Mladí lidé u nás mají o podnikání výrazně větší zájem, než má starší generace. Zatímco mezi lidmi pod 35 let věku si dokáže vlastní podnikání představit polovina z nich, u starších 50-ti let je to pouze čtvrtina. Každoroční průzkum zadala společnost Amway již pošesté, oslovila téměř 50 tisíc respondentů ve 44 zemích světa.
Průzkum se zaměřil hlavně na podnikatelský potenciál, tedy na procento lidí, kteří si dovedou představit start vlastního podnikání. V ČR se tento podíl pohybuje již několik let kolem 38 procent. V Česku však reálně podniká pouze 6 procent lidí, takže podnikatelská „propast“ činí 30 procent.
Od ledna 2015 je stanovena minimální hodinová mzda 8,50 €.
Česko v potenciálu nevybočuje z průměru zemí EU, v mezinárodním srovnání však zaostává. Například v USA je potenciál 51 procent, v Mexiku dokonce 81 procent. Naopak, na Slovensku je to pouze 33 %, v Německu 25 %. Právě podnikatelský potenciál v posledních letech u mladších generací roste. Mladší lidé také vidí Českou republiku jako dobré místo k podnikání, konkrétně 57 procent mladších 35 let si myslí, že v ČR je přívětivé podnikatelské prostředí. U generace nad 50 let je to pouze 44 procent.
Věk hraje roli i v tom, co lidi může od podnikání odradit. Čím vyšší věk, tím se lidé více bojí selhání a finanční zátěže, kterou může přinést bankrot. Hlavním lákadlem na vlastním podnikání je představa nezávislosti na zaměstnavateli. Tato motivace je důležitá pro 41 procent Čechů, důležitou roli hraje i možnost realizovat vlastní představy. Až poté lidé zmiňují podnikání jako zdroj dalších příjmů.