FinExpert.e15.cz

Marek Venuta, pojišťovna UNIQA

S Markem Venutou, generálním ředitelem UNIQA pojišťovny, jsme si povídali o pojišťovacích podvodech, novém jménu pojišťovny a využívání internetu v pojišťovnictví.

 

Působíte v pojišťovnictví již delší dobu a máte bohaté zkušenosti z tohoto oboru. Jak závažná je podle vás problematika pojišťovacích podvodů v České republice?
Pojišťovací podvody jako specifický druh kriminality nejsou dnes bohužel rozhodně zanedbatelným fenoménem.Rozhodně se však nedá mluvit o nějakém výjimečném rozsahu v porovnání se zeměmi západní Evropy.

Máte přesto pocit, že počet těchto pokusů nějak výrazně stoupá?
Nemůžu mluvit za ostatní společnosti na pojistném trhu, ale v naší pojišťovně jsme zaznamenali naopak úbytek pojišťovacích podvodů. V minulosti se nám dařilo úspěšně tyto pokusy odhalovat i v případech, kdy se jednalo o organizované skupiny. Stále jsou zde však nejrůznější překážky, které nám ve větší úspěšnosti brání.

Co tím máte přesně na mysli?
V první řadě nám schází registr dat problémových klientů. Vedeme intenzivní jednání se všemi zainteresovanými institucemi, abychom mohli pokročit ve výměně těchto dat mezi pojišťovnami. Současně bychom však chtěli vyslat i uklidňující signál směrem k veřejnosti: obsahem registru by měla být výhradně ta data, která by sloužila k identifikaci osob, které se dopustily pokusu o pojišťovací podvod. Občané by si měli uvědomit, že transparentní databáze nepoctivých klientů slouží k ochraně jich samotných. Je jasné, že v rámci soutěže mezi pojišťovnami si ani nemůžeme dovolit výměnu  dat, která by byla zneužitelná nebo použitelná pro třetí osobu.

U kterých typů pojištění dochází k těmto pokusům nejčastěji a v jakém rozsahu?
Nejvíce pokusů jsme zaznamenali u havarijního pojištění vozidel, jde asi o 10 % z vybraného pojistného. To znamená, že z každé vybrané stokoruny se vyplatí deset korun na podvody. O něco nižší je to u pojištění domácností a živnostníků, zde se rozsah pohybuje kolem 8 %. K nejzávažnějším pokusům však dochází v oblasti přepravy zásilek, kde pojistné plnění vyplacené na podvody činí až 20 – 25 % z vybraného pojistného.

Vzpomínáte si na nějaký konkrétní případ, který se vám podařilo úspěšně odhalit?
Vzpomněl bych si určitě na několik takových případů - a některé z nich byly dokonce spíše úsměvné. Například jedna firma si pojistila zásilku při její přepravě. Řidič vozidla měl havárii a celý náklad se údajně vysypal do řeky. Jednalo se o těžká průmyslová zařízení, kterých bylo deklarováno několik stovek. Po nehodě se podařilo vylovit jen tři a ta opravdu byla nepoužitelná. Když se však na místo vypravili naši lidé, nenašli v řece jediný podobný předmět. Bylo jasné, že šlo o pokus o pojišťovací podvod a pojistné plnění jsme samozřejmě nevyplatili.

18. 6. 2001 jste změnili název z Česko-rakouské pojišťovny na UNIQA. Co bylo důvodem této změny?
Náš hlavní rakouský akcionář se sloučil s dalšími společnostmi a v roce 1999 vznikl nový název UNIQA. V této souvislosti bylo dohodnuto, že i dceřinné společnosti v zahraničí převezmou tento název, např. na Slovensku, v Chorvatsku nebo ve Španělsku.

Dotkla se tato změna nějak vašich klientů? Zaznamenali jste nějaký odliv zákazníků?
Jsem přesvědčen, že se jich nijak výrazně nedotkla. Informovali jsme dopisem naše klienty o přejmenování již začátkem roku 2001 a druhým dopisem těsně před přejmenováním. Snažili jsme se nezneklidňovat naše klienty a myslím, že se nám to velmi dobře podařilo. Stejně jako ostatní pojišťovny jsme i my zaznamenali v loňském roce naopak nárůst klientů a pojistného.

Čím je to podle vás způsobeno?
Především růstem zájmu o životní pojištění, který má hned dva důvody. Tím prvním je dosavadní výrazná celková podpojištěnost v České republice. Spousta lidí si začíná také uvědomovat, že stát nebude schopen je zabezpečit ve stáří. Průměrný vstup do životního pojištění tak nyní v naší pojišťovně je 34 let, což je dost nízký věk. Druhým důvodem je možnost daňových odpisů, která byla zavedena od 1. 1. 2001 a zlepšila pozici životního pojištění jako finančního nástroje zajištění občanů v postproduktivním věku.
Kromě toho jsem přesvědčen, že právě pojišťovnictví je jednou z nejzdravějších oblastí české ekonomiky, takže pojišťovací společnosti jsou pro klienty dostatečně důvěryhodnými partnery.

Zmiňoval jste nárůst klientů. Jaké typy pojištění vlastně nabízíte?
Jsme univerzální pojišťovnou a snažíme se uspokojit klienta ve všech druzích pojištění. Výjimkou je jen pojištění zemědělské produkce, to opravdu neděláme. Každému klientovi se snažíme nabídnout specifický produkt, například mladou rodinu pojistíme na přání jako rodinu a ne jako jednotlivce, protože je to pro ně výhodnější, a to nejen finančně.

Jakým způsobem využíváte internetu jako komunikace se zákazníky?
Samozřejmě se na internetu prezentujeme. Naši klienti mají možnost si přes internet zabezpečit cestovní pojištění, objednat si pojišťovacího poradce, poslat zprávu v případě vzniku škody.

Hodláte rozšiřovat tyto služby nabízené přes internet i o nějaké nové produkty?
Domnívám se, že očekávání, která byla spojována s prodejem pojištění přes internet se asi nenaplní. U naší práce je stále důležitý a nezbytný lidský faktor a přímý kontakt. Kromě toho, že poradce pomůže klientovi vybrat nejvhodnější pojištění, je zde také otázka ověření toho, co se pojišťuje. Pokud si klient pojišťuje dům, musí mít náš člověk přece jistotu, že tento dům skutečně existuje. Takže nějaké masové využívání internetu pro prodej našich produktů neplánujeme.

 

Marek Venuta (58)

Vystudoval VÚT v Brně. V UNIQA pojišťovně (dříve Česko-rakouské pojišťovně) působí od roku 1993 jako generální ředitel a předseda představenstva. Podle jeho slov mu dobrý kolektiv spolupracovníků umožňuje pracovat v průměru „jen“ 10 – 11 hodin denně. Ve volném čase rád sportuje, hraje tenis nebo se věnuje četbě. Je ženatý, má dvě dcery a tři vnoučata.

Další článek


 

celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re:Podvody v pojistovne UNIQA
Simona Hajkova
6. 4. 2007, 18:18
Podvody v pojistovne UNIQA
Simona Hajkova
6. 4. 2007, 18:02

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená