná z hlediska závěrů procesu. Také SČS chce přispět k tomu, aby spotřebitelé byli na nový nástroj a jeho využívání připraveni. K tomu slouží publikace, kterou v předstihu, v závěru minulého roku SČS připravilo a vydalo (na stejném odkazu výše).
K dnešnímu dni otevřela Evropská komise novou elektronickou platformu pro spotřebitele a obchodníky, která umožnuje řešit spory on-line – http://ec.europa.eu/odr.
Jedná se o spory týkající se nákupů na internetu, zatímco národní systém, zmíněný výše, je všeobecný.
Nejdříve citace komisařky pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů Věry Jourové: „Většina spotřebitelů, kteří při nákupech on-line narazí na problémy stížnost nepodá, protože si myslí, že celá procedura je příliš zdlouhavá a nevede k žádnému řešení. Platforma pro řešení sporů on-line je inovativní nástroj, který spotřebitelům a obchodníkům šetří peníze. Pomůže zvýšit důvěru spotřebitelů při nákupech on-line a podpoří podniky, které prodávají do zahraničí, čímž přispěje k rozvoji evropského jednotného digitálního trhu.“
Platforma pro řešení sporů on-line představuje jednotné kontaktní místo, které spotřebitelům a obchodníkům z EU umožňuje urovnávat spory v případě domácích i přeshraničních nákupů on-line. Děje se tak prostřednictvím přesměrování sporů k vnitrostátním subjektům alternativního řešení sporů, které jsou na platformu napojeny a byly vybrány členskými státy na základě kvalitativních kritérií a následně oznámeny Komisi.
„A v tom je prvotní problém“, sděluje Libor Dupal, ředitel SČS a pokračuje: „Proklamace představitelů Evropské komise předpokládají funkčnost modelu. Česká republika má alespoň najmenované vnitrostátní subjekty alternativního řešení sporů; Českou obchodní inspekci, Finančního arbitra a Český telekomunikační úřad. Naopak Chorvatsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Malta, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko a Španělsko – tedy deset členských států (!) pro platformu pro řešení sporů on-line své vnitrostátní subjekty alternativního řešení sporů nenahlásily. Samo nastartování systému je tedy poněkud nešťastné a můžeme jen doufat, že uvedené členské státy systém o své subjekty brzy doplní.“
I v ČR ale nemusí být situace pro spotřebitele jednoduchá. ČOI zatím zdaleka není na plné zapojení do systému připravená. Každý z uvedených českých subjektů má odlišný princip vedení procesu (ČOI funguje jako mediátor bez závazných rozhodnutí, zatímco FA a ČTÚ pracují ve správním řízení, což může mít výhody, ale zejména pro zahraniční spotřebitele může být nesrozumitelné a složité (potvrzení stížnosti s podpisem písemně (!) či elektronickými podpisy ad.).
Evropská komise uvádí, že platforma je snadno ovladatelná a přístupná ze všech typů zařízení. Spotřebitelé mohou vyplnit formulář stížnosti dostupný na platformě ve třech jednoduchých krocích.
Problém bude ale zřejmě jazykový, domnívá se SČS. Platforma má ambici komunikovat s uživatelem v jakémkoliv ze zvolených jazyků EU. Již při prvotním prokliknutí do některých z informačních sekcí systém „přeskočí“ do angličtiny. „SČS bude nyní prověřovat, jak platforma funguje při vlastním procesu vyřízení stížnosti spotřebitele. Měl jsem možnost se účastnit zkoušek v průběhu zavádění systému a byl to docela smutný příběh. Za spotřebitele musíme jen doufat, že se jednalo o bolesti, které již odezněly, či brzy odezní. Spotřebitele vyzýváme, aby nás kontaktovali se svými zkušenostmi s platformou. Nabízíme pomoc a také zprostředkování využití platformy pro alternativní řešení sporů on-line,“ uzavírá L. Dupal.