Jeden chybějící pracovní den sice něco málo z červencového růstu ubral, avšak i tak zůstává výsledek maloobchodu velmi slušný. Po očištění o vliv nižšího počtu pracovních dnů rostl obchod o 4,4 % (neočištěný o 2,7 %).
Stále platí, že růst tržeb v maloobchodu obstarávají autosalony, respektive prodeje nových vozů. Ať už jde o důsledek obnovy vozových flotil firem, případné reexporty přes místní prodejce či vyšší zájem ze strany obyvatelstva, zbývající část maloobchodu rozhodně takový boom neprožívá (+2 %).
Tržby obchodu bez motoristického segmentu rostou stále umírněným tempem, které odpovídá vývoji reálné finanční situace domácností i trendu spotřebitelského chování.
Jak vysoké sociální pojištění budou OSVČ odvádět v roce 2015?
Nízká inflace či přímo snižování cen spotřebního zboží podléhajícímu krátkému životnímu cyklu a silné konkurenci jsou silná lákadla pro spotřebitele, což se nepochybně následně odráží i ve dvojciferném růstu internetových prodejů.
Slabá koruna se zatím projevuje převážně jen u dovážených oděvů a obuvi, zatímco u elektroniky pokračuje dlouhodobý trend zlevňování. Ten trvá již více než deset let a je stále ještě silnější než pohyby kurzy koruny.
Maloobchod bez aut naznačuje pozitivní trend spotřeby domácností, avšak o nějakém rychlém či nadměrném růstu vyvolávajícímu inflační tlaky zatím hovořit nelze. Na to je současný apetit spotřebitelů stále ještě slabý.
Autor je analytikem společnosti ČSOB.