Fondy rizikového kapitálu mají peníze a nakupují firmy, ale: „Příležitosti pro rizikový kapitál jsou v tom, že se společnosti zbavují svých neklíčových aktivit – ovšem za cenu start-upů,“ zchladil nadšení auditoria Thommy Valther Hansen z dánských fondů Capman Invest.
Aplikace, Bluetooth, FWA a infrastruktura
Hansen vidí v mobilní oblasti čtyři perspektivní oblasti podnikání: bezdrátové aplikace, Bluetooth, sítě FWA a software pro infrastrukturu.
Své místo na trhu naleznou WASP, což je pichlavý akronym pro poskytovatele bezdrátových aplikací (wireless applications service providers). Podle Hansena je první vlna (vyzváněcí melodie, loga, chat) za námi, a druhá teprve přichází (hry, MMS). „Důležitá je robustní a škálovatelná platforma, a zákaznická základna,“ zdůraznil.
Technologie Bluetooth prý již prokázala svoje komerční možnosti. (Oponentní hlas pronesl Martii Marka z Nokia Venture Partners, který upozornil na to, že standard Bluetooth je jedním z nejhůře napsaných standardů, což přináší problémy se vzájemnou kompatibilitou zařízení.)
Celých 80–90 % příležitostí pro použití Bluetoothu se skrývá v telefonních přístrojích a sluchátkách (headsetech). Růst čeká firmy, které vyrábějí přístroje a náhlavní soupravy a jejich subdodavatele. Tržní niky se mohou objevit ve vertikálách jako je automobilismus nebo zdravotní péče.
Trh pevných bezdrátových sítí FWA, používaných zejména pro vyřešení „poslední míle“ přístupu k internetu je sice rostoucí, ale není tak velký, jak se čekalo. Stávající hráči na trhu jsou zbrzděni rozsáhlými investicemi. Navíc na Západě jsou stále významným konkurentem bezdrátového přístupu optické a měděné kabely.
Firmy, vyrábějící software pro infrastrukturu, musí svým softwarem přispívat k minimalizaci nákladů operátorů. „Billingové systémy ale již dodávají zavedené firmy, zde je těžké prorazit,“ uvedl Hansen a dodal, že úspěch budou mít ty společnosti, které poskytují software ke zvýšení efektivity sítě (jako např. monitoring různých subsystémů).
Příklad z Japonska
Evropští operátoři potřebují zvýšit ARPU (průměrné výnosy na uživatele). Jak? Datovými službami a obsahem. Francois Tison z francouzských rizikových fondů Net Partners se byl pro inspiraci podívat na japonský trh. Tam se podle něj ARPU za datové služby pohybují kolem 10 USD měsíčně. V Evropě je to sotva třetina. Procento mobilních uživatelů, přistupujících k internetu je 80 % v Japonsku, 50 % v Jižní Koreji, ale jen 8 % v Evropě.
Polovina mobilního obsahu v Japonsku je poskytována třetími stranami, mimo operátory, a to je tržní příležitost i pro evropské dodavatele obsahu. Příležitosti vidí Tison pro firmy, které usnadní ovládání mobilních zařízení, vyřeší jejich vzájemnou spolupráci, vylepší efektivitu sítí a zvýší operátorům ARPU díky aplikacím a obsahu.
Klíčovým a vlastně jediným zákazníkem těchto firem je telekomunikační operátor. Podívejme se proto blíže, jaké jsou jeho aktuální problémy a co jeho manažeři usilovně řeší. Podle Tisona je v šoku, zaměřuje se na snižování nákladů a efektivitu, klíčové je pro něj zvýšení ARPU a potřebuje kontrolu nad používanými technologiemi.
Příliš mnoho firem
Přesto je na světě příliš mnoho „mobilních“ start-upů. Tison použil slov: „overfunded overcompetitive niches“ – jde totiž o niky, masový trh se leckdy nekoná. Podle některých průzkumů má být např. v Evropě v roce 2006 26 milionů mobilních pracovníků. Vynásobte to ale několika eury měsíční útraty a dostanete trh rozhodně nijak obrovský! Navíc na něm dominují velcí výrobci. Ještě chcete prorazit?
Pokud ano, nechoďte cestou produkování mobilního obsahu, jehož výroba je příliš drahá. „Služby ano, obsah ne,“ zdůraznil Tison. Nikdo také nestojí o obecné technologické platformy: „Operátoři potřebují řešení, ne platformy,“ je závěr rizikových kapitalistů.