FinExpert.e15.cz

Maximalizujte úsporu paliva

Majitelé užitkových strojů se zpravidla zajímají více o jejich výkon než o spotřebu paliva.
Maximalizujte úsporu paliva

Když přijde na spotřebu, je zde hned několik faktorů, které lze ovlivnit. Dle slov manažerky společnosti Sterling Truck, Kelly Como, existují tři základní oblasti, na které je vhodné se zaměřit – specifikace samotného vozidla, zkušenost řidiče a údržba.

Na velikosti záleží

Objem motoru, převody a váha stroje jsou pouze dílčí vlastnosti ovlivňující spotřebu. Právě objem však důležitostí převyšuje ostatní. „Klíčový je dobrý poměr mezi nákladem a velikostí pohonného ústrojí,“ tvrdí Steve Matsil, šéfinženýr General Motors. Pokud je motor vozidla pro daný úkol předimenzovaný, nejenže přidává další zbytečnou zátěž, stojí více při pořízení, ale také může spotřebovat více paliva. Řidiči mají navíc tendenci s výkonem nešetřit. Tak či tak pod kapotou je, takže rázně sešlápnou pedál, důsledkem čehož spotřeba dále stoupá.

Stejně tak když je motor poddimenzován, snadno se přepracuje. To vede k jeho rychlejšímu opotřebení a opět nízké ekonomičnosti. „Pokud neustále trpíte malým výkonem, musíte ze stroje vždy ždímat maximum, takže rozeznáváte prakticky pouze dvě polohy plynového pedálu – vypnutou a naopak vyšlápnutou až na podlahu,“ dodává Matsil. „Něco mi říká, že tím té správně ekonomičnosti nedosáhnete.“

Podobný případ nastává, když řidič sice má k dispozici odpovídající sílu motoru, ale používá ji nesprávně a akceleruje častěji, než musí. Pro dosažení nejlepších výsledků je vhodné sestavit si výkonnostní křivku úkolu, pro který má být stoj určen, a porovnat ji s grafem pro uvažované vozidlo. Dalším důležitým faktorem je poměr převodů. „Pokud dokážete ve většině situací využívat vyšších převodů, vaše zrychlení sice nebude tak bleskové, ale pomůžete tím spotřebě,“ tvrdí Steve.

Jde-li o váhu, obecně platí, že vozidlo s lehčí konstrukcí uveze v poměru se svou hmotností více nákladu. Nicméně je potřeba si uvědomit, že stroje jako dampry procestují polovinu své životnosti prázdné. Pokud jde navíc o automobily cestující vysokými rychlostmi na dlouhé vzdálenosti, vyplatí se rovněž vzít v potaz aerodynamický odpor karoserie a výkon při vlečení návěsů či přívěsů.

titěrné detaily mají na absolutní míru spotřeby paliva malý vliv, ovšem když se sečtou, mohou ji snížit i o litry. K podobným maličkostem patří i pravidelná kontrola správně nahuštěných pneumatik. „Vždy dodržujte doporučený tlak udávaný výrobcem, přefoukání ani podhuštění ničemu neprospěje.“ Většina strojů, jež neodpovídají předepsanému stavu, má pneumatiky podhuštěné. To je zapříčiněno konstantním ubýváním tlaku v čase – vzduch uniká mikrotrhlinami a póry v gumě.

Jak vzduch z pneumatiky uniká, zvětšuje se valivý odpor. Matsil vysvětluje: „Když ztrácíte tlak, pneumatika se zplošťuje, takže v kontaktu se zemí je více gumového povrchu. Tření stoupá a s ním i velikost valivého odporu a důsledkem toho i energie potřebná k pohybu vozidla po silnici.“ To potvrzuje i Como: „Pneumatiky, které jsou podhuštěné, zvyšují odpor a nutí motor k vyšším výkonům spolu s rostoucí spotřebou. Tlak v pneumatikách je nutné ověřovat alespoň jednou týdně.“

Nicméně rovněž záleží, kdy přesně je tlak měřen. „Pneumatiky vždy hustěte studené, tedy před zahájením vlastního pracovního výkonu, ideálně ráno nebo po delší přestávce. Teprve pak obdržíte nejpřesnější výsledky měření,“ radí Matsil a dodává: „S výkyvem teploty o 10° C se tlak změní přibližně o 0,12 baru.“ Správné nahuštění pneumatik a seřízení kol jsou ovšem pouze dílčími faktory, v praxi napomáhají snížit spotřebu maximálně o 3 až 4 %. Ještě menší, ale přesto patrný vliv má volba radiálních a diagonálních pneumatik. Radiální mají podle Matsila o něco menší valivý odpor.

Dílčí přírůstky

Další cesty ke zvýšení efektivity vedou skrze údržbu. Například zanesené, dlouho neměněné filtry značně snižují výkon motoru, takže obsluha stroje musí podřazovat na nižší stupeň a hnát motor do vyšších otáček. Podobně jsou na tom vzduchové filtry trpící zejména v prašném prostředí.

Běžnou praxí na staveništích jsou vozidla běžící naprázdno. Jedním z důvodů je udržení klimatizace v chodu, aby se řidič cítil pohodlně v extrémním klimatu okolního prostředí. Přestože stroj nepracuje, běh motoru naprázdno spotřebuje až 2 l nafty za hodinu s vypnutou klimatizací. Ta pak může spotřebu ještě zdvojnásobit. „Pokud zastavujete na více než pět minut, vypínejte motor,“ radí Como.

Na rozdíl od starších vozidel, elektronické systémy těch moderních nejsou tolik náchylné k problémům spojeným s častým startováním. Dle Matsila jsou v současnosti dostupné motory, jež již z výroby počítají s mnoha startováními a vypínáními v rámci jednodenního pracovního cyklu – typické je nastartovat vůz 6 až 10 krát za den. Klíčové je nestartovat zastudena, zejména v chladném klimatu. Pak se díky minimálnímu rozprostření oleje v motoru mohou opotřebovávat válce – mazivo z nich steklo dolů a je studené. Podobně trpí i studený převodový řemen nebo baterie.

Zahřátý motor již má svůj vnitřní prostor promazán a potažen jemnou vrstvou oleje, takže pokud je stroj vypnut a během pěti minut znovu nastartován, negativní efekt je minimální. „Pokud všechny potřebné kapaliny vozidla dosahují provozní teploty, spotřebuje nastartování pouhý zlomek energie než při studeném startu,“ říká Matsil.

Samozřejmě existují případy, pro které má krátkodobý chod motoru naprázdno smysl. Pokud vozidlo táhne těžký náklad nebo stoupá do příkrého svahu, je potřeba na chvíli zastavit a nechat stroj vychladnout a odpočinou při spuštěném motoru. „Nechte ustálit teplotu,“ nabádá Matsil. „Když hned vypnete motor, některé součástky budou v daném okamžiku nadměrně zahřívány. To proto, že chladící kapaliny přestanou cirkulovat – chlazení se prakticky zastaví.“ Ovšem pokud stroj nepracuje na maximální výkon, podobné chladící pauzy nejsou potřeba. Při běžné jízdě nebo jízdě bez nákladu je možné stroj rovnou vypnout.

Strojvůdci

Míru spotřeby udává kromě motoru rovněž zkušenost řidiče. Příkré zrychlení, hnaní motoru do vysokých otáček, nevhodné brzdění a časté ponechání v chodu naprázdno, to vše jsou faktory, jež může řidič ovlivnit. Zde přináší školení své ovoce. Como říká: „Vzdělání řidičů je důležité. Praktický průzkum ukázal 35% rozdíl ve spotřebě paliva mezi nejlepšími a nejhoršími řidiči.“

Jednou z nejběžnějších chyb je zbytečné hnaní motoru do vysokých otáček. „Udržujte otáčky na nízké hodnotě, využívejte kroutícího momentu, ne hrubé síly.“ To platí zejména u manuálních převodovek. „Pokud máte manuální převodovku, bezpochyby můžete řadit velmi agresivně. Je vám dovoleno dosahovat hranic motoru snadněji, než s moderními automaty,“ varuje Matsil.

Současné spektrum automatických převodovek vyvažuje nižší zážitek z jízdy a kontrolu nad vozem. „Jsou optimalizovány pro podávání co nejvyváženějšího výkonu. Nezáleží, nakolik tisknete plynový pedál, snaží se vždy držet rychlost pod továrnou udanou maximální hodnotou. Pro nezkušené řidiče dnes představují nejlepší volbu s ohledem na optimální spotřebu a co nejšetrnější zacházení se strojem,“ vybízí k používání automatických převodovek Matsil.

Manuální řazení má ale i své výhody. Především je levnější, a pokud má řidič za sebou praxi, zdaleka tolik neopotřebovává převody. Snadnější je rovněž údržba, které se není potřeba věnovat tak často, jelikož je mechanismus manuálů odolnější a slovy Matsila je zde jednoduše méně věcí k pokažení.

Nehledě na typ převodovky by se měli řidiči vyvarovat častým zastavováním. „Každé zastavení a opětovný rozjezd s 30 tunovým nákladem spotřebuje 0,7 až 1,1 l paliva,“ říká Como. Rovněž rychlost má na spotřebu razantní vliv. Pokud řidič jede rychlostí 110 km/h, kus výkonu spotřebuje je na překonání aerodynamického odporu. Matsil dodává: „Vztah není lineární. Pokud rychlost ještě zvednete, síla, kterou je nutné vyprodukovat k překonání odporu větru, roste exponenciálně.“ Také je nutné, aby řidič zacházel s plynem plynule, nesešlapával jej příliš příkře. Pokud dodrží všechny uvedené zásady, nejenže příjemně klesne spotřeba, ale stroje si budou hovět v lepším stavu mnohem delší dobu.

Autorem článku je Michael Stern.

Článek publikován ve spolupráci se serverem TOPstroje.cz.

 

Další článek


 

celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: semafory
Andreejka
13. 3. 2008, 11:26
Re: Zrychlování
Andreejka
13. 3. 2008, 11:23
Re: pneu
mikes
11. 3. 2008, 16:08
Re: pneu
Dread
11. 3. 2008, 13:54
pneu
mrkevvzime
11. 3. 2008, 12:10

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená