Podle výzkumu zadaného společností MasterCard by pořadatelství středečního finále Ligy mistrů mezi AC Milán a FC Liverpoolem mohlo Aténám přinést zisk ve výši 26 mil. eur.
Oficiální sponzor Ligy mistrů, společnost MasterCard, ve svém nezávislém výzkumu oslovila odborníky, kteří mají zkušenost s pořadatelstvím letošního i předchozích finálových utkání Ligy mistrů v Aténách (2007), Paříži (2006), Istanbulu (2005), Gelsenkirchenu (2004), Manchesteru (2003) a Glasgow (2002).
Před netrpělivě očekávaným opakováním instanbulského finálového souboje z roku 2005 se experti oslovení společností MasterCard shodují, že Atény budou těžit především z nárůstu spotřebitelských výdajů a turismu, zlepšení image, zvýšení povědomí o městě a růstu sponzoringu. Shodli se také, že pořadatelství finále Ligy mistrů by mohlo zvýšit šance města na hostování dalších významných sportovních a mezinárodních akcí v budoucnu.
Podle průzkumu společnosti MasterCard vydělají na akci nejvíce bary, restaurace, hotely, maloobchody, dopravci a správa Olympijského stadiónu. Odborníci se rovněž domnívají, že propagace kombinovaných nabídek kulturních akcí a hotelového ubytování před akcí by mohla povzbudit návštěvníky k prodloužení pobytu a přinést tedy místním podnikatelům další zisky.
„Liga mistrů UEFA patří mezi největší světové sportovní události a Atény jsou pro pořádání finále vynikajícím místem. Náš výzkum provedený ve spolupráci s několika předními experty ukázal, že finanční přínosy pro hostitele finále jsou obrovské a že přestože se jedná jen o jeden večer, v Aténách bude mít akce dlouhodobější ekonomický dozvuk,“ řekl senior viceprezident oddělení sponzoringu MasterCard Worldwide John Stuart.
„Liga mistrů UEFA urychluje v Evropě ekonomický rozvoj. Společnost MasterCard se pyšní tím, že tuto soutěž podporuje již dvanáct let a nadále setrvává na pozici Oficiálního sponzora Ligy mistrů UEFA,“ dodal John Stuart.
Ne všechny ekonomické přínosy se ale projeví okamžitě. Sedm z devíti odborníků se shoduje v tom, že pořádání aténského finále by mohlo městu přinést nové obchody. Polovina z nich navíc souhlasí, že díky fanouškům, kteří se do Atén po úspěšném fotbalovém výletu vrátí na skutečnou dovolenou, velmi pravděpodobně dojde k dlouhodobějšímu nárůstu turismu.
„Jedním z důvodů, proč chtěly být Atény hostitelským městem finále Ligy mistrů, byl úspěch Olympijských her v roce 2004. Vzhledem k tomu, jak se Atény zhostily této obrovské akce, při níž si zlepšily image a získaly cenné zkušenosti s pořádáním velkých sportovních událostí, není důvod se obávat, že by město tentokrát neuspělo. Předpokládáme, že finále povzbudí turismus a spotřebitelské výdaje v hotelích, restauracích, barech a místních obchodech, kde fanoušci a další turisté stráví nejvíce času,“ uvedl Mihalis Tsapidis, který odpovídá za fotbalové akce v Aténách.
Nezávislý výzkum, zadaný společností MasterCard, rovněž došel k závěru, že špičkové evropské fotbalové kluby budou ve finále soupeřit o zisk až 100 mil. eur – to je odhadovaná částka, kterou může AC Milan nebo FC Liverpool vydělat na vítězství v Lize mistrů.
AC Milán nebo FC Liverpool si také polepší
Podle výzkumu společnosti MasterCard budou fotbalové kluby AC Milán a FC Liverpool, které se ve středu večer 23. května střetnou ve finále Ligy mistrů, bojovat o zisk až 100 mil. eur.
Společnost MasterCard, oficiální sponzor Ligy mistrů, oslovila v rámci průzkumu dvanáct předních evropských fotbalových a ekonomických expertů působících ve významných akademických a obchodních institucích v Anglii, Německu, Francii, Itálii, Španělsku a Chorvatsku. O vyčíslení hodnoty případného vítězství v Lize mistrů UEFA 2007 se pokusili mj. Univerzita Johna Moora v Liverpoolu, Porýnská státní banka, Univerzita Limoges, Capitalia, Univerzita Vigo a fotbalový klub Dinamo Záhřeb.
Odborníci oslovení společností MasterCard se shodují, že vítězný klub bude mít možnost získat lepší sponzorské nabídky, zvýší se mu příjmy z televizních přenosů a vstupného a vzroste také hodnota jeho hráčů. Odhadovaný příjem v hodnotě přibližně 100 miliónů eur ovšem stále nedosahuje částky, kterou řada špičkových evropských klubů vydala během posledních sezón za přestupy a mzdy.
Výsledek výzkumu společnosti MasterCard je rovněž dobrou zprávou pro domovské město vítězného klubu. Odhaduje se, že když FC Liverpool vyhrál v roce 2005 finále Ligy mistrů, město Liverpool na vítězství svého klubu v následujícím roce vydělalo asi 70 mil. eur díky nárůstu spotřebitelských výdajů, turistiky, sponzoringu a obchodu. Výrazné finanční oživení zaznamenalo také domovské město FC Porta po výhře klubu v roce 2004 – navýšení příjmů města se odhaduje na 12 mil. eur.
„V sázce je mnoho – a to jak na hřišti, tak mimo něj. Náš průzkum, který jsme uskutečnili ve spolupráci s předními evropskými fotbalovými osobnostmi a ekonomy, ukazuje, že vedle mimořádné prestiže přinese vítězství v tak proslulé soutěži klubu i obrovské finanční zisky a že z něj mají prospěch i domovská města,“ uvedl senior viceprezident oddělení sponzoringu MasterCard Worldwide John Stuart.
„Liga mistrů UEFA je nejslavnější klubovou soutěží na světě, která hýbe fotbalovým obchodem v celé Evropě. Společnost MasterCard se pyšní tím, že tuto soutěž podporuje již dvanáct let a nadále setrvává na pozici Oficiálního sponzora Ligy mistrů UEFA,“ dodal John Stuart.
Výzkum společnosti MasterCard rovněž ukázal, že malá nebo relativně neznámá domovská města vytěží z úspěchu místního klubu více než větší města, jakými jsou např. Milán, Barcelona nebo Londýn.
Liga mistrů UEFA a Mistrovství Evropy UEFA se mohou od roku 1992, kdy asociace UEFA spojila své síly se společností MasterCard, pochlubit rychle rostoucí popularitou. V současné době patří mezi největší sportovní soutěže na světě – v sezóně 2004/05 byla téměř polovina diváků Ligy mistrů z mimoevropských zemí.
„Celosvětový zájem o soutěže pořádané organizací UEFA, která vystupuje jako globální značka s výrazným evropským dědictvím, je v dokonalém souladu se smyslem našeho podnikání,“ dodal John Stuart, senior viceprezident oddělení sponzoringu MasterCard Worldwide.
MasterCard sponzoruje evropská mistrovství od roku 1992 a v Lize mistrů působí od roku 1994. Podle nedávno prodloužené smlouvy o sponzorství s asociací UEFA bude mít výhradní práva v kategorii platebních služeb. Dodatek rovněž zahrnuje práva k dalším akcím UEFA, jako je Mistrovství Evropy v ženském fotbalu, mistrovství Evropy hráčů do 21 let a Mistrovství Evropy v sálové kopané.
Průzkum realizovala jménem oficiálního sponzora Ligy mistrů, společnosti MasterCard, společnost KRC Research.