Další z řady sociálních sítí míří na burzy. Tentokrát jde o čínskou Weibo, jejíž nejbližší konkurence je Twitter. Ač její velikost je asi třetinová v porovnání s tímto přímým konkurentem, i tak se bude jednat o velkou událost na akciových trzích. Weibo obsluhuje asi 129 milionů uživatelů, v roce 2013 generovali 188 miliónů dolarů tržeb a na burzu si jdou pro 500 miliónů dolarů. V porovnání s Twitterem skrývá Weibo značný potenciál růstu tržeb. Twitter totiž generuje přibližně 2,8 USD na jednoho uživatele, zatímco Weibo pouze 1,4 USD.
Weibo, jako každá sociální síť vstupující na burzu, je ztrátová (první ziskové čtvrtletí bylo až 4Q 2013). To by ale nemělo nikoho odradit na rozdíl od rizika, které představuje čínská vláda. Ta jako vrchní regulátor již několikrát přinutila Weibo zrušit nějakou funkcionalitu, tedy omezit možnosti generování tržeb. Nejen rušení některých nabízených služeb je ale rizikem. Čína také často cenzuruje obsah příspěvků na sociálních sítích. To může být také faktor, který odradí spoustu uživatelů.
Možný růst o 30 %
Na druhou stranu internetový trh v Číně má pravděpodobně to nejlepší ještě před sebou. V roce 2015 by měl počet uživatelů vzrůst asi na 800 milionů uživatelů z letošních 617 milionů, což je impozantní růst o 30 %. A to bude na internetu stále pouze 59 % obyvatel.
Co lze tedy očekávat od samotného IPO? Pravděpodobně vysoký zájem, ale vzhledem k riziku regulace a diskontu za čínskou firmu to pravděpodobně nebude takový hit, jakými byly Facebook a Twitter. Rozhodně ale půjde o velmi významnou burzovní událost.
Zajímavostí firmy Weibo je její akcionářská struktura. 19 % totiž drží společnost Alibaba, která shodou okolností plánuje v letošním roce také vstup na burzu. Dalších 77 % drží čínská internetová společnost Sina.
Autor je analytikem společnosti Cyrrus.