Možná jste se i vy setkali s tím, že si v některých restauracích účtují poplatek 10 % za servis nebo obsluhu. Mnohdy o tom informují již v jídelním lístku. Mají na to ale restaurace právo?
Restaurace v tuzemsku nesmí zákazníka k zaplacení tohoto poplatku nutit (jestliže je stanoven jako procento k ceně). Informoval o tom portál Aktuálně.cz. Restauratéři by tak porušovali zákon o ochraně spotřebitele. Spotřebitel by totiž měl být informován již dopředu o konečné ceně včetně DPH a poplatků. Z toho všeho vyplývá, že poplatek by bylo možné akceptovat, jedině v případě, že by byl stanoven přesnou částkou (například 20 korun) a byl by uveden v jídelním lístku.
Je otázkou, zda by zákazník měl platit za služby personálu. Tyto služby se jaksi berou jako samozřejmost a k restauracím prostě patří. Různé náklady si také provozovatel restaurace započítá již do ceny jídla či nápojů. Výše dýžka by tak měla být zcela na volbě zákazníka.
Poplatek by v žádném případě neměl být účtován ani zahraničním turistům. A to ani z důvodu, že je musí obsluhovat personál mluvící jejich řečí. Mohlo by jít o diskriminaci. Podle Aktuálně.cz účtování příplatku patřilo mezi nejčastější porušení zákona, na které Česká obchodní inspekce v loňském roce přišla a udělovala za ně pokuty.