Obyvatelé České republiky se učí lépe hospodařit se svými penězi. Vyplývá to alespoň ze statistik nesplácených úvěrů. Zlepšující se trend je však měřitelný pouze u poskytovatelů půjček, kteří ověřují schopnost klienta splácet své závazky důkladně, tedy přes registr.
Díky optimalizaci daní můžou podnikatelé vypadat na papíře méně bonitní, než ve skutečnosti jsou.
Nabídky půjček bez ověření platební morálky v registrech klientských informací jsou stále velmi časté. „Reklamy těchto poskytovatelů půjček jsou dokonce často cílené přímo na klienty, kteří již jinde mají závazky po splatnosti a nabádají je k dalšímu zadlužení,“ říká Zdeněk Soudný, tiskový mluvčí projektu Navigátor bezpečného úvěru. Navigátor bezpečného úvěru proto upozorňuje a varuje, že jakákoli půjčka, která byla poskytnuta bez využití registru, je riziková.
Podobné půjčky jsou pro klienty velmi rizikové: je vždy v zájmu klienta, aby poskytovatel půjčky důkladně ověřil schopnost klienta danou půjčku splácet. Také proto připravuje aktuálně Ministerstvo financí licencování poskytovatelů půjček, které ochranu spotřebitele významně zvýší.
V případě, že si klient vezme půjčku u společnosti, která registrů nevyužívá, velmi často sám sebe vystavuje riziku, že spadne do dluhové spirály, ze které se bude dostávat velmi obtížně a draze. Prověření platební morálky klienta proto doporučuje ve svých studiích také Světová banka či OECD. Ze statistik těchto organizací vyplývá, jaké závazky nesplácí klienti jako první, pokud se dostanou do finančních potíží: