Ke konci minulého roku a od nového roku 2008 došlo ke změnám cen městské hromadné dopravy v některých městech České republiky. Nejvýrazněji tyto změny zasáhly Prahu, kde se cena některých jízdenek zvýšila až o 50 procent.
V Česku nejdražší
Cestování po hlavním městě tak nadále zůstává nejdražší v celé republice. Nejvíce podražilo krátkodobé jízdné, naopak méně dlouhodobé předplatní kupóny, u nichž byly rovněž zachovány výhody, které doposud přinášely. Z toho vyplývá snaha pražského dopravního podniku zvýšit nebo alespoň zachovat podíl předplatitelů těchto dlouhodobých jízdních dokladů. Od nového roku se tak například zvýšila cena základní přestupní jízdenky (s časovou platností na 75 minut) o 30 procent z 20 na 26 kč a cena jednodenního jízdného o 25 procent z 80 na rovných 100 korun.
Nejvíce cena vzrostla u jízdenky s platností na 5 dnů z 280 kč na 500 kč tedy o 78 procent, navíc původní cena se týkala jízdného se sedmidenní platností. Také třídenní jízdenka výrazně podražila a to z 220 na 310 kč. K nejmenšímu zdražení došlo u dlouhodobých předplatných kupónů, zejména pak u sociálně slabších skupin občanů, tedy důchodců a studentů. Cena čtvrtletního jízdného pro důchodce tak nyní činí 660 kč. Oproti původně ceně 630 kč zde došlo k navýšení „pouze“ o 4,8 procenta.
Srovnání cen městské hromadné dopravy v České republice
Město | Jednotlivé jízdné, cena/časová platnost (min) | Jednodenní jízdenka | Roční kupón |
Brno | 15 Kč/60 | 60 Kč | 3 700 Kč |
České Budějovice | 14 Kč/40 | 40 Kč | 3 960 Kč |
Hradec Králové | 14 Kč/35 | 60 Kč | 3 520 Kč |
Jihlava | 12 Kč/60 | 40 Kč | 2 800 Kč |
Karlovy Vary | 16 Kč/40 | 70 Kč | 2 960 Kč |
Liberec | 16 Kč/40 | 70 Kč | 4 800 Kč |
Olomouc | 10 Kč/40 | 30 Kč | 2 400 Kč |
Ostrava | 15 Kč/45 | 48 Kč | 4 852 Kč |
Pardubice | 13 Kč | 65 Kč | 3 600 Kč |
Plzeň | 12 Kč/30 | 40 Kč | 3 460 Kč |
Praha | 26 Kč/75 | 100 Kč | 4 750 Kč |
V porovnání s ostatními městy České republiky má Praha podstatně dražší jízdné MHD. Tento fakt není nijak zvláštní, protože podobně tomu je i ve většině ostatních států Evropy, kde cena MHD v hlavních městech je vyšší než ve zbývajících městech daného státu. Navíc ve srovnání s jinými evropskými velkoměsty si Praha zas tak špatně nevede. Cena krátkodobého i dlouhodobého jízdného je poměrně nízká a to i přesto, že Praha ze svého rozpočtu dotuje MHD více než většina ostatních srovnatelných evropských metropolí. Dle pražského magistrátu je to téměř 70 procent nákladů na jednotlivou jízdu a jedním z cílů současného zdražování je snížení tohoto podílu.
Naproti tomu vyšší cena za jízdné je ve většině velkých měst na západ od Prahy vyvážena vyšší kupní silou tamějších obyvatel. Navíc v těchto městech mohou srovnatelné jízdní doklady mít lepší parametry než ty pražské a také komfort při cestování a celková kvalita dopravy může být na vyšší úrovni. Příkladem může být Berlín, kde základní krátkodobá jízdenka sice stojí 2,1 €, ale její platnost je 2 hodiny s neomezeným množstvím přestupů. Důležitou roli krom jiného hraje i objem dopravy a s tím i celkové náklady na její provoz, které se nakonec promítnou i do ceny jízdného.
Srovnání cen městské hromadné dopravy v zahraničí v přepočtu na koruny*
Město | Jednotlivé jízdné | Roční kupón |
Praha | 26 Kč | 4 750 Kč |
Berlín | 59 Kč | 19 650 Kč |
Bratislava | 17 Kč | 5 600 Kč |
Budapešť | 27 Kč | 9 400 Kč |
Mnichov | 30 Kč | 13 800 Kč |
Paříž | 60 Kč | 15 100 Kč |
Varšava | 17 Kč | 4 900 Kč |
Vídeň | 60 Kč | 11 650 Kč |
* Uvedené ceny jsou pouze orientační, u jednotlivého jízdného může být odlišná délka platnosti a mohou být stanoveny odlišné podmínky jeho využívání.Opravdu to musí být?
Existují argumenty pro i proti zdražování. Zastánci zvýšení cen MHD v Praze argumentují zejména tím, že ke zdražování v posledních 10 letech příliš často nedocházelo, naposledy v roce 2005, přičemž ceny ostatních produktů a služeb se v předešlém období zvyšovaly poměrně často, zejména pak cena elektrické energie a pohonných hmot, na kterých jsou dopravní prostředky MHD téměř bezvýhradně závislé. Za tu dobu se rovněž zkvalitnila dopravní obslužnost města, zvýšil komfort cestování a posílily a prodloužily některé spoje. Jestliže má v tomto trendu hlavní město pokračovat, potřebuje ke své expanzi v MHD více peněz.
Navíc pokud město současně zkrátí dopravnímu podniku dotace, bude muset tyto ztráty něčím nahradit. Otázkou je, zda se peníze nedají získat i jinak, než-li zdražováním a to například vyššími pokutami pro černé pasažéry a jejich větší kontrolou. Tomu by mohlo napomoci znovuzavedení turniketového systému do metra, čímž by se revizoři mohli zaměřit především na tramvaje a autobusy.
Šetřit se však dá i jinak, i když tato možnost není příliš v moci dopravního podniku ale spíš politických elit společnosti. To se týká zejména poslanců a senátorů, kterým by mohlo být zrušeno bezplatné jízdné. I když by tento krok žádnou výraznou změnu v rozpočtu dopravního podniku nepřinesl, bylo by to rozhodně spravedlivější vůči jiným, zejména sociálně slabším skupinám občanů, kteří takto zvýhodňováni nejsou.
Proti zdražování hovoří zejména fakt, že pro některé skupiny obyvatel se cestování pomocí MHD může stát nákladnější, než-li cesta vlastním autem. To se týká zejména osob, jež cestují skupinově a své jednotlivé náklady na přepravu tak mohou kumulovat v jeden jediný výdaj a to zakoupení benzínu. Pokud by počet takovýchto obyvatel přeorientovaných na automobilovou dopravu byl vysoký, mohly by se tím odvést zisky z prodeje jízdného a zdražování by tak ztratilo svůj význam. Stejně tak by mohlo dojít k většímu znečištění města nárůstem počtu automobilů ne jeho cestách. Pozitivní zprávou jistě je, že dopravní podnik se zavázal v příštím roce své jízdné nezvyšovat.
SMS jízdenka, inspirace pro ostatní města?
Ke zlepšení celkového komfortu cestování by mělo přispět zavedení možnosti koupit jízdenku pomocí SMS. Tato služba je v Praze již v provozu od poloviny listopadu a v současnosti jí využívá 7 500 až 10 000 cestujících denně a je předpoklad, že by se měl jejich počet zvyšovat. Zatím je možné zakoupit pouze jízdenku v ceně 26 kč s dobou platnosti na 90 minut, což je pro cestujícího výhodnější než papírová jízdenka, která platí 75 minut od jejího označení. Stačí zaslat jednoduchou SMS ve tvaru DPT na číslo 9020626 a do dvou minut by vám měla přijít potvrzovací SMS s ověřovacím kódem.
V praxi se však často stává, že zpráva přijde třeba až za 10 minut nebo i později a dokud jí nemáte na svém mobilu, neměli byste vstupovat do přepravního prostoru metra. Je proto dobré SMS odeslat dříve než se dostanete k samotné budově metra nebo než nastoupíte do tramvaje či autobusu.
Pokud si tedy budete chtít zakoupit SMS jízdenku, měli byste mít aktivovanou službu Premium SMS (aktivace je zdarma a nic za její využívání neplatíte) a když cestujete pracovně a potřebujete stvrzenku o vaší jízdence pro účetnictví, je možné si ji nechat vystavit na www.smsjizdenka.cz. Do budoucna by bylo dobré takto zavést i zlevněné jízdné, případně různé druhy časových jízdenek tak, aby tuto službu mohlo využívat široké spektrum cestujících.
Rovněž některá další města v České republice uvažují o zavedení SMS jízdného. Náklady na zřízení a provoz jsou ze strany hlavního města nulové, nese je smluvní poskytovatel služby společnost Erika a mobilní operátoři. Smluvní poskytovatel si však účtuje z ceny jízdenek údajně 25 procent, čímž vyvstává otázka, zda tato služba není ve svém důsledku ztrátová, respektive dokáže spolknout méně finančních prostředků, než provoz jízdenkových automatů, případně zavádění nových.
Zapojení Českých drah
Pokud tedy máte vy nebo vaši známí namířeno do hlavního města a nechce se vám kupovat lístek v automatu nebo posílat SMS, můžete rovněž zakoupit jízdenky ve vlacích nebo na nádražích Českých drah. Zatím se tato možnost týká jen jednodenních a jeden a půl denních jízdenek a nově zavedené transferové jízdenky pro přesun mezi hlavním, holešovickým a Masarykovým nádražím.
Bohužel u prvních dvou jízdenek je platnost značně omezena, jednodenní platí pouze v den jejího zakoupení do jedné hodiny po půlnoci následujícího dne, tudíž by asi nemělo příliš smysl jí kupovat, pokud byste do Prahy dorazili až večer. Jeden a půl denní pak platí od 16 hodin dne jejího zakoupení do půlnoci následujícího dne. Cena první je 80 kč, je tedy o 20 kč levnější než klasická 24-hodinová jízdenka a druhá přijde na 100 kč.
Za transferovou jízdenku pak zaplatíte 18 kč. Zde by rovněž bylo dobré rozšířit sortiment nabízených jízdenek o další krátkodobé jízdné a to nejen o jízdenky pražské MHD, ale i ostatních velkých (nebo krajských) měst České republiky, do kterých bude daná vlaková souprava směřovat a zvýšit tak celkový tak celkový komfort cestování. Bude však záležet zejména na jednotlivých dopravních podnicích, jak se s Českými dráhami dohodnou a jaké jízdné by cestujícím chtěli ve vlacích nabídnout.